Research methodologies in social sciences new ways of constructing knowledge in the virtual world
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt20241110Keywords:
Research Methodology, Virtual Education, Virtual Environment, Communication Tools, Information, Communication TechnologiesAbstract
Introduction: with the arrival of the pandemic, educational centers, universities, institutes, have had to adapt to the trend of virtual education in its various modalities, face-to-face, blended or hybrid, due to the limitations imposed by illness, travel or geographical distance, an aspect of greater prevalence today, which has imposed changes in the ways of carrying out daily activities that have included even the development processes to achieve new knowledge.
Objective: to explore trends in virtual education research methodologies.
Method: documentary review.
Results: despite the haste imposed by the situation, there are options that deserve to make viable the continuity of research as an academic activity; according to the information gathered, it requires some adjustments or adaptations according to the training characteristics of each institution.
Conclusions: changes in society have prompted adjustments in institutional training processes, posing demands towards an adaptation that fosters interaction and meaningful learning. The pandemic accelerated the transition to virtual education, challenging educational institutions to find innovative solutions, which has also affected research, which has had to adapt to virtuality. There are positive experiences that can be shared and replicated to strengthen training and research processes in virtual environments and promote academic development in the social sciences
References
1. Olmo Extremera, M. O., Fernández-Terol, L., Amber Montes, D. Visual tools for supporting interviews in qualitative research: new approaches. Qualitative Research Journal [nternet]. 2023 oct 2 [cited 2024 mar 2]; 24(3): 283-298. https://doi.org/10.1108/qrj-07-2023-0113
2. Torres Chávez, T. E., García Martínez, A. Reflexiones sobre los materiales didácticos virtuales adaptativos. Revista Cubana de Educación superior [Internet]. 2023 sep-oct 3 [cited 2024 marzo 4]; 38(3): 1-22. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2306
3. Mota, K., Concha, C., Muñoz, N. Educación virtual como agente de transformador de los procesos de aprendizaje. Revista Online de Política e Gestão Educacional [Internet]. 2020 sept 1 [cited abril 2]; 24(3): 1216-1225. https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14358
4. CEPAL – UNESCO. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe COVID-19 CEPAL-UNESCO [Internet]. 2020 ago 1 [cited abril 10]: 1-21. cepal.org/sites/default/files/publication/files/45904/S2000510_es.pdf
5. Casanova Cardiel, H., coordinador. Educación y pandemia. Una visión académica. México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación/Universidad Nacional Autónoma de México; 2020.
6. Perilla Granados, J. S. A., compilador. Diseño curricular y transformación de contextos educativos desde experiencias concretas. Bogotá: Fondo Editorial Universidad Sergio Arboleda; 2018.
7. López Filardo, M. G. Concepciones y prácticas con TIC. La construcción didáctica del tiempo histórico en la formación inicial del profesorado de Historia. REDU Revista de Docencia Universitaria [Internet]. 2019 dic 30 [cited marzo 24]; 17(2): 57-72. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11059
8. Estrada Solís, R., González Mora, R., Konstantinovich Fokin, S., Bernal Pérez, M. R., Martínez Gómez, D. E., Mondragón Rosales, A., Cuadros Medina, A. Martínez Maldonado, P., Miranda Arce, J., coordinadores. Retos y perspectivas en la educación del siglo XXI. Experiencias de formación docente. Durango: Red Durango de Investigadores Educativos, A. C.; 2018.
9. Cordero Durán, L. La comunicación como proceso cultural. Pistas para el análisis. Estudios del Desarrollo Social [Internet]. 2023 jun 6 [cited marzo 24]; 6(3): 117-125 [e13]. www.redalyc.org/articulo.oa?id=552359949013
10. Beltramino, L., compiladora. Aprendizajes y prácticas educativas en las actuales condiciones de época: COVID-19. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba; 2020.
11. Trejo González, H. Herramientas tecnológicas para el diseño de materiales visuales en entornos educativos. Sincronía [Internet]. 2018 jun 18 [cited abril 10]; (74): 617-669. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=513855742031
12. Rama, C.,Toro Ramírez, C. P., compiladores. La educación a distancia y virtual, estrategia de impulso al desarrollo rural en América Latina. Bogotá: Ediciones UNIAGRARIA; 2018.
13. Fontaines Ruiz, T., Maza-Cordova, J. y Pirela Morillo, J., editores. Convergencias y divergencias en investigación 2. Literacidades múltiples en contextos pandémicos. Quito: Ediciones RISEI; 2021.
14. Khan, M., Spinney, J., Monsur, M. Hacer o no hacer: preocupaciones prácticas y éticas en la investigación en línea con niños y jóvenes durante las crisis. Geografías de los niños [Internet]. 2023 [cited marzo 7]: 1–16. https://doi.org/10.1080/14733285.2023.2237916
15. Carneiro, R., Toscano, J. C. y Díaz, T., coordinadores. Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid: Fundación Santillana; 2019.
