Bioethics in integral training of professionals in the health area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.602

Keywords:

Bioethical Education, Medical Ethics, Professional Ethics, Health Sciences, Health Education

Abstract

Introduction: The integration of Bioethics in the training of professionals is introduced as a prevailing need today; Bioethics training in Latin America is in an initial stage and is not regular, therefore, the reasons why bioethics should be an integral part of the education of future professionals are explored, highlighting the benefits for both individuals and society in general. Objective: Place Bioethics in the integral training of professionals in the health area.
Method: Research was carried out with a qualitative and descriptive approach, the analysis method of bibliographic and regulatory review was applied; the sources of information were: books, databases, meta search engines, repositories of doctoral theses and official government pages that compile documents and regulations. 
Results: A structure is presented to integrate Bioethics with the substantive functions of Higher Education Institutions; and at the same time, the fundamental contents of the Bioethics competence are proposed so that they are part of the professional training of undergraduate students of health majors in a transversal way throughout their student path, without leaving aside the importance of learning through the hidden curriculum. 
Conclusions: Institutions must integrate a Bioethics structure with consultative, preventive and decision-making functions that allow them to face problems or risks that are created in institutional dynamics.

References

Borroto Cruz E. Bioética y Salud. 1st ed. Vol. 1. San Gregorio S.A; 2018. Disponible en: https://editorial.sangregorio.edu.ec/producto/bioetica-y-salud/

Llacsa L. Enseñanza de la Bioética en la Educación Universitaria. Apuntes de bioética. 2019;2(1):61-68. DOI: https://doi.org/10.35383/apuntes.v2i1.242

UNESCO. Programa de base de estudios sobre bioética, parte 1: Programa temático, Programa de Educación en Etica. 2008. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000163613_spa

Giarelli G. Le Medical Humanities nelle Facoltà di Medicina: una prospettiva Internazionale. Medicina e Morale. 2024;69(4):435-52. Disponible en: https://n9.cl/xb0nh

Encyclopedia of Bioethics. The Kennedy Institute of Ethics. 2023. Disponible en: https://n9.cl/1jbja

Organización Panamericana de la Salud. Programa Regional de Bioética - OPS/OMS. 2012. Disponible en: www.paho.org/es/bioetica

Álvarez Escobar M. Formación del profesional de la salud: una mirada reflexiva. Revista Médica Electrónica. 2017;39(4):1004-1010. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000400015

Marín-Pérez AL, Santana NT, Giler YV, Toledo IAM. La Bioética, una necesidad en la formación de los futuros profesionales de la Salud. Atenas. 2017;4(40):61-72. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/4780/478055150005/478055150005.pdf

Basagni D. Bioética: perspectivas generales en el marco educativo. Un estudio en Italia y España [tesis doctoral en Internet]. Granada: Universidad de Granada; 2023. Disponible en: https://digibug.ugr.es/handle/10481/84384

UNESCO. Manual de Educación en Bioética: vol. Volumen 2 [Internet]. 2022. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381858

Organización de las Naciones Unidas (ONU). Objetivos de Desarrollo Sostenible [Internet]. 2015. Disponible en: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Kottow MH. Enseñanza de la bioética: una síntesis. Revista Brasileira de Educação Médica. 2009;33(4):658-663. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000400017

Linares P, Fraile B. Bioética y Universidad en América Latina. Propuesta de una estructura para la formación integral profesional. Revista Colombiana de Bioética. 2012;7(2):120-133. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189225524009

Striedinger M. ¿Qué es formar en bioética? Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía. 2015;8(2):391-411. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=561058729002

Pinton E. La globalizzazione della bioetica: analisi della bioetica latinoamericana. Coordinatore Dottorato Relatore. Bolonia: Universitá di Bologna; 2014. Disponible en: http://amsdottorato.unibo.it/6696/1/pinton_elena_tesi.pdf

Villani P. Per uno statuto narrativo della Medicina Narrativa. Medical Humanities & Medicina Narrativa-MHMN. 2023;7(1):19-37. Disponible en: https://www.aracneeditrice.eu/pubblicazioni/estratti/10.53136/97912218080872-per-uno-statuto-narrativo-della-medicina-narrativa-estratto.html

Ministerio de Salud Pública del Ecuador (MSP). Reglamento de los Comités de Ética de Investigación en Seres Humanos y Comité de Ética Asistencial. Acuerdo Ministerial 00005-2022 [Internet]. 2022. Disponible en: http://esacc.corteconstitucional.gob.ec/storage/api/v1/10_DWL_FL/eyJjYXJwZXRhIjoicm8iLCJ1dWlkIjoiNTJhOTFmYzgtNjQ0Yy00NTdlLWJhYzktZTU5MTY4M2I4ZmE2LnBkZiJ9

