Perception of the quality of nursing care and user satisfaction in hospitals in Chile
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.587Keywords:
Nursing, Quality of healthcare, Patient care, Patient satisfaction, Public hospitalsAbstract
Introduction: the quality of health depends on whether the service offers the desired results. This is related to health services since users base their preferences and experiences to express satisfaction. Nursing is a central being in the perception of quality. Objective: Describe the perception of the quality of nursing care and user satisfaction in hospitals in Chile. Methodology: a study was carried out with a descriptive-cross-sectional, quantitative design. The sample was made up of 111 users over 18 years of age who had been hospitalized for at least one night in a public hospital in Chile. The instrument used was SERVQHOS-E, which measures the perception of users in relation to the quality of nursing care from corporate aspects and a survey that provides opinion data on perceived quality. Results: an average of 3.28±0.81 could be observed in the users' expectations regarding the quality of nursing care and 75.67 % of the users stated that they were very satisfied or satisfied with the nursing care received. Conclusions: the research revealed positive perception of users about the quality of nursing care in Chilean hospitals. Areas for improvement were identified such as communication and waiting times. The data obtained can collaborate in decision-making and improvements in user care in health facilities, guiding possible strategies to guarantee quality and satisfaction
References
1. Real Academia Española. Calidad [sede Web]. Madrid, España: Real Academia Española [actualizada 2006; acceso 10 jul 2023]. Disponible en: https://www.rae.es/desen/calidad
2. Organización Mundial de la Salud. Calidad de la atención [sede Web]. Ginebra, Suiza: Organización Mundial de la Salud [acceso 25 de jun de 2020]. Disponible en: https://www.who.int/es/health-topics/quality-of-care#tab=tab_1
3. Ruiz-Cerino JM, Tamariz-López MM, Méndez- González LA, Torres-Hernández L, Duran-Badillo T. Percepción de la calidad del cuidado de Enfermería desde la perspectiva de personas hospitalizadas en una institución pública. SANUS. 2020;(14):1-9. doi: 10.36789/sanus.vi14.174
4. Barragán JA, Moreno CM. Calidad percibida por usuarios de enfermería en tres hospitales públicos Enferm glob [Internet]. 2013 [acceso 10 jul 2023]; 12(29):217-30. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100011
5. Superintendencia de Salud. Observatorio de calidad en salud [sede Web]. Santiago, Chile: Superintendencia de Salud [acceso 25 jul 2023]. Disponible en: https://www.supersalud.gob.cl/observatorio/671/w3-channel.html#:~:text=El%20Observatorio%20de%20Calidad%20en,ellos%20centrados%20en%20la%20persona.
6. Ávalos MI. La evaluación de la calidad en la atención primaria a la salud. Consideraciones teóricas y metodológicas. Horizonte Sanitario [Internet]. 2010 [acceso 20 sep 2023];9(1):9-19. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4578/457845134003.pdf
7. Monteagudo O, Navarro C, Alonso P, Casas R, Rodríguez L, Gracia J et al. Aplicación hospitalaria del SERVQHOS: factores asociados a la satisfacción e insatisfacción. Rev Calidad Asistencial [Internet]. 2003 [acceso 06 nov 2023]; 18(5):263-71. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-revista-calidad-asistencial-256-pdf-S1134282X03776192
8. Beltrán-Salazar Ó. Dilemas éticos en el cuidado enfermero. Index Enferm. 2011;20(1-2):36-40. doi: 10.4321/S1132-12962011000100008
9. Borré-Ortiz YM, Veja-Vega Y. Calidad percibida de la atención de enfermería por pacientes hospitalizados. Ciencia enferm. 2014;20(3): 81-94. doi: 10.4067/S0717-95532014000300008
10. Superintendencia de Salud. Satisfacción y calidad percibida en la atención de salud hospitalaria: ranking de prestadores informe global [Internet]. Santiago: Departamento de estudios y desarrollo, SIS. 2013. [acceso 25 jul 2023]. Disponible en: https://www.superdesalud.gob.cl/observatorio/674/articles-9005_recurso_1.pdf
11. Urbina O, Pérez A, Delgado E, Martín X. El modelo de actuación de Enfermería y su valor humanista. Educ Med Super [Internet]. 2003 [acceso 06 nov 2023]; 17(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412003000300002&lng=es
12. Massip C, Ortiz R, Llantá M, Peña M, Infante I. La evaluación de la satisfacción de salud: un reto a la calidad. Rev Cubana de Salud Pública [Internet]. 2008 [acceso 06 nov 2023]; 34(4)1-10. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21419854013
13. Chang M, Alemán M, Cañizares M, Ibarra A. Satisfacción de los pacientes con la atención médica. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 1999 [acceso 06 nov 2023]; 15(5):541-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v15n5/mgi09599.pdf
14. Suárez GJ, Robles RE, Serrano GL, Serrano HG, Armijo AM, Anchundia RE. Percepción sobre calidad de la atención en el centro de salud CAI III. Rev Cubana Invest Bioméd [Internet]. 2019 [acceso 06 nov 2023]; 38(2):153-69. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002019000200153&lng=es
15. Mira J, Aranaz J, Rodríguez J, Buil J, Castell M, Vitaller J. SERVQHOS: un cuestionario para evaluar la calidad percibida de la asistencia hospitalaria. Calité investigación umh [Internet]. 1998 [acceso 06 nov 2023];4:12-18. Disponible en: https://calite-revista.umh.es/indep/web/art_servqhos.pdf
16. Borré YM, Lenis CA, González, Ruíz GE. Utilidad del cuestionario SERVQHOS-E para medir calidad percibida de la atención de Enfermería. Rev CES Salud Pública [Internet]. 2014 [acceso 6 nov 2023];5(2):127-36. Disponible en: https://revistas.ces.edu.co/index.php/ces_salud_publica/article/view/3016
17. Borré, Y. Calidad percibida de la atención de enfermería por pacientes hospitalizados en institución prestadora de servicios de salud de Barranquilla [Tesis maestría]. Bogotá (Colombia): Universidad Nacional de Colombia convenio Universidad Simón Bolívar; 2013.
