Reflection and pedagogical contextualization in the development of innovative educational practices
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2024896Keywords:
Education, Educational Innovation, Pedagogical Reflection, ContextualizationAbstract
The need to innovate student-centered educational practices adapted to constant changes highlights the importance of deepening reflection and pedagogical contextualization. The aim of this research was to identify the relationships between reflection and pedagogical contextualization. A systematic review of the relationship between reflection and pedagogical contextualization in innovative educational practices was conducted, using the PRISMA methodology to ensure rigor and transparency. The search was carried out in the SciELO, Dialnet, and Redalyc databases, initially identifying 328 documents, with 9 articles selected for the study. The interdependence between reflection and pedagogical contextualization is revealed, emphasizing their crucial role in innovative educational practices; this drives innovation, being essential for questioning and adapting practices. Additionally, adaptation to context and constant evaluation are fundamental for success, facing challenges such as equity and resistance to change. It is concluded that this interdependence will enable the design of educational interventions that promote a culture of reflection; furthermore, the importance of adapting pedagogical practices to the context and the participation of the educational community in the innovation process is recognized
References
1. Zavala-Guirado MA, González-Castro I, Vázquez-García MA. Modelo de innovación educativa según las experiencias de docentes y estudiantes universitarios. RIDE Rev Iberoam Para Investig El Desarro Educ [Internet]. 22 de diciembre de 2019 [citado 18 de marzo de 2024];10(20). Disponible en: https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/590
2. Flores J, Dominici P. La Gran Equivocación: Replantear la educación y la formación virtual para la “sociedad hipercompleja” del mundo global. Comun Hombre [Internet]. 3 de febrero de 2022 [citado 18 de marzo de 2024];(18):23-38. Disponible en: https://89.248.105.72/index.php/comunicacionyhombre/article/view/701
3. Donadel F, Morelato G. Innovación educativa y aprendizaje en la adolescencia. Un estudio exploratorio. Rev Innov Educ [Internet]. 2022;21(86):1-20. Disponible en: https://www.ipn.mx/assets/files/innovacion/docs/Innovacion-Educativa-86/rendimiento-academico-y-clima-escolar-en-bachillerato.pdf
4. Baldwin S, Ching YH. Interactive Storytelling: Opportunities for Online Course Design. TechTrends [Internet]. marzo de 2017 [citado 28 de enero de 2024];61(2):179-86. Disponible en: http://link.springer.com/10.1007/s11528-016-0136-2
5. García-Peñalvo FJ. Mapa de tendencias en Innovación Educativa. Educ Knowl Soc EKS [Internet]. 9 de diciembre de 2015 [citado 18 de marzo de 2024];16(4):6-23. Disponible en: https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks2015164623
6. Torres M, Yépez D, Lara A. LA REFLEXIÓN DE LA PRÁCTICA DOCENTE. CHAKIÑAN Rev Cienc Soc HUMANIDADES [Internet]. 1 de abril de 2020 [citado 18 de marzo de 2024];(10):87-101. Disponible en: http://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/316
7. Bellamy FX. Crisis de la transmisión y fiebre de la innovación. Teoría Educ Rev Interuniv [Internet]. 28 de enero de 2021 [citado 28 de enero de 2024];33(2):169-78. Disponible en: https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/teri.25407
8. Armendariz-Nuñez E, Tarango J, Ascencio-Baca G. modelo de mejora de la transferencia de conocimiento entre las ciencias humanas y sociales y las entidades sociales: desarrollo, validación y estudio de caso en la Universidad Autónoma de Chihuahua (México). Ibersid Rev Sist Inf Doc [Internet]. 17 de noviembre de 2022 [citado 28 de enero de 2024];16(2):77-89. Disponible en: https://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/4829
9. Sánchez-Serrano JM, Alba Pastor C, Zubillaga del Río A. La formación para la educación inclusiva en los títulos de maestro en educación primaria de las universidades españolas. Rev Educ [Internet]. 2021 [citado 18 de marzo de 2024];(393):321-52. Disponible en: https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-496
10. Rodríguez Torres ÁF, Medina Nicolalde MA, Tapia Medina DA, Rodríguez Alvear JC. Formación docente en el proceso de cambio e innovación en la educación. Rev Venez Gerenc [Internet]. 25 de noviembre de 2022 [citado 18 de marzo de 2024];27(Especial 8):1420-34. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/39218/44049
11. Marmo J, Zambrano Villalba MscC, Losada A. PROPUESTAS METODOLÓGICAS EN ESTUDIOS DE REVISIÓN SISTEMÁTICA, METASÍNTESIS Y METAANÁLISIS. Psicol UNEMI [Internet]. 1 de julio de 2022 [citado 12 de diciembre de 2023];6(11):32-43. Disponible en: https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/faso-unemi/article/view/1596
12. Posso-Pacheco RJ, Paz-Viteri BS, Cóndor-Chicaiza MG, Marcillo Ñacato JC, Ramos-Álvarez O. Physical education by competencies in the South American context: Pedagogical perspectives and curricular approaches for the integral development of children. Environ Soc Psychol [Internet]. 22 de diciembre de 2023 [citado 11 de marzo de 2024];9(2). Disponible en: https://esp.apacsci.com/index.php/esp/article/view/1950
13. Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ [Internet]. 29 de marzo de 2021 [citado 12 de diciembre de 2023];n71. Disponible en: https://www.bmj.com/lookup/doi/10.1136/bmj.n71
14. Alarcon JCM. Information security: A comprehensive approach to risk management in the digital world. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations 2023;1:84-84. https://doi.org/10.56294/piii202384.
