Mirror Class as a Teaching-Learning Strategy to Enhance the Internationalization Process between Universities of Ecuador and Bolivia
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.597Keywords:
Mirror class, training of medical professionals, internationalization processAbstract
Introduction: The Mirror Class as an innovative strategy, mediated by communication technologies that reduces costs and that allows exchange between teachers and students from different countries just a click away, is considered a strength to enhance the Internationalization Process in Education Superior.
Objective: to document the process to carry out a mirror Pharmacology class between the Domingo Savio Universities of Santa Cruz de la Sierra in Bolivia and San Gregorio de Portoviejo in Ecuador and evaluate the teacher-student perception of this methodology.
Methods: The research is exploratory and descriptive with a non-experimental design and a qualitative approach. Theoretical methods (analysis-synthesis and induction-deduction) and empirical methods were used with the application of a questionnaire and the action research method)
Results: the acceptance of the students to the Mirror Class is evident, both in the answers to open and closed questions asked.
Conclusion: The experience of the Mirror Class between the USGP universities of Ecuador and the UPDS of Bolivia highlights the importance of meticulous prior planning as a fundamental pillar for its success.
References
1. Almuiñas Rivero JL, Galarza López J. Las redes académicas como ejes de integración y cooperación internacional de las instituciones de educación superior. Rev Cubana Educ Super. 2016[citado 3 de junio de 2024];35(1):18-29. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142016000100002
2. Fenoll-Brunet MR. El concepto de internacionalización en enseñanza superior universitaria y sus marcos de referencia en educación médica. Educ Médica. 1 de julio de 2016;17(3):119-27.
3. Pérez Guerrero MC, García Rodríguez J, Estévez Ramos RA, Basset Machado I, Pérez Guerrero MC, García Rodríguez J, et al. Resultados de una estrategia para la internacionalización en el desarrollo de la educación médica superior desde la experiencia Cuba - México. Humanidades Médicas [Internet]. diciembre de 2023 [citado 3 de junio de 2024];23(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1727-81202023000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es
4. Wit H de. Internationalization in Higher Education, a Critical Review. SFU Educ Rev. 16 de diciembre de 2019;12(3):9-17.
5. Wit H de, Altbach PG. Chapter 15 Internationalization in Higher Education. En 2021 [citado 5 de junio de 2024]. Disponible en: https://brill.com/display/book/9789004462717/BP000030.xml
6. Mújica RCH. Revista Vinculando. 2020 [citado 14 de junio de 2024]. La investigación acción en la enseñanza. Disponible en: https://vinculando.org/educacion/la-investigacion-accion-en-la-ensenanza.html
7. Troquian RN, Ojeda CV, González ER. Clase espejo como estrategia de enseñanza - aprendizaje colaborativo en asignaturas de especialidad en Ingeniería, utilizando tecnologías de Información y comunicación. Encuentro Int Educ En Ing [Internet]. 7 de septiembre de 2022 [citado 5 de junio de 2024]; Disponible en: https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/2703
8. Troncoso Colín PC. Educación digital en Instituciones de Educación Superior (IES): Clase Espejo. UPGTO Manag Rev. 2022;7(1):19-30.
9. Segura JS. EMP Clase Espejo el instrumento más práctico para internacionalización e investigación. Rev Arjé. 2018;1(2):26-33.
10. Arballo OC, Bonilla RR, Duries MO, Noriega CP, Sánchez AS. Experiencia de Aprendizaje con Clases Espejo Desde las Ciencias de la Salud. Cienc Lat Rev Científica Multidiscip. 31 de mayo de 2024;8(3):460-78.
11. Díaz Uribe J, Cueto Cañas MI, Iglesias Navas MA. Clases espejo. Internacionalización e inclusión en el aula. En 2022 [citado 6 de junio de 2024]. p. 1-10. Disponible en: https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/2338
12. Leal Ordóñez L, do Nascimento Osório AC. Movilidad académica e internacionalización del postgrado: la experiencia del posdoctorado en Brasil. Rev San Gregorio. 2019 [citado 6 de junio de 2024];(35):208-221. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i35.1027
13. Borroto Cruz ER. La educación médica global en función de la salud global. Educ Med Super. 2016[citado 6 de junio de 2024];30(4):264-266.Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1047
14. Yangali Vicente JS, Varon Triana N, Calla Vasquez KM. Clase espejo, una estrategia de internacionalización pedagógica para fortalecer la competencia investigativa en estudiantes de universidades latinoamericanas. Zona Próxima. 30 de marzo de 2022;35:3-21.
15. Merli MC, Suárez S. EXPERIENCIA DE CLASES ESPEJO PARA ESTUDIOS DEL TURISMO. Rev REDALINT Univ Int E Integr Reg. 30 de noviembre de 2022;1(3):61 a 64-61 64.
16. Henao Ortiz JL, Mesa Posada JM, Atuesta Reyes JD. Experiencia académica de clases espejo. En 2021 [citado 17 de junio de 2024]. p. 139-49. Disponible en: http://editorial.radcolombia.org/index.php/erad/article/view/26
17. Tovar-Morales MT, Hernández-Moreno LA, Hernández-Saldaña M de L. Clase espejo como estrategia de enseñanza en Matemáticas Financieras: Un caso de estudio. Vinculatégica EFAN. 1 de febrero de 2024;10(1):136-56.
18. Tamayo JOM, Llerena ER, Giro AM. El empleo de la clase espejo como estrategia para la internacionalización del pregrado en la carrera de Derecho. Experiencia piloto entre las universidades de Cuba y Colombia. Maest Soc. 4 de mayo de 2024;21(2):502-9.
19. Tagua MA, Machado PR de AC, Dari N. Tecnología educativa e Internacionalización del currículo. Educ Leng Soc [Internet]. 29 de mayo de 2023 [citado 17 de junio de 2024];21(21). Disponible en: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/article/view/7524
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Zulema Ávila González, Yadir López Peña, Claudia Teresa Cabrerizo Uzín (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.