Bioethics in integral training of professionals in the health area
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.602Keywords:
Bioethical Education, Medical Ethics, Professional Ethics, Health Sciences, Health EducationAbstract
Introduction: The integration of Bioethics in the training of professionals is introduced as a prevailing need today; Bioethics training in Latin America is in an initial stage and is not regular, therefore, the reasons why bioethics should be an integral part of the education of future professionals are explored, highlighting the benefits for both individuals and society in general. Objective: Place Bioethics in the integral training of professionals in the health area.
Method: Research was carried out with a qualitative and descriptive approach, the analysis method of bibliographic and regulatory review was applied; the sources of information were: books, databases, meta search engines, repositories of doctoral theses and official government pages that compile documents and regulations.
Results: A structure is presented to integrate Bioethics with the substantive functions of Higher Education Institutions; and at the same time, the fundamental contents of the Bioethics competence are proposed so that they are part of the professional training of undergraduate students of health majors in a transversal way throughout their student path, without leaving aside the importance of learning through the hidden curriculum.
Conclusions: Institutions must integrate a Bioethics structure with consultative, preventive and decision-making functions that allow them to face problems or risks that are created in institutional dynamics.
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FINANCIACIÓN
“Ninguna”
CONFLICTO DE INTERESES
Los autores declaran no tener conflicto de interés en la presente investigación.
CONTRIBUCIÓN DE AUTORÍA:
1. Conceptualización: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas
2. Curación de datos: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas
3. Análisis formal: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz
5. Investigación: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz
6. Metodología: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz
7. Administración del proyecto: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz
8. Recursos: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz
10. Supervisión: Eugenio Radamés Borroto Cruz
11. Validación: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz
12. Visualización: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz
13. Redacción – borrador original: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz
14. Redacción – revisión y edición: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz
Karla Lissette Gruezo Montesdeoca1, klgruezo@sangregorio.edu.ec, https://orcid.org/0000-0002-3042-1944
Ayda María Mendoza Rodas1, ammendoza@sangregorio.edu.ec, https://orcid.org/0009-0004-9619-5275
Eugenio Radamés Borroto Cruz2, erborroto@sangregorio.edu.ec, https://orcid.org/0000-0002-7266-9884
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