15. Auza-Santiváñez JC, Díaz JAC, Cruz OAV, Robles-Nina SM, Escalante CS, Huanca BA. Bibliometric Analysis of the Worldwide Scholarly Output on Artificial Intelligence in Scopus. Gamification and Augmented Reality 2023;1:11-11. https://doi.org/10.56294/gr202311.
16. Auza-Santivañez JC, Lopez-Quispe AG, Carías A, Huanca BA, Remón AS, Condo-Gutierrez AR, et al. Improvements in functionality and quality of life after aquatic therapy in stroke survivors. AG Salud 2023;1:15-15. https://doi.org/10.62486/agsalud202315.
17. Barba Miranda LC, Karina Elizabeth Delgado Vadivieso, KEDV. Gestión escolar y liderazgo del directivo: Aporte para la calidad educativa. Rev Educ - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 20 [Internet]. 30 de abril de 2021 [citado 17 de marzo de 2024];25(1):284-309. Disponible en: https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1462
18. Barrios CJC, Hereñú MP, Francisco SM. Augmented reality for surgical skills training, update on the topic. Gamification and Augmented Reality 2023;1:8-8. https://doi.org/10.56294/gr20238.
19. Batista-Mariño Y, Gutiérrez-Cristo HG, Díaz-Vidal M, Peña-Marrero Y, Mulet-Labrada S, Díaz LE-R. Behavior of stomatological emergencies of dental origin. Mario Pozo Ochoa Stomatology Clinic. 2022-2023. AG Odontologia 2023;1:6-6. https://doi.org/10.62486/agodonto20236.
20. Brevis-Yéber M, Mas-Torelló Ó, Ruiz Bueno C. Práctica docente reflexiva como estrategia para el fomento de las innovaciones en los centros escolares. Logos Rev Lingüíst Filos Lit. 12 de diciembre de 2022;32(2):269-87.
21. Cano CAG, Castillo VS. Systematic review on Augmented Reality in health education. Gamification and Augmented Reality 2023;1:28-28. https://doi.org/10.56294/gr202328.
22. Carbonnel A, Ruz D, Osorio AM, Hernández C. Modelo pedagógico de educación científica escolar: Innovación social en localidades rurales. Perfiles Educ [Internet]. 23 de septiembre de 2019 [citado 17 de septiembre de 2023];41(166). Disponible en: http://servicioseditoriales.unam.mx/perfiles_ojs3308/index.php/perfiles/article/view/59032
23. Cardenas DC. Health and Safety at Work: Importance of the Ergonomic Workplace. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations 2023;1:83-83. https://doi.org/10.56294/piii202383.
24. Castillo-González W. Kinesthetic treatment on stiffness, quality of life and functional independence in patients with rheumatoid arthritis. AG Salud 2023;1:20-20. https://doi.org/10.62486/agsalud202320.
25. Cuervo MED. Exclusive breastfeeding. Factors that influence its abandonment. AG Multidisciplinar 2023;1:6-6. https://doi.org/10.62486/agmu20236.
26. De La Rosa Ramírez DS. Acompañamiento pedagógico: pieza clave para la aplicación de los estándares del desempeño docente nivel secundario. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 20 de julio de 2023 [citado 14 de marzo de 2024];2(Especial):673-97. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/6499
27. Diaz DPM. Staff turnover in companies. AG Managment 2023;1:16-16. https://doi.org/10.62486/agma202316.
28. Dionicio RJA, Serna YPO, Claudio BAM, Ruiz JAZ. Sales processes of the consultants of a company in the bakery industry. Southern Perspective / Perspectiva Austral 2023;1:2-2. https://doi.org/10.56294/pa20232.
29. Figueredo-Rigores A, Blanco-Romero L, Llevat-Romero D. Systemic view of periodontal diseases. AG Odontologia 2023;1:14-14. https://doi.org/10.62486/agodonto202314.
