Prevalent personality traits in psychology students: a decade of study. Analysis of associated transversal professional skills
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.603Keywords:
personality, professional skills, university students, psychologyAbstract
Introduction: The knowledge of personality in university students and the professional skills necessary for adequate development and performance in professional settings are essential to implement more effective academic interventions that enhance successful professionals.
Objective: Analyze prevalent personality traits according to: Motivational goals, Cognitive modes and Interpersonal behaviors corresponding to ten cohorts of psychology students (2010-2020).
Method: longitudinal trend design, with descriptive-correlational scope. We worked with two intentional, non-probabilistic samples, psychology students: MI 2010-2020: 945 students, MII 2020: 48 students. Instruments: Million Inventory of Personality Styles (MIPS) and Questionnaire for the Evaluation of Transversal Competencies in University Students.
Results: A personality profile was observed with the sustained presence of the traits of Modification, Communicativeness and Control, and absence of Accommodation. In the Professional Competencies, very high frequencies of Interest in Quality, Work Responsibility and Teamwork are evident; and very low frequencies of Social Responsibility. The Modification and Control traits are those that present associations with Transversal Professional Competencies.
Conclusions: The profile that characterizes a cohort of psychology students during 10 years of study has been communicativeness and control in the interpersonal, the active and energetic attitude (modification) in the motivational, and the sustained absence of passivity and accommodation. Relationships were found with transversal professional competencies. The implication of the results is discussed
References
Contreras-Torres F, Espinosa-Méndez JC, Esguerra-Pérez G. Personalidad y afrontamiento en estudiantes universitarios. Universitas Psychologica. 2009; 8(2): 311-322. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v8n2/v8n2a02.pdf
Balladares S, Saiz M. Sentimiento y Afecto. Ciencias Psicológicas. 2015, 9(1): 63-71. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212015000100007&lng=es&tlng=es
González Maura V. La educación de valores en el currículum universitario: Un enfoque psicopedagógico para su estudio. Educación Médica Superior. 2000, 14(1): 74-82. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-14120000001000100
Maura VG. La formación de competencias profesionales en la universidad: reflexiones y experiencias desde una perspectiva educativa. XXI Revista de educación. 2006, (8): 175-188. Disponible en: www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/xxi/article/download/685/107999
Abal F, Custodio JB, González R. Propiedades psicométricas del Trait Meta-Mood Scale-24 en estudiantes universitarios argentinos. Psicogente. 2000, 23(44): 1-26. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49757022701
Barra Almagiá E, Soto Quevedo O, Schmidt Díaz K. Personalidad y bienestar psicológico: un estudio en universitarios chilenos. Revista de Psicología. 2019, 9(17): 7-18. Disponible en: https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/2358
Cross SE, Gore JS, Morris ML. The Relational-Interdependent Self-Construal, Self-Concept Consistency, and Well-Being. Journal of Personality & Social Psychology. 2003, 85(5):933-944. Disponible en: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14599255
Páramo MA, Straniero CM, García CS, Torrecilla NM, Escalante Gómez E. Bienestar psicológico, estilos de personalidad y objetivos de vida en estudiantes universitarios. Pensamiento Psicológico. 2012, 10(1):7-21. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89612012000100001&lng=en&tlng=es
Eidman L, Rodriguez de Behrends M, Seif G. Propiedades psicométricas de la Mindfull Attention Awareness Scale (MAAS) en estudiantes universitarios argentinos. Ciencias Psicológicas. 2022, 16(1): e-2560. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4595714620133
De Guzmán IN, Calderón A, Cassaretto M. Personalidad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista de Psicología. 2003, 21(1):119-143. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/993935.pdf
Arco Tirado JL, López Ortega S, Heilborn Díaz VA, Fernández Martín FD. Terapia breve en estudiantes universitarios con problemas de rendimiento académico y ansiedad: eficacia del modelo “La Cartuja”. International Journal of Clinical and Health Psychology. 2005, 5(3):589-608. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/337/33705310.pdf
