Toward achieving authentic assessment of learning in the practical physiology classroom
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.608Keywords:
Assessment for Learning, Authentic Assessment, Hands-on ClassroomAbstract
Introduction: From the point of view of authentic assessment, learning assessment should be conceived as a dynamic, flexible, motivating, holistic process that allows exploring students' performance in situations similar to those they will face in their professional life, occurs in parallel to the teaching process and favors learning. The practical classroom is an ideal scenario for the implementation of authentic assessment, this type of assessment has become a paradigm when it comes to assessing learning, but is the assessment of learning that we use really authentic?
Objective: Analyze the learning assessment in the physiology practical class as an authentic assessment tool.
Methods: A analytical-explanatory study with a mixed approach was carried out. Two instruments were used: a survey and a checklist that was constructed based on the theoretical references of the subject.
Results: From the student's perception, the evaluative activity of the practical class meets their expectations and can be considered authentic; the use of the checklist showed that it meets the necessary characteristics of an evaluation to be considered authentic.
Conclusions: In order to consider an assessment of learning as authentic, it must be based on situated learning and must be an assessment for learning and not of learning; therefore, it must propose activities in accordance with the context in which the student and future professional lives and develops.
References
1. Pulido Díaz A, Barreiro Pousa L, Pulido Díaz A, Barreiro Pousa L. La gestión de la evaluación del aprendizaje en la educación superior en Cuba. Rev Cuba Educ Super [Internet]. agosto de 2020 [citado 28 de julio de 2024];39(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142020000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es
2. Ibarra-Sáiz MS, Rodríguez-Gómez G, Boud D, Rotsaert T, Brown S, Salazar MLS, et al. El futuro de la evaluación en la educación superior. RELIEVE - Rev Electrónica Investig Eval Educ [Internet]. 20 de octubre de 2020 [citado 28 de julio de 2024];26(1). Disponible en: https://revistaseug.ugr.es/index.php/RELIEVE/article/view/17336
3. Díaz Barriga Arceo F, Hernández Rojas G. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo una interpretación constructivista. 2.a ed. McGraw-Hill; 2004. 459 p.
4. Fernández DMM, Grández CR, Paucar EC, Segura JP, Terrones RHC. Evaluación autentica y autonomía estudiantil. Univ Soc [Internet]. 1 de abril de 2022 [citado 17 de julio de 2024];14(S2):185-93. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2780
5. Barrientos Hernán EJ, López Pastor VM, Pérez Brunicardi D. Evaluación Auténtica y Evaluación Orientada al Aprendizaje en Educación Superior. Una Revisión en Bases de Datos Internacionales. Rev Iberoam Eval Educ [Internet]. 2020 [citado 17 de julio de 2024];13(2):67-83. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7611686
6. Villarroel V, Bruna D, Villarroel V, Bruna D. ¿Evaluamos lo que realmente importa? El desafío de la evaluación auténtica en educación superior. Calid En Educ [Internet]. agosto de 2019 [citado 17 de julio de 2024];(50):492-509. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-45652019000100492&lng=es&nrm=iso&tlng=es
7. Ahumada Acevedo P. Hacia una evaluación auténtica del aprendizaje. 1.a ed. México: Paidós; 2005. 157 p.
8. Shaffer J, Schriner S, Loudon C, Dacanay S, Alam U, Dang J, et al. The Impact of Physiology Prerequisites on Future Anatomy and Physiology Courses. HAPS Educ [Internet]. diciembre de 2018 [citado 22 de julio de 2024];22(3):199-207. Disponible en: https://drive.google.com/file/d/1lFtk53kCusAst3E9p9b3I1P6dO-xGi71/view?usp=drive_link
9. Rius Pérez S, Torres-Cuevas I, Tamayo E, Pérez Garrido S. Las clases prácticas de Fisiología Humana y el trabajo previo del estudiante utilizando la plataforma MOODLE: un estudio a pie de aula. En: IN-RED 2021: VII Congreso de Innovación Edicativa y Docencia en Red [Internet]. Editorial Universitat Politècnica de València; 2021 [citado 22 de julio de 2024]. p. 530-8. Disponible en: https://riunet.upv.es/handle/10251/175175
10. Williams Serrano S, Mass Sosa LA, Williams Serrano S, Mass Sosa LA. Las prácticas de laboratorio en la enseñanza de las ciencias básicas biomédicas ¿antes o después de los seminarios? MediSur [Internet]. abril de 2020 [citado 22 de julio de 2024];18(2):285-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1727-897X2020000200285&lng=es&nrm=iso&tlng=es
11. Ahumada A, Pedro. LA EVALUACIÓN AUTÉNTICA: UN SISTEMA PARA LA OBTENCIÓN DE EVIDENCIAS Y VIVENCIAS DE LOS APRENDIZAJES. Rev Perspect Educ Form Profesores [Internet]. 2005;(45):11-24. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333329100002
12. Darling-Hammond L, Falk B, Ancess J. Authentic Assesment in Action. Studies of Schools and Students at Work. 1.a ed. New York: Teachers College, Columbia University; 1995. 277 p.