30. Frank M, Ricci E. Education for sustainability: Transforming school curricula. Southern Perspective / Perspectiva Austral 2023;1:3-3. https://doi.org/10.56294/pa20233.
31. Garcia Montero LD. Estrategias para fomentar el análisis crítico en estudiantes del área ciencias sociales de 6to grado. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 20 de julio de 2023 [citado 30 de diciembre de 2023];2(Especial):618-44. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/6471
32. Gavilanes Bayas JA, Cóndor Chicaiza MG, Regalado Díaz SDP, Recalde Pozo GP, Baldeón Quimbiulco PG. Efectividad de los mapas mentales para mejorar el aprendizaje: Una revisión sistemática. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 12 de mayo de 2023 [citado 21 de enero de 2024];2(5):367-88. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/5758
33. Gómez LVB, Guevara DAN. Analysis of the difference of the legally relevant facts of the indicator facts. AG Multidisciplinar 2023;1:17-17. https://doi.org/10.62486/agmu202317.
34. Gonzalez-Argote D, Gonzalez-Argote J, Machuca-Contreras F. Blockchain in the health sector: a systematic literature review of success cases. Gamification and Augmented Reality 2023;1:6-6. https://doi.org/10.56294/gr20236.
35. Gonzalez-Argote J, Castillo-González W. Productivity and Impact of the Scientific Production on Human-Computer Interaction in Scopus from 2018 to 2022. AG Multidisciplinar 2023;1:10-10. https://doi.org/10.62486/agmu202310.
36. Herera LMZ. Consequences of global warming. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations 2023;1:74-74. https://doi.org/10.56294/piii202374.
37. Herrera-Pavo MÁ, Orellana Navarrete V, Espinosa Rodríguez JD, Espinoza-Weaver Y. Diseño participativo de un Modelo Pedagógico para el Sistema Educativo Ecuatoriano. PODIUM. 27 de diciembre de 2022;(42):93-116.
38. Ledesma-Céspedes N, Leyva-Samue L, Barrios-Ledesma L. Use of radiographs in endodontic treatments in pregnant women. AG Odontologia 2023;1:3-3. https://doi.org/10.62486/agodonto20233.
39. Lopez ACA. Contributions of John Calvin to education. A systematic review. AG Multidisciplinar 2023;1:11-11. https://doi.org/10.62486/agmu202311.
40. Marcelo KVG, Claudio BAM, Ruiz JAZ. Impact of Work Motivation on service advisors of a public institution in North Lima. Southern Perspective / Perspectiva Austral 2023;1:11-11. https://doi.org/10.56294/pa202311.
41. Martínez Bonafé J, Rogero Anaya J. El Entorno y la Innovación Educativa. REICE Rev Iberoam Sobre Calid Efic Cambio En Educ [Internet]. 29 de septiembre de 2021 [citado 17 de septiembre de 2023];19(4). Disponible en: https://revistas.uam.es/reice/article/view/reice2021_19_004
42. Millán YA, Montano-Silva RM, Ruiz-Salazar R. Epidemiology of oral cancer. AG Odontologia 2023;1:17-17. https://doi.org/10.62486/agodonto202317.
43. Mosquera ASB, Román-Mireles A, Rodríguez-Álvarez AM, Mora CC, Esmeraldas E del CO, Barrios BSV, et al. Science as a bridge to scientific knowledge: literature review. AG Multidisciplinar 2023;1:20-20. https://doi.org/10.62486/agmu202320.
44. Ojeda EKE. Emotional Salary. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations 2023;1:73-73. https://doi.org/10.56294/piii202373.
45. Olguín-Martínez CM, Rivera RIB, Perez RLR, Guzmán JRV, Romero-Carazas R, Suárez NR, et al. Bibliometric analysis of occupational health in civil construction works. AG Salud 2023;1:10-10. https://doi.org/10.62486/agsalud202310.
46. Osorio CA, Londoño CÁ. El dictamen pericial en la jurisdicción contenciosa administrativa de conformidad con la ley 2080 de 2021. Southern Perspective / Perspectiva Austral 2024;2:22-22. https://doi.org/10.56294/pa202422.
47. Palacios Nuñez ML, Toribio López A, Deroncele Acosta A. EN EL DESARROLLO DE APRENDIZAJES RELEVANTES: UNA REVI-SIÓN SISTEMÁTICA DE LITERATURA. Rev Univ Soc. 2021;13(5):134-45.
48. Pérez López E. Perspectivas de calidad en la educación superior de países en vías de desarrollo. InterSedes. 2 de enero de 2023;24(49):255-75.
