Most significant achievements in the 24 years since its founding. Latin American School of Medicine (ELAM)

Authors

  • Zuzel Salazar Duany Escuela Latinoamericana de Medicina. Vicerrectoría de Desarrollo. La Habana, Cuba Author
  • Tamara Torres Fernández Escuela Latinoamericana de Medicina. Dirección de Formación del Profesional. La Habana, Cuba Author
  • Yoandra Muro Valle Escuela Latinoamericana de Medicina. Rectorado. La Habana, Cuba Author
  • Jhossmar Cristians Auza-Santivañez Ministerio de Salud y Deportes. Instituto Académico Científico Quispe-Cornejo. La Paz, Bolivia Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.931

Keywords:

Impact, achievements, training, doctors, solidarity, health

Abstract

The Latin American School of Medicine has materialized its main mission, which is to train General Physicians with a high human, ethical and supportive preparation, oriented towards Primary Health Care, capable of acting according to the needs of their environment and social demands. The objective of this article is to show the most relevant results of the institution achieved in the last 24 years, due to the cohesion of work of managers, faculty, workers and students. The number of 30,878 graduates from 122 countries is a sign of the solid work achieved by the project, as well as the latest national and international distinctions achieved, among which the International Accreditation of the Institution and the Medical Career by the CEAI and the Carlos J Finlay Order as a sign of the impact that transcends the sustainable development not only of the region but of the 5 continents. 

References

Ministerio de Salud Pública. Área de Docencia e Investigaciones. Centros de Educación Médica Superior. Resolución Ministerial nro. 23∕2013. Anexo nro. 1 Plan de estudios perfeccionado Carrera de Medicina.

Ministerio de Salud Pública. Área de Docencia e Investigaciones. Plan de estudio. Curso preparatorio para estudiantes de Ciencias Médicas, La Habana; 2016. p.6.

Ministerio de Salud Pública. Escuela Latinoamericana de Medicina. Informe de autoevaluación institucional. La Habana: ELAM; 2013.

Ordoñez-Hernández JD. El proceso de acreditación en la ELAM. Rev Panor [Internet]. 2014; 9 (3) 1. Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/325

Ministerio de Salud Pública. Junta de Acreditación Nacional. Informe sobre el proceso de Evaluación y Acreditación de la Carrera de Medicina de la Escuela Latinoamericana de Medicina. [Versión digital]. La Habana, Cuba; 2014.

Ministerio de Salud Pública. Escuela Latinoamericana de Medicina. Proyección Estratégica. Carpeta para el Trabajo Educativo del Profesor Guía. [Documento inédito]; 2006.

Valdés-Roque Y, González-Ponce-de-León R, López-Suárez A, Salazar-Duanyz Z, Cívico-Montero H. La formación académica en salud reflejada en los egresados de la ELAM y su vínculo con la teoría Educación Avanzada / The academic education in health reflected in the graduates of the ELAM and its link with the Advanced Education theory. Rev Panor [Internet]. 2018;13(1 Especial):318–21. Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1027/pdf_280

Ministerio de Salud Pública. Escuela Latinoamericana de Medicina. Informe presentado por la Vicerrectora académica al Claustro profesoral. [Documento inédito], 22 de Octubre; 2018. La Habana: ELAM.

Acosta-Herrera B, Salazar-Duany Z, Valdés-Roque Y. 9. Una estrategia metodológica para el mejoramiento de la socialización de los resultados científicos de los docentes de la Elam. En: Arboleda-Aparicio JC, editor. V Simposio Internacional de Educación y Pedagogía [Internet]. La Habana, Cuba: Editorial REDIPE; p. 613–24. Disponible en: https://redipe.org/wp-content/uploads/2019/06/Libro-simposio-internacional-de-educacion-cuba-2018-v1.pdf.pdf

Martínez-Martínez-Díaz G, Acosta-Torres B, Franco-Alvarado O, Salasar-Duany Z, Valdés-Roque Y, López-Gutiérrez AJ. LA ESTRATEGIA DOCTORAL INSTITUCIONAL: UNA APROXIMACIÓN A LOS RESULTADOS CIENTÍFICOS MÁS RELEVANTES / THE INSTITUTIONAL DOCTORAL STRATEGY: AN APPROACH TO THE MOST RELEVANT SCIENTIFIC RESULTS. Rev Panor [Internet]. 2020;16(1 (43)):56–9. Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1377

Ducónger-Castellanos R, Martínez-Martinez-Diaz G, Tamayo-García J, Añorga-Morales J, Salazar-Duany Z, Vital-Alfaro E. Estrategia pedagógica para el mejoramiento del desempeño pedagógico de los conductores de los procesos universitarios en la Escuela Latinoamericana de Medicina / Pedagogical strategy for the improvement of the pedagogical performance of the drivers of the. Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2018 [citado 6 Ago 2024]; 13 (1 Especial) :[aprox. 5 p.]. Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1023

Escuela Latinoamericana de Medicina (ELAM). Reglamento Orgánico Institucional. La Habana, Cuba: ELAM; 2019.

Escuela Latinoamericana de Medicina (ELAM). Manual de Funcionamiento Interno. La Habana, Cuba: ELAM; 2019.

Propuesta de Plan de Desarrollo Institucional de la Escuela Latinoamericana de Medicina para el periodo 2021-2030. Editorial REDIPE (95857440) disponible en: https://editorial.redipe.org/index.php/1/catalog/download/142/249/4931?inline=1

Salazar Duany Z, Cardoso Camejo L, Portuondo Hitman L, Auza-Santiváñez JC, Condori Villca N. Improvement system for the performan of the development manager tutor at the Latin American School of Medicine. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2024 Jul. 1 [cited 2024 Aug. 6];3:970. Available from: https://conferencias.saludcyt.ar/index.php/sctconf/article/view/970

Escuela Latinoamericana de Medicina (ELAM). Informe de Autoevaluación Institucional con fines de acreditación internacional. La Habana, Cuba: ELAM; 2022.

Escuela Latinoamericana de Medicina (ELAM). Estrategia de Calidad. La Habana, Cuba: ELAM; 2022.

Mamani-Manzaneda LP, Auza-Santivañez JC, Apaza-Huanca B, Condori-Villca N, Llanos Torrico BA, Rico Ramallo GJM, Salazar Duany Z, Jiménez-Fernández RC. Factors of interest of general practitioners in scientific research in first-level care centers in Bolivia. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2024 Jul. 1 [cited 2024 Aug. 6];3:969. Available from: https://conferencias.saludcyt.ar/index.php/sctconf/article/view/969

Auza-Santiváñez JC, Santivañez-Cabezas MV, Carvajal Tapia AE, Llanos Torrico BA, Rico Ramallo GJM, Aliaga Ramos JM. Scientific production of Bolivian universities. Data and Metadata [Internet]. 2022 Mar. 29 [cited 2024 Aug. 6];2:26. Available from: https://dm.saludcyt.ar/index.php/dm/article/view/26

Downloads

Published

2024-08-15

How to Cite

1.
Salazar Duany Z, Torres Fernández T, Muro Valle Y, Auza-Santivañez JC. Most significant achievements in the 24 years since its founding. Latin American School of Medicine (ELAM). Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2024 Aug. 15 [cited 2024 Sep. 8];4:.931. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/931