Validation of a training model of professional competence management of patient safety in intensive care in the Bachelor of Nursing degree
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2024885Keywords:
Model, Intensive Care, Patient Safety, Nursing, Green Method, CompetenceAbstract
Introduction: the pedagogical model as a scientific result of educational research, understood as a representation of essential elements of the training process or some of its parts.
Objective: to validate a model for the formation of the professional competence "Management of patient safety in intensive care" in the Bachelor's degree in Nursing.
Method: a study was carried out at the Baracoa Medical Sciences Branch, belonging to the Guantánamo University of Medical Sciences from 2016-2018, methods such as methodological triangulation were used through the criteria of 20 experts by the Green method.
Results: the consensus general of the experts was "strongly in agreement" for the foundations that support the training model of professional competence "Management of patient safety in intensive care" in the Nursing Bachelor's degree and its quality.
Conclusions: the training model of professional competence "Management of patient safety in intensive care" is accepted as valid and feasible for its implementation in practice, it constitutes a novel and relevant contribution for the transformation of the training process in the career of Nursing, from the Emergency Nursing subject in the fourth year, which promotes the relationship between the systematization of skills and the development of innovation capacity in students to guarantee patient safety
References
1. Grunauer Robalino GR, Cortón Romero B, Forgas Brioso MRI. Formación de la competencia promoción de salud en el técnico superior en enfermería en el contexto ecuatoriano. MEDISAN, (2017). [Citado 2023 Ene 07]; 21 (6). Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/rt/printerFriendly/1583/html
2. Valle, A. D. La investigación pedagógica. Otra Mirada. La Habana: Pueblo y Educación. (2012)
3. Saturno PJ, Terol García E, Agra Varela Y, Fernández Maillo M del Mar. Construcción y validación de indicadores de buenas prácticas sobre seguridad del paciente. Plan de calidad para el Sistema Nacional de Salud. Madrid: Ministerio de Sanidad y consumo; 2008. [Citado 17/01/2023]. Disponible en: http://es.calameo.com/read/000147616820b60d21b07
4. Durán Rodríguez Reudis, Cazull Imbert Irayma, Hernández Heredia Raúl, Cadena Pino Vanessa Fernanda. Validación de un manual sobre buenas prácticas de enfermería en cuidados intensivos. Rev. inf. cient. [Internet]. 2018, [citado 2023 Jun 07]; 97(4): 810-822. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332018000400810&lng=es
5. Chaviano-Conesa D, Delgado-Enciso I, Cabrera-Licona A, Ramírez-Flores M, Melnikov V. Validación de un manual sobre la elaboración de la estrategia didáctica para potenciar el nivel de información sobre COVID-19 en estudiantes de Medicina. Rev Inf Cient [Internet]. 2022 [citado 20 Feb 2024];101(4). Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3997
6. Angulo-Gallo L, Guerra-Morales VM, Pérez Borroto-Vergel S, Varela-Porres D. Adaptación y validación de la Escala de Agresión de Little en escolares cubanos. Rev Inf Cient [Internet]. 2022 [citado 20 Feb 2024];101(3 Especial). Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3794
7. PINTO-SANTOS, Alba R.; PEREZ-GARCIAS, Adolfina, y DARDER-MESQUIDA, Antonia. Formulación y validación del modelo tecnológico empoderado y pedagógico para promover la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado. Form. Univ. [online]. 2022, [citado 2023-07-27]; 15(1), pp.183-196. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062022000100183&lng=es&nrm=iso>.
8. Jaime Arriagada S. Buenas prácticas en cirugía estética: algunas consideraciones desde la bioética. Med Clin Condes. 2016, [citado 2023-07-27]; 27(1):113-121. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-revista-medica-clinica-las-condes-202-pdf-S0716864016000158
9. Blanco Balbeito N, Herrera Santana D, Carballo Machado R. Valoración del diseño de un modelo teórico metodológico para desarrollar habilidades investigativas en Medicina. EDUMECENTRO [en línea]. 2016 Sep [citado 2023/07/201827]; 8(3):112-125. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300009&lng=es
10. MARQUEZ VALDES, Annia María; ACOSTA BANDOMO, Rafael Urbano y FERNANDEZ CACERES, Marta Emilia. Validación del perfil de competencias investigativas para estudiantes de la carrera Licenciatura en Cultura Física. Rev. Cubana Edu. Superior [online]. 2020 [citado 2023-07-27]; 39(3), e11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300011&lng=es&nrm=iso.
11. Medina Macías A. Diseño y validación de un programa de formación de competencias para la gestión eficaz de la seguridad y salud en el trabajo. KATHARSIS, 2019. [citado 2023-07-27]; N 28. Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiYpavH_66AAxVGmbAFHTd6BqkQFnoECDUQAQ&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F7101951.pdf&usg=AOvVaw3Sd6ptyRYqXwMI9HqA7wKB&opi=89978449
12. García-Cortés G E, Juárez-Hernández LG. Validación de instrumentos para evaluar el modelo educativo y grado de avance acorde a la sociedad del conocimiento. Atenas, (2021). [citado 2023-07-27]; 3 (55), 21-37. Disponible en: http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/51/79
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Reudis Durán Rodríguez, Raúl Hernández Heredia, Irayma Cazull Imbert, Rosilé Obret Orphee (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.