Riveros Q, Hernández V, Rivera B. Niveles de depresión y ansiedad en estudiantes universitarios de Lima metropolitana. Revista de investigación en Psicología. 2007, 10(1):91-102. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ripsi/v10n1/v10n1a05.pdf
Vargas Granda S.M. Factores que inciden en la depresión en estudiantes universitarios: una revisión sistemática. Conrado. 2021, 17(82):387-394. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000500387&lng=es&tlng=pt
Medina-Loaiciga M. Relación entre estilos de personalidad y niveles y razones de procastinación académica en estudiantes universitarios. Rev. psicol. Arequipa. 2014, 4(2): 171-190. Disponible en: https://issuu.com/arequipapsicologos/docs/rev_psicol_arequipa_2014
Gómez Martínez J, Romero Medina A. Enfoques de aprendizaje, autorregulación y autoeficacia y su influencia en el rendimiento académico en estudiantes universitarios de Psicología. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education. 2019, 9(2):95-107. DOI:10.30552/ejihpe.v9i2.323
Del Valle M, Zamora EV, Khalil Y, Altamirano M. Rasgos de personalidad y dificultades de regulación emocional en estudiantes universitarios. Revista Psicodebate: psicología, cultura y sociedad. 2020, 20(1):56-67. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2451-66002020000100004&lng=es&tlng=es
Duarte Ortiz F. Inteligencia emocional asociada a salud mental en estudiantes universitarios de la carrera de Psicología. Innovare: Revista De Ciencia y tecnología. 2019, 7(1):58–73. Disponible en: https://doi.org/10.5377/innovare.v7i1.7596
Fierro C. Superando la ‘duda crónica’. Historia de la Psicología y formación de psicólogos argentinos en el contexto de la psicología latinoamericana. Revista de Psicología. 2018, 36(1):265-332. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6309308
Rodríguez-Esteban A, Vidal J, Vieira MJ. Un análisis de la empleabilidad de los universitarios en España a través del ajuste horizontal. Revista de Educación. 2019, 384:229-254. Disponible en: https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-384-411
Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la Investigación (6° edición) 2014. McGrawHill.
Millon T. MIPS Inventario Millon de Estilos de Personalidad. 1997 Ed. Paidos
Aguado D, González A, Antúnez M, de Dios T. Evaluación de Competencias Transversales en Universitarios. Propiedades Psicométricas Iniciales del Cuestionario de Competencias Transversales. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2017, 15(2):129-152. Disponible en: www.redalyc.org/comocitar.oa?id=55150357007
Lira Pedernera M, Doña RD, Galarsi MF. Personalidad y androgenización perinatal en mujeres. Revista de Salud Pública. 2019,3(XXIII):66-76. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RSD/article/view/24616
Siabato Macías EF, Forero Mendoza IX, Paguay Escobar OC. Relación entre ansiedad y estilos de personalidad en estudiantes de Psicología. Psychologia. Avances de la disciplina. 2013, 7(2):87-98. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/2972/297229855007.pdf
Tonin S, Elias D, Urrutia MI. Los Modos Cognitivos en el MIPS. Investigación en estudiantes de Psicología. VIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIII Jornadas de Investigación Décimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. 2016. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
Peñaherrera-Vélez MJ, Moscoso D, Dávila Y, Vélez-Calvo X, Seade C. Estilos de personalidad y funcionamiento familiar en estudiantes de psicología de una universidad privada en Ecuador. Rev. Med Ateneo. 2018, 20(2):132-148. Disponible en: https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/36248/1/Trabajo%20de%20Titulacion.pdf
Martínez Clares P, González Morga N. El dominio de competencias transversales en Educación Superior en diferentes contextos formativos. Educação e Pesquisa. 2019, 45:1-23. Disponible en: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945188436
Casanova Romero I, Canquiz Rincón L, Paredes Chacín Í, Inciarte González A. Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales. 2018, XXIV(4):114-125. Disponible en: http://hdl.handle.net/11323/5282
Nahum Lajud P. Domínguez Chenge M., García Panes L. Competencias Profesionales requeridas por los empleadores a partir del confinamiento. Revista Gestión de las Personas y Tecnología. 2021, Edición 42. DOI: 10.35588/gpt.v15i42.5283
París Mañas G, Mas Torelló O, Torrelles Nadal C. La evaluación de la competencia “trabajo en equipo” de los estudiantes universitarios. Revista d’Innovació Docent Universitària. 2016,8:86-97. Disponible en: http://hdl.handle.net/10459.1/60249
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Claudia Silvina García, Denise Ilcen Contreras-Zapata, Norma Mariana Torrecilla, Cecilia Beatriz Moreno (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.