Effective strategies to promote motivation and commitment to learning in virtual university environments
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2024971Keywords:
Strategies, Motivation, Commitment, Virtual Environments, University TeachingAbstract
The objective of this article is to establish effective strategies for promoting motivation and commitment in learning from virtual university environments, for which, in the first instance, a bibliographic search is carried out on studies that expose activities and methodologies that build improvements in the aspects of analysis from platforms and the use of digitality in university teaching; Secondly, a categorization of the information collected in the studies is established so that functional strategies are selected for the motivation and commitment of university teaching; In the third instance, an analysis is constructed on the way in which these strategies and proposals for pedagogical application help to energize knowledge and practice it effectively in the student. Thus, a qualitative investigation is implemented to prepare a review of the literature that allows the examination of facts from previous studies and with this, an analysis is built around effective strategies that enhance the motivation for knowledge and the commitment to knowledge from the virtual environment. In conclusion, a discussion is proposed about the effectiveness of strategies in the university environment so that it is beneficial for the student's work and personal world
References
1. JENKINS, H. (2012). Connected learning: Reimagining the experience of education in the information age. Blog Confessions of an ace-fan.
2. Rodríguez, G. Motivación para el aprendizaje en entornos virtuales en el rendimiento académico de los estudiantes de una universidad de Ecuador [Internet]. Piura (PE): Universidad César Vallejo de Maestría en Docencia universitaria; 2023. Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/107783/Rodriguez_MGY-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3. Pastora A & Fuentes Aparicio, A. La planificación de estrategias de enseñanza en un entorno virtual de aprendizaje, Revista Científica UISRAEL [Internet] 2021; v. 8 (1): 59-76. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.341
4. Fernández, M., Ordoñez, E., Morales, C., López, B. La competencia digital en la docencia universitaria. Octaedro [Internet] 2019; Barcelona, Spain.
5. Aguilar y Otuyemi. Análisis documental: importancia de los entornos virtuales en los procesos educativos en el nivel superior. Tecnología, Ciencia y Educación [Internet] 2020; v. 17: 57-77. https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/485/311
6. López de la Serna, A., Bilbao Quintana, N., & Romero Andonegui, A. Motivación y pertenencia al grupo en las Comunidades Virtuales de Aprendizaje en la universidad [Internet] 2021. EDMETIC Revista de Educación Mediática y TIC, 10(2): 227-249. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i2.12988
7. Álvarez y Varela. Digitalización, compromiso y resiliencia. Proyectode aprendizaje -servicio con futuros docentes [Internet] 2021. Revista electrónica de Tecnología educativa, 78:1135-9250. https://edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/2233/933
8. Pegalajar, M. Estrategias de Trabajo Autónomo en Estudiantes Universitarios Noveles de Educación [Internet] Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2020, 18(3), 29-45. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.002
9. Pastora y Fuentes. La planificación de estrategias de enseñanza en un entorno virtual de aprendizaje [Internet] Revista RCUISRAEL, v. 8 (1). 2021. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.341
10. Hernández-Sampieri y Mendoza-Torres. Metodología de la investigación, las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A de C.V; 2018.
11. Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. Desarrollo de la perspectiva teórica: revisión de la literatura y construcción del marco teórico. 6° Edición. Ciudad de México: McGraw-Hill; 2014.
12. García, K., Hermida, L. y Mendoza, D. Motivación Estudiantil en los Entornos Virtuales de Aprendizaje [Internet] Revista Educación, v. 29 (2). 2023. https://doi.org/10.33539/educacion.2023.v29n2.2970
13. Naranjo, A. F. N. Tutoría académica en la educación superior: el rol del autor académico, tutor pedagógico y del estudiante en la modalidad a distancia. Revista Científica Retos de la Ciencia, 5(e), 2021: 64-75. https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/373
14. Rivadeneyra-Zena, M. y Nique-Carbajal, C. Academic motivation in medical students from a private university in Lambayeque, Peru. FEM (Ed. impresa) [online]. 2023, vol.26, n.1 [citado 2024-04-13], pp.13-17. Disponible en: <http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322023000100003&lng=es&nrm=iso>. Epub 17-Abr-2023. ISSN 2014-9840. https://dx.doi.org/10.33588/fem.261.1254.
15. Larionova, V., Brown, K., Bystrova, T., & Sinitsyn, E. 2018. Russian perspectives of online learning technologies in higher education: An empirical study of a MOOC. Research in comparative and international education, 13(1), 70-91. https://doi.org/10.1177/1745499918763420
16. Díaz, S., Díaz, J., & Arango, J. 2018. Clases de Historia en mundos virtuales: ¿Cómo podemos mejorarlo? Campus Virtuales, 7(2), 81-91.
17. Kim, M.J., & Hall, C.M. 2019. A hedonic motivation model in virtual reality tourism: Comparing visitors and non-visitors. International Journal of Information Management, 46, 236-249. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2018.11.016
18. Cózar-Gutiérrez, R., & Sáez-López, J. M. (2016). Game-based learning and gamification in initial teacher training in the social sciences: an experiment with MinecraftEdu.International Journal of Educational Technology in Higher Education,13(1), 1-11.
19. Palma Rivera, Diego Paul, Machuca Vivar, Silvio Amable, Jalón Arias, Edmundo José, & Sampedro Guamán, Carlos Roberto. Gamificación en ambientes virtuales de aprendizaje para la unidad educativa del distrito metropolitano [Internet] 2022. Conrado , 18 (85), 212-217. Epub http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200212&lng=es&tlng=en
20. Posligua Galarza. M., Espinel, Guadalupe J., Posligua Murillo, J. y Jiménez Bayas S. La Gamificación como motivación en el aprendizaje de lectoescritura, [Internet] 2022, Uniandes Episteme, 9(2), 213-243.
21. Corrales Jaar, J. Revisión actualizada: enseñanza de las matemáticas desde los entornos virtuales de aprendizaje. [Internet] 2021. Ciencia y Educación, 5(2), 25-40. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp25-40
22. Salinas, H., Díaz, J., Álvarez, C. y Saucedo, M. Hábitos de estudio, motivación y estrés estudiantil en ambientes virtuales de aprendizaje [Internet] 2022, Revista Boletín redipe, 11: 392-409. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1650/1560
23. Moreno-Acosta, Jairo, & Zabala-Vargas, Sergio A. Efecto sobre la motivación y el rendimiento académico al aplicar aprendizaje basado en juegos en la enseñanza de las redes definidas por software [Internet] 2022, Formación universitaria, 15(4), 81-94. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000400081
24. Yadav, A.K., y Oyelere, S.S., Contextualized Mobile Game-based Learning Application for Computing Education, https://doi.org/10.1007/s10639-020-10373-3, Education and Information Technologies, 26(3), 2539-2562 (2021)
25. Rivadeneira-García, Alejandro. Aula virtual de Moodle para motivar el aprendizaje de educación física en la Universidad Regional Amazónica Ikiam [Internet] 2022. Revista Científica UISRAEL, 9(2), 39-52. Epub 10 de agosto de 2022. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.506
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Giovanna Gutiérrez-Gayoso, Heinrich Jhased Morales Tecsi1, Brigitte Melani Ttito Fernandez, Ayrton Vladimir Loaiza Chavez (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.