Cordón M. Integración de las funciones sustantivas de la universidad y relación universidad-sociedad-estado. Revista Compromiso Social. 2019;(1):23-28. DOI: https://doi.org/10.5377/recoso.v1i1.13223

Beca Infante JP. Enseñanza y aprendizaje de la bioética. Revista Chilena De Enfermedades Respiratorias. 2022;38(3):149-150. Disponible en: https://revchilenfermrespir.cl/index.php/RChER/article/view/1076

Mazzanti Di Ruggiero MD. Formar “mentes bioéticas”. Una alternativa metodológica de formación de docentes y estudiantes en bioética a través del programa escolar de Ciencias Naturales. 2006:46-81. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83210204

Boldrin P. Il senso della bioetica per la sopravvivenza e la salute dell'umanità. Rivista libertaria. 2023; Pag 29. Disponible en: https://semisottolaneve.net/articoli/il-senso-della-bioetica-per-la-sopravvivenza-e-la-salute-dellumanit%C3%A0/

ANECA (2005). Agencia nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. Libro blanco del título de grado en Medicina. https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_medicina_def.pdf/6c455435-e9dd-3ec1-41d6-f8812ef07d94?t=1654601725549

ANECA. Libro blanco del título de grado en Medicina [Internet]. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación; 2005. Disponible en: https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_medicina_def.pdf/6c455435-e9dd-3ec1-41d6-f8812ef07d94?t=1654601725549

Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Registro Oficial Suplemento 298 [Internet]. 20 de octubre de 2010. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES

Consejo de Educación Superior (CES). Reglamento de Régimen Académico [Internet]. Registro Oficial Edición Especial 854. 25 de enero de 2017. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/lotaip/2017/Diciembre/Anexos%20Procu/An-lit-a2-Reglamento%20de%20R%C3%A9gimen%20Acad%C3%A9mico.pdf

Ngan OMY, Sim JH. Evolution of bioethics education in the medical programme: a tale of two medical schools. International Journal of Ethics Education. 2024;6(1):37-50. DOI: https://doi.org/10.1007/s40889-020-00112-0

De Lemos Tavares ACAL, Travassos AGA, Rego F, et al. Bioethics curriculum in medical schools in Portuguese-speaking countries. BMC Med Educ. 2022;22:199. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03250-9

Cuadros C, Erasmo J. Desafíos bioéticos en la formación médica en la era de la inteligencia artificial. Rev San Gregorio. 2024;1(57):186-198.DOI: https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2557

Cruz RB. Bioética e investigación: Puente hasta el presente y para el futuro. Rev San Gregorio. 2015:6-15.DOI: https://doi.org/10.36097/rsan.v0i0.131

Jaramillo C, Jaramillo D, Báez M. Currículo oculto y formación docente en la Carrera de Medicina de la Universidad Técnica del Norte. Revista Boletín Redipe. 2018;8(10).Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7528326

FINANCIACIÓN

“Ninguna”

CONFLICTO DE INTERESES

Los autores declaran no tener conflicto de interés en la presente investigación.

CONTRIBUCIÓN DE AUTORÍA:

1. Conceptualización: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas

2. Curación de datos: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas

3. Análisis formal: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz

5. Investigación: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz

6. Metodología: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz

7. Administración del proyecto: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz

8. Recursos: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz

10. Supervisión: Eugenio Radamés Borroto Cruz

11. Validación: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz

12. Visualización: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz

13. Redacción – borrador original: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz

14. Redacción – revisión y edición: Karla Lissette Gruezo Montesdeoca; Ayda María Mendoza Rodas; Eugenio Radamés Borroto Cruz

Karla Lissette Gruezo Montesdeoca1, klgruezo@sangregorio.edu.ec, https://orcid.org/0000-0002-3042-1944

Ayda María Mendoza Rodas1, ammendoza@sangregorio.edu.ec, https://orcid.org/0009-0004-9619-5275

Eugenio Radamés Borroto Cruz2, erborroto@sangregorio.edu.ec, https://orcid.org/0000-0002-7266-9884

Downloads

Published

2024-09-06

How to Cite

1.
Gruezo Montesdeoca KL, Mendoza Rodas AM, Borroto Cruz ER. Bioethics in integral training of professionals in the health area. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2024 Sep. 6 [cited 2024 Oct. 14];4:.602. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/602