The other and otherness (in health), a nursing approach
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt20241043Keywords:
Nursing, Health, Care, Nursing CareAbstract
In the field of nursing, "the other" and "otherness" focuses on the recognition and understanding of the cultural, social and personal diversity of individuals. This perspective considers particularities, beliefs and experiences as crucial elements in the health care, in addition contemporary nursing recognizes that each person is unique and has an identity that goes beyond their medical condition. When facing the "other", nursing professionals strive to understand their values, beliefs and cultural contexts to provide truly person-centered care, in this sense, nursing care focuses on establishing an empathetic and respectful connection with the patient, recognizing and valuing their individuality. Otherness becomes a bridge to understand differences and adapt health care to the specific needs of each individual, taking into consideration a holistic approach, considering not only the physical aspects, but also the emotional, cultural and social aspects of the patient, which involves working in interdisciplinary teams to integrate different perspectives and knowledge , thus promoting more complete and effective care. In conclusion, the nursing approach towards "the other" and otherness lies in recognizing, respecting and valuing the uniqueness of each individual, thus promoting more human, sensitive and person-centered care
References
1. Otaso A. Salud y otredad: estudiantes de medicina relevando diálogos interculturales entre prácticas. En Escuela de Ciencias de la Comunicación, Facultad de Humanidades (UNSa); 2019 [citado 15 de noviembre de 2023]. Disponible en: https://www.aacademica.org/21redcom/137
2. Panizoni C. La otredad en pandemia. En Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires; 2021 [citado 15 de noviembre de 2023]. Disponible en: https://www.aacademica.org/000-074/613
3. Rodríguez VT, Sola AG de. La terapia y la otredad: reflexiones filosóficas sobre la práctica psicoterapéutica. Eikasía Rev Filos. 1 de junio de 2022;(107):93-106.
4. EL CUIDADO DEL OTRO: DESAFÍOS Y POSIBILIDADES - Fundación Provida Colombia [Internet]. 2020 [citado 15 de noviembre de 2023]. Disponible en: https://fundacionprovida.org/cuidado-del-otro-desafios-y-posibilidades/
5. Gómez P. El cuidado del «otro». Diversidad cultural y enfermería transcultural [Internet]. Pedro Gómez; 2001 [citado 15 de noviembre de 2023]. Disponible en: http://www.ugr.es/~pwlac/G17_15Sol_Tarres_Chamorro.html
6. Torres JFA, Restrepo FSR, Rui EO. SOBRE EL RECONOCIMIENTO Y LA OTREDAD EN LA ESCUELA: UNA LECTURA DESDE LÉVINAS Y MÉLICHa. Perseitas. 2020;8:1-20.
7. Pincheira L. Otredad, Alteridad y Corporeidad. Laplage En Socoroba. 2020;6:88-97.
8. Giaccaglia MA, Méndez ML, Ramírez A, Cabrera P, Barzola P, Maldonado M, et al. Razón moderna y otredad: La interculturalidad como respuesta. Cienc Docencia Tecnol. junio de 2012;(44):111-35.
9. Bordes M. Investigar la “otredad” en hospitales: desafíos en un estudio cualitativo sobre terapias no-convencionales en espacios de salud oficiales (Argentina). Interface - Comun Saúde Educ. 21 de enero de 2019;23:e170758.
10. Rodríguez RMG. De la propiedad a la otredad en la comunidad escolar: El cuidado común. Rev Bol Redipe. 1 de julio de 2023;12(7):16-21.
11. Ayala DPG, Zambrano JMC, Conde JLC. Alteridad y Otredad: El abordaje de la diversidad sexo-genérica en la práctica Universitaria. Mérito - Rev Educ. 1 de septiembre de 2021;3(9):203-13.
12. José Luís Medina. La enseñanza inclusiva en enfermería: a propósito del otro. Enfermería21 [Internet]. 2019 [citado 15 de noviembre de 2023]; Disponible en: https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/299/la-ensenanza-inclusiva-en-enfermeria-a-proposito-del-otro/
13. Moreno Preciado M. Nuevos enfoques en el cuidado del «otro». Index Enferm. septiembre de 2010;19(2-3):167-71.
14. Sierra Veloza MF. Rompiendo barreras desde el reflejo : una mirada hacia la otredad. ReponameRepositorio Inst Univ Pedagógica Nac [Internet]. 2020 [citado 15 de noviembre de 2023]; Disponible en: http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/12743
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Humberto Elizalde Ordoñez, Ximena del Pilar Andino Guamanzara, Narcisa de Jesús Jiménez Juela, Sonia Elizabeth Chacón Sevillano, Evelyn Alexandra Romero Romero1, Tatiana Karina Rosales Maldonado (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.