Interpretation of refusal to use contraceptive methods in university students through systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt2024918

Keywords:

Knowledge Level, Contraceptive Methods, College Students, STROBE Guidelines, Systematic Review

Abstract

The interpretation of the refusal to use contraceptive methods in university students is important because it helps to understand the beliefs, attitudes and behaviors regarding sexual and reproductive health in this demographic group, and also allows the identification of possible cultural, educational or access barriers that may be affecting decision making related to the use of contraceptives. The objective of this systematic review was to analyze the causes of refusal to use contraceptive methods in university students based on a systematic literature review. For the development of the research, a search of electronic documents was carried out in databases such as PubMed, Scopus, Medline and Embase. Fourteen scientific articles were selected by applying the PRISMA 2020 guidelines, using descriptors such as: ("level of knowledge about contraceptive methods" OR "refusal to use contraceptive methods") AND ("University students") and an evaluation of the quality of the articles based on the use of the STROBE guidelines. The results reflected that most studies agree that students are knowledgeable about contraceptive methods, but do not use contraceptives for the most part. The main causes of refusal are related to inappropriate sexual behaviors, alcohol and drug abuse, early age of sexual debut, gender stereotypes, religion, lack of family counseling, and misuse of contraceptives. Currently, the education and training of students is a key factor in the prevention of unwanted pregnancies and sexually transmitted diseases

References

1. Department of Reproductive Health and Research. World Health Organization. [Online].; 2018. Acceso 15 de Julio de 2023. Disponible en: https://www.who.int/publications/i/item/9780999203705.

2. Serrano MC, Cruz JC, Cruz SPdl. Conocimientos sobre sexualidad y métodos anticonceptivos en jóvenes universitarios. Revista Enfermería docente. 2022; 115(21-31).

3. Bahamondes L, Fernandes A, Monteiro I, VB. Long-acting reversible contraceptive (LARCs) methods. Best Practice & Research Clinical Obstetrics & Gynaecology. 2020; 66(28-40).

4. Guerra M, Brito P, Ordóñez S. Conocimiento y uso de los métodos anticonceptivos en estudiantes universitarios. Revista SALUD Y VIDA. 2022; 6(1).

5. Salinas S, Ortega D, Rosas V, Zhizhpón A. Conocimiento y uso de métodos anticonceptivos en estudiantes universitarios de medicina y enfermería. Revista científica Mundo de la investigación y el conocimiento. 2020; 4(4).

6. Ordóñez I, Salinas S, Coronel S, Escalona E. Conocimientos sobre sexualidad y conductas sexuales de jóvenes universitarios, Cañar. RECIMUNDO. 2020; 4(4).

7. Delatorre MZ, Durgante HB, Dias AC. Autoconceito e práticas contraceptivas e sexuais em. Revista da SPAGESP. 2018; 19(1).

8. Bravo MPB, Moreira VL. Familia, salud sexual y reproductiva de estudiantes universitarios. Polo del conocimiento. 2021; 6(6).

9. Méndez AR, Berríos CA, Palma CA, Aguayo KE. Dificultades en la adherencia a métodos anticonceptivos en estudiantes de la carrera Obstetricia y Puericultura de la Universidad Autónoma de Chile, en tiempos de SARS-CoV-2. Revista matroneria actual. 2022; 2(1).

10. Martíneza HT, Falcón JH, Cabrera IP, Jiménez-Mendoza A. Conductas sexuales de riesgo para embarazos no deseados e infecciones de transmisión sexual en estudiantes universitarios. Revista enfermería universitaria. 2020; 17(3).

11. Contreras G, Espinosa MLI, Ruiz EJC. El conocimiento sobre métodos anticonceptivos y la conducta sexual en jóvenes universitarios. Hacia la promoción de salud. 2020; 25(2).

12. Tapia H, Hernández J, Pérez I, Jiménez A. Conductas sexuales de riesgo para embarazos no deseados e infecciones de transmisión sexual en estudiantes universitarios. Revista enfermería universitaria. 2021; 17(3).

13. Mejía C, Oporto F, Taya- L, Oscco S, Bustamante F, Quispe L, et al. Factores socioeducativos asociados al no uso de métodos anticonceptivos en universitarias de cuatro países de Latinoamérica. Revista chilena de obstetricia y ginecología. 2020; 85(3).

14. Parajón S. Conocimientos, actitudes y prácticas sobre métodos de planificación familiar, en estudiantes de primer ingreso de La Universidad Ciencias Médicas. Portal Regional de la BVS. 2019; 80(1).

15. Thao C, Perez M, Thao T, Vue K. Actitudes y creencias anticonceptivas entre los adultos jóvenes. Portal Regional de la BVS. 2020; 20(2).

16. Acevedo G, Ramírez N, Cardona J, Oliveros C. Conocimiento y uso de método anticonceptivo de emergencia en estudiantes universitarios. Portal Regional de la BVS. 2019; 21(2).

17. Ramos Serpa G, Gómez Armijos CE, López Falcón A. Aspectos de éticas sobre la vacunación contra el COVID-19. Universidad y Sociedad [Internet]. 9jun.2022 [citado 19sep.2023];14(S3):60-1. Available from: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2935

18. Zúñiga Cárdenas GA, Sailema López LK, Alfonso González I. Pacientes de COVID-19 en cuidados intensivos y sus lesiones cutáneas. Universidad y Sociedad [Internet]. 9jun.2022 [citado 19sep.2023];14(S3):105-17. Available from: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2940

19. Llerena Cepeda M de L, Sailema López LK, Zúñiga Cárdenas GA. Variantes de COVID-19 predominates en Ecuador y sus síntomas asociados. Universidad y Sociedad [Internet]. 9jun.2022 [citado 11sep.2023];14(S3):93-04. Available from: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2939

Downloads

Published

2024-04-04

Issue

Section

Systematic reviews or meta-analyses

How to Cite

1.
Barrera Loayza SK, Cabuco Lalaleo AN, Tarco Orozco DJ. Interpretation of refusal to use contraceptive methods in university students through systematic literature review. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2024 Apr. 4 [cited 2025 Mar. 24];4:918. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/792