49. Polo LFB. Effects of stress on employees. AG Salud 2023;1:31-31. https://doi.org/10.62486/agsalud202331.
50. Posso Pacheco RJ, Pereira Valdez MJ, Paz Viteri BS, Rosero Duque MF. Gestión educativa: factor clave en la implementación del currículo de educación física. Rev Venez Gerenc [Internet]. 8 de agosto de 2021 [citado 21 de enero de 2024];26(5 Edición Especial):232-47. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/36442/39099
51. Posso Pacheco RJ. Transformación social del bienestar humano: una reflexión de la práctica deportiva. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 27 de septiembre de 2022 [citado 30 de diciembre de 2023];1(3):238-46. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/4755
52. Posso-Pacheco RJ, Barba-Miranda LC, Rodríguez-Torres ÁF, Núñez-Sotomayor LFX, Ávila-Quinga CE, Rendón-Morales PA. Modelo de aprendizaje microcurricular activo: Una guía de planificación áulica para Educación Física. Rev Electrónica Educ [Internet]. 7 de agosto de 2020 [citado 1 de enero de 2024];24(3):1-18. Disponible en: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/11799
53. Posso-Pacheco RJ, Barba-Miranda LC. Expresión corporal en educación inicial: fomento de la creatividad y la inclusión. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 18 de noviembre de 2023 [citado 11 de diciembre de 2023];2(2Especial):1228-34. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/6996
54. Posso-Pacheco RJ, Zambrano-Aguilar CM, Cornejo-Urbina RM, Chimba-Santillán SY, Chimbay-Vallejo NM. Estrategias educativas de prevención y preparación pandémica: lecciones de la COVID-19 para el futuro. Salud Cienc Tecnol [Internet]. 29 de diciembre de 2023 [citado 18 de marzo de 2024];4:652. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/652
55. Pupo-Martínez Y, Dalmau-Ramírez E, Meriño-Collazo L, Céspedes-Proenza I, Cruz-Sánchez A, Blanco-Romero L. Occlusal changes in primary dentition after treatment of dental interferences. AG Odontologia 2023;1:10-10. https://doi.org/10.62486/agodonto202310.
56. Ramos YAV. Little Attention of Companies in the Commercial Sector Regarding the Implementation of Safety and Health at Work in Colombia During the Year 2015 to 2020. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations 2023;1:79-79. https://doi.org/10.56294/piii202379.
57. Roa BAV, Ortiz MAC, Cano CAG. Analysis of the simple tax regime in Colombia, case of night traders in the city of Florencia, Caquetá. AG Managment 2023;1:14-14. https://doi.org/10.62486/agma202314.
58. Robles Barrantes A, Arguedas Zúñiga R. Liderazgo pedagógico crítico: la docencia y la intelectualidad orgánica. Innovaciones Educ. 1 de diciembre de 2020;22(33):196-207.
59. Rodríguez LPM, Sánchez PAS. Social appropriation of knowledge applying the knowledge management methodology. Case study: San Miguel de Sema, Boyacá. AG Managment 2023;1:13-13. https://doi.org/10.62486/agma202313.
60. Romero-Carazas R. Prompt lawyer: a challenge in the face of the integration of artificial intelligence and law. Gamification and Augmented Reality 2023;1:7-7. https://doi.org/10.56294/gr20237.
61. Saavedra MOR. Revaluation of Property, Plant and Equipment under the criteria of IAS 16: Property, Plant and Equipment. AG Managment 2023;1:11-11. https://doi.org/10.62486/agma202311.
62. Solano AVC, Arboleda LDC, García CCC, Dominguez CDC. Benefits of artificial intelligence in companies. AG Managment 2023;1:17-17. https://doi.org/10.62486/agma202317.
63. Valdés IYM, Valdés LC, Fuentes SS. Professional development, professionalization and successful professional performance of the Bachelor of Optometry and Opticianry. AG Salud 2023;1:7-7. https://doi.org/10.62486/agsalud20237.
64. Velásquez AA, Gómez JAY, Claudio BAM, Ruiz JAZ. Soft skills and the labor market insertion of students in the last cycles of administration at a university in northern Lima. Southern Perspective / Perspectiva Austral 2024;2:21-21. https://doi.org/10.56294/pa202421.
65. Ruiz-Bernardo MP, Pérez RM, Baviera Serigo A. Investigación Evaluativa sobre un proyecto para favorecer los Niveles de Reflexión en la Formación Docente. Zona Próxima. 26 de mayo de 2022;(34):97-122.
66. Ruiz-Bolivar C, Ríos-Cabrera P. La innovación educativa en América Latina: lineamientos para la formulación de políticas públicas. Innovaciones Educ. 17 de junio de 2020;22(32):199-212.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Laura Cristina Barba-Miranda, Jesús Orlando Gómez-Rivero (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.