18. Lotfi M, Zamanzadeh V, Valizadeh L, Khajehgoodari M. Assessment of nurse-patient communication and patient satisfaction from nursing care. Nursing Open. 2019;6:1189-1196. doi: 10.1002/nop2.316
19. Yusefi AR, Sarvestani SR, Kavosi Z, Bahmaei J, Mehrizi MM, Mehralian G. Patients' perceptions of the quality of nursing services. BMC Nurs. 2022 May 27;21(1):131. doi: 10.1186/s12912-022-00906-1
20. Singh T, Kaur A. Un estudio para evaluar la satisfacción del paciente con la calidad de la atención de enfermería. Asian Journal of Pharmaceutical and Clinical Researc. 2023; 16(12):156-175. doi:10.22159/ajpcr.2023.v16i12.49932
21. Collantes-Delgado D, Clavo-Pérez V. Satisfacción del paciente hospitalizado frente al cuidado enfermero. FACSalud UNEMI [Internet]. 2020 [citado 30 ago 2024]; 4(7):11-22. Disponible en: https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/facsalud-unemi/article/view/1217/1152
22. Mir-Tabar A, Pardo-Herrera L, Goñi-Blanco A, Martínez-Rodríguez MT, Goñi-Viguria R.
Patient satisfaction with nursing care in an Intensive Care Unit measured through the Nursing Intensive-Care Satisfaction Scale (NICSS). Enfermería Intensiva (English ed.). 2024; 35(3):201-12. https://doi.org/10.1016/j.enfie.2023.10.004
23. Atoche-Benavides R, Vargas-Atoche M. Perception of the nursing care quality by patients of an Andean hospital. J. glob. manag. sci. 2021; 5(1): 20-5. https://doi.org/10.32829/ghmj.v5i1.130
24. Castillo-Ayón LM, Delgado-Choez GS, Briones-Mera BM, Santana-Vera ME. La gestión de la calidad de cuidados en enfermería y la seguridad del paciente. Salud y Vida. 2023; 7(13):40-9. https://doi.org/10.35381/s.v.v7i13.2417
25. Plevová I, Kachlová M, Jarošová D, Zelenóková R, Mynaříková E. Satisfaction with nursing care of hospitalized patients: A descriptive, cross-sectional, multicenter study. MED PR. 2023; 74(6): 461-8. https://doi.org/10.13075/mp.5893.01364
26. Al-Saidat HM, Malak MZ, Alnawafleh AH. Patients’ perception of quality nursing care and services in emergency department in Jordan. Hospital Topics. 2022: 1-10. https://doi.org/10.1080/00185868.2022.2144577
27. Khatun M, Begum T, Parveen S, Mondal N, Ara A. Patient’s Perception Regarding Quality of Nursing Care at Tertiary Level Hospitals in Bangladesh. IJSR. 2023; 3(9): 1809-16. https://doi.org/10.47191/ijmscrs/v3-i9-03
28. Díaz-Koo CJ, Fernández-Mogollón J, Hirakata-Nakayama C. Características de los pacientes con estancia prolongada en el servicio de cirugía general del Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo. Rev. Cuerpo Med. 2020;13(3): 251-6. http://dx.doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2020.133.732.
29. Martin RA. Satisfacción del paciente en hemodiálisis como criterio de calidad asistencial en enfermería. Rev Mex Urologia. 2014;74(5):292-5. doi: 10.1016/j.uromx.2014.09.008
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nicole Mora-Opazo , Marioly Venegas-Mardonez, Antonia Wolferson Wevar , Paulina Romero-Soto (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.