13. Díaz Barriga Arceo F, Rigo Lemini A. Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. 1.a ed. McGraw-Hill Intéramericana; 2005. 163 p.
14. Maluenda Albornoz J, Varas Contreras M, Chacano Osses D, Maluenda Albornoz J, Varas Contreras M, Chacano Osses D. Efectos del aula invertida y la evaluación auténtica en el aprendizaje de la matemática universitaria en estudiantes de primer año de ingeniería. Educación [Internet]. enero de 2021 [citado 28 de julio de 2024];30(58):206-27. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1019-94032021000100206&lng=es&nrm=iso&tlng=es
15. Carless D. Learning‐oriented assessment: conceptual bases and practical implications. Innov Educ Teach [Internet]. 29 de enero de 2007 [citado 28 de julio de 2024];44(1):57-66. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14703290601081332
16. Hincapié Parejo NF, Clemenza C. Evaluación de los aprendizajes por competencias: una mirada teórica desde el contexto colombiano. Rev Cienc Soc [Internet]. 2022 [citado 29 de julio de 2024];28(1):106-22. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8297213
17. Mollo Flores ME, Deroncele Acosta A, Mollo Flores ME, Deroncele Acosta A. Modelo de retroalimentación formativa integrada. Rev Univ Soc [Internet]. febrero de 2022 [citado 29 de julio de 2024];14(1):391-401. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202022000100391&lng=es&nrm=iso&tlng=en
18. Faneite SA, Caballero MB. Enseñanza contextualizada para promover el aprendizaje de las ciencias naturales. Maest Soc [Internet]. 19 de octubre de 2023 [citado 29 de julio de 2024];1-12. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6157
19. García-Gámez G de J. La evaluación como herramienta para mejorar los aprendizajes: la retroalimentación y la evaluación auténtica. Rev Latinoam Ogmios [Internet]. 1 de enero de 2024 [citado 17 de julio de 2024];4(9):17-32. Disponible en: https://idicap.com/ojs/index.php/ogmios/article/view/275
20. Hernández RM, Sanchez Cáceres I, Zarate Hermoza JR, Medina Coronado D, Loli Poma TP, Arévalo Gómez GR. Tecnología de Información y Comunicación (TIC) y su práctica en la evaluación educativa. Propósitos Represent [Internet]. julio de 2019 [citado 29 de julio de 2024];7(2):1-5. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2307-79992019000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es
21. Gómez Castañedo S, Romero Sotolongo B, Galarza López J, Almuiñas Rivero JL, Vargas A, De Armas R. Acercamiento a la problemática de la repitencia y las bajas en la educación superior en el marco de la evaluación de la eficiencia académica: su magnitud y principales factores de influencia en carreras seleccionadas. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2008.Disponible en: https://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/cepes-uh/20110614020229/bajasyrepitencia.pdf
22. Faneite SFA, Mercado AMV. Educación para la paz como mecanismo de convivencia ciudadana. Rev Honor Causa [Internet]. 1 de diciembre de 2022 [citado 29 de julio de 2024];14(2):7-27. Disponible en: https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/156
23. Muñoz-Jaramillo LF. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2542-30292023000200086&lng=es&nrm=iso&tlng=es. Cienciamatria Rev Interdiscip Humanidades Educ Cienc Tecnol [Internet]. diciembre de 2023 [citado 29 de julio de 2024];9(17):86-98. Disponible en: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2542-30292023000200086&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Driannet Castillo Peña, Yumy Fernández Vélez, Sacher Acosta Carrazana (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.