16. Cohen, N., Gómez Rojas, G. Metodología de la investigación, ¿para qué?: la producción de los datos y los diseños. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Teseo; 2019.
17. Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., Medina Zuta, P. El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 may 1 [cited febrero 6]; 13(3); 172-188. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000300172&lng=es&nrm=iso
18. Pérez Zúñiga, R., Mercado Lozano, P., Martínez García, M., Mena Hernández, E., Partida Ibarra, J. A. La sociedad del conocimiento y la sociedad de la información como la piedra angular en la innovación tecnológica educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo [Internet]. 2018 ene 25 [cited febrero 21]; 8(16): 847-870. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.371
19. Melo Hernández, M. E. La integración de las TIC como vía para optimizar el proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación superior en Colombia [tesis doctoral]. Alicante: Universidad de Alicante; 2018.
20. Schilling, E., König, A. Tiempos difíciles: métodos y enfoques metodológicos para la investigación cualitativa en el tiempo. Forum Qualitative Sozialforschung Forum: Qualitative Social Research [Internet]. 2020 may 26 [cited marzo 18]; 21(2). https://doi.org/10.17169/fqs-21.2.3508
21. Muñoz, D. J. Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0 [Internet]. 2020 dic 21 [cited febrero 16]; 24(3): 387–404. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1377
22. Hurtado Talavera, F. J. La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. CIEG, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales [Internet]. 2020 abr 1 [cited marzo 3]; (44): 176-187. https://revista.grupocierg.org/revistas/la-educacion-en-tiempos-de-pandemia-los-desafios-de-la-escuela-del-siglo-xxi/
23. Roncancio Becerra, C. Y. Evaluación de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje (EVEA) de la Universidad Santo Tomás Bucaramanga (Colombia) mediante la adaptación y aplicación del sistema Learning Object Review Instrument (LORI) [tesis doctoral]. Palma de Mallorca: Universitat de les Illes Balears; 2019.
24. Tuesta-Panduro, J. A. Las tecnologías de la información y comunicación, competencias investigativas y docencia universitaria: revisión sistemática. Maestro Y Sociedad [Internet]. 2021 mar 21 [cited febrero 21]; 18(2): 440–456. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5350
25. González López, A. E., Álvarez, G., Bassa, L. Educación virtual en la universidad: un estudio de investigación-acción para la enseñanza de la asignatura tecnología educativa. Ciencia, Docencia y Tecnología [Internet]. 2018 abr 9 [cited marzo 23]; 29(57): 201-234. https://www.redalyc.org/journal/145/14560144008/14560144008.pdf
26. Bermúdez Santamaría, C. M. Condiciones institucionales para asegurar la investigación en programas de metodología virtual [tesis de maestría]. Bogotá: Universidad Externado de Colombia; 2019.
27. Lagos Reinoso, G. G., Garcés Suárez, E. F. Aplicación del U-learning en la educación superior del Ecuador frente al COVID-19. INNOVA Research Journal [Internet]. 2020 dic 29 [cited marzo 23]; 5(3.2): 19-32. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2.2020.1600
28. Espinosa-Rodríguez, J.D. (2022). Metodologías de la enseñanza-aprendizaje en la educación virtual. Revista Cátedra [Internet]. 2022 ene 31 [cited febrero 4]; 5(1): 19-31. https://doi.org/10.29166/catedra.v5i1.3435
29. Fripp Anicama, J. I. Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales aplicado con el modelo Flipped Learning en el curso Literatura para alumnos del cuarto año de Educación Secundaria [tesis de maestría]. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú; 2018.
30. Arias-Rueda, J. H.El modelo Flipped Classroom en la educación virtual: una experiencia en matemáticas universitarias. Educare. Segunda nueva etapa 2.0 [Internet]. 2021 ago 8 [cited febrero 21]; 25(2): 215-236. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i2.1468
31. Britton Jiménez, D., Casal Funcasta, C., Urraco Solanilla, M. Diseño de investigación cualitativa: análisis de los factores más relevantes para implementar la enseñanza virtual en educación secundaria. Revista Tecnología, Ciencia y Educación [Internet]. 2021 mayo 4 [cited febrero 3]; (19): 147-170. https://doi.org/10.51302/tce.2021.620
32. Vargas Moya, M. G. Uso de la plataforma Canvas y el rendimiento académico de los estudiantes de tecnología arquitectónica 1 en la Universidad Tecnológica del Perú – Lima 2020 [tesis de maestría]. Lima: Universidad San Martín de Porras; 2021.
33. Blandín Cañizales, J. Uso de Facebook como herramienta E-learning para mejorar la asertividad en profesores de educación secundaria de los colegios Innova Schools de la región este-Lima 2018 [tesis de maestría]. Lima: Universidad de San Martín de Porres; 2019.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mauro Guerra Chacón , Leonor Huamán Camacho, Clemente Pardo Hidalgo, Lida Maribel Cosme Solano , Reyna Olano Del Castillo , Sucena Elizabeth Moreno Moreno (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.