Contribution of the Link with society in the training of doctors in the Medicine degree at the San Gregorio de Portoviejo University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.610

Keywords:

Link with society, comprehensive training, social relevance, medical career

Abstract

Introduction: In Latin America, university extension, today called in Ecuador, connection with society, emerges irreverently with the movement of Córdova, Argentina; It constitutes the historical reason of the university, the engine that provides the basic inputs to Research and Teaching. It is recognized as an academic, dynamic, participatory, dialogic and contextual process that determines social and curricular relevance. It is a real challenge to train responsible professionals committed to solving the problems in their environment, and this is where the contribution of Linkage in the comprehensive training of man is shown, especially in the field of Health Sciences and Medicine particularly. 
Objective: To assess the contribution of the connection with society in the training of doctors in the Medicine degree at the San Gregorio de Portoviejo University (USGP). 
Methods: It was a qualitative research, analysis-synthesis, induction-deduction and systemic methods were used, bibliographic sources that regulate the policies of this function in Ecuador, in the USGP and in the Medicine career were also reviewed, and of other materials related to Linkage with society, its contribution to the training of professionals in the field of Health Sciences and specifically in Medicine. 
Results: It was identified that the policy of linkage with society contained in the training program for doctors in the Medicine career meets the external demands and the premises raised by the CES and the USGP. 
Conclusions: The Medicine degree implements in its links a comprehensive approach, which is exhibited from the dimension of curricular actions, goes through research and is brought together in university extension, for responsible, committed and highly qualified professionals.

References

Simbaña Cabrera H. La vinculación con la sociedad en el Ecuador: reflexiones sobre su itinerario curricular. Vínculos-ESPE. 2017;2(1). DOI: https://doi.org/10.24133/rvespe.v2i1.563

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. Educ Sup Soc. 1998;9(2):97-113. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171

Huerto Marimón ME. La extensión universitaria desde una perspectiva estratégica en la gestión integral de la universidad médica contemporánea. Educ Med Super. 2012;26(4):531-540. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000400006

Huerto Marimón ME. Proyección estratégica de la extensión universitaria para la gestión integral de la universidad médica matancera. An Acad Cienc Cuba. 2022;12(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2304-01062022000200019

Universidad San Gregorio de Portoviejo. Reglamento Interno de Vinculación con la Sociedad. Página oficial de la Universidad San Gregorio de Portoviejo. 2019. Disponible en: https://sangregorio.edu.ec/

Universidad San Gregorio de Portoviejo. Plan de estudio de la carrera de Medicina. 2020.

Consejo de Educación Superior. Reglamento de Régimen Académico. 2022. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/wp-content/uploads/2022/08/Reglamento-de-Re%CC%81gimen-Acade%CC%81mico-vigente-a-partir-del-16-de-septiembre-de-2022.pdf

Universidad San Gregorio de Portoviejo Proyección de Vinculación 2022-2025 de la Carrera de Medicina. 2022.

Batista de los Ríos D. Liderazgo de la universidad en la sociedad del conocimiento desde la dimensión extensionista. Rev Conexao UEPG. 2011;7(2):152-161. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/5141/514151726003.pdf

Bernabé Villodre Md. Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente. Rev Educ Hekademos. 2012;1(11):67-76. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4059798

Ministerio de Educación Superior. Programa nacional de extensión universitaria para la educación superior cubana. 2004.

Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Registro Oficial Suplemento 298. 2010. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

Subsecretaría Nacional de Gobernanza de la Salud Pública. Manual del Modelo de Atención Integral de Salud Familiar Comunitario e Intercultural. Ministerio de Salud Pública de Ecuador. 2012.Disponible en: http://librodigital.sangregorio.edu.ec/librosusgp/B0033.pdf

Galarza López J, Almuiñas Rivero JL. Responsabilidad Social Universitaria y dirección estratégica en las Instituciones de Educación Superior: reflexiones en torno a un vínculo necesario. Estrateg Gest Univ. 2013;1(1):86-99. Disponible en:https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/19

Lemus Lago ER, Borroto Cruz R. Atención primaria de salud y medicina general integral. En: Temas de Medicina General Integral. Vol. VI. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2001. p. 7-22. Disponible en: http://librodigital.sangregorio.edu.ec/librosusgp/B0025.pdf

Borroto Cruz R, Lemus Lago ER, Aneiros Riba R. Tendencias de la educación médica orientada a la atención primaria de salud. En: Atención primaria de salud. Medicina familiar y educación médica. San Andrés: Universidad Mayor de San Andrés; 1998. p. 63-90.

Morales-Ruiz J. Formación integral y profesionalismo médico: una propuesta de trabajo en el aula. Educ Med. 2009;12(2):73-82. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/edu/v12n2/colaboracion2.pdf

Downloads

Published

2024-09-05

How to Cite

1.
Martínez Pérez A, Galarza López J, Batista Ramírez R, Sánchez Artigas R. Contribution of the Link with society in the training of doctors in the Medicine degree at the San Gregorio de Portoviejo University. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2024 Sep. 5 [cited 2024 Oct. 14];4:.610. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/610