Overall Satisfaction Index on the improvement of the program of the Pharmacology discipline in an Angolan university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.573

Keywords:

Overall Satisfaction Level, Iadov Technique, Teaching Learning Process, Pharmacology and Clinical Pharmacy

Abstract

Introduction: An educational intervention strategy was carried out in the teaching-learning process of the discipline of Pharmacology and Clinical Pharmacy at the Jean Piaget Polytechnic Institute of Benguela in the Republic of Angola, prior to an initial diagnosis of the process, and the perception of the level of satisfaction of students and teachers was intended to be analyzed.
Objective: to evaluate the level of overall satisfaction regarding the improvement of the Teaching and Learning Process in the discipline of Pharmacology and Clinical Pharmacy.
Method: A descriptive and cross-sectional observational study was carried out with a quantitative or positivist approach. A questionnaire was applied to 8 teachers and 43 students. 28 variables were analyzed (15 for teachers and 13 for students). The Global Satisfaction Index was calculated through the Iadov technique.
Results: the Iadov Global Satisfaction Index (ISG) was 0.63 and 0.57 for teachers and students respectively. According to the interpretation of this result, it is within the range of satisfactory evaluation. According to the professors' evaluation, low indices were obtained in the range of lack of definition in learning through clinical cases (ISG=0.44) and the topic of teaching based on experimentation (ISG=0.44). On the part of the students, the variable that generated dissatisfaction in them was the experimentation activities in any of its modalities [ISG= (-0.05)].
Conclusions: Overall, there is satisfaction in students and professors with the modifications implemented in the educational teaching process in the discipline of Pharmacology and Clinical Pharmacy

References

1. Norma Elizabeth Cevallos Soria. Mejora continua de la calidad en la educación superior desde la comparación de estándares definidos por el estado. Proyecto de grado para la obtención del título de Magister en administración de negocios. Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas. Universidad Internacional del Ecuador. 2017. Disponible en: https://repositorio.uide.edu.ec/bitstream/37000/1918/1/T-UIDE-1442.pdf

2. UNESCO. Más allá de los límites. Nuevas formas de reinventar la educación superior. Hoja de ruta propuesta para la 3ª Conferencia Mundial de Educación Superior WHEC2022 | 18-20 Mayo 2022. 2022. Disponible en: https://www.unesco.org/es/higher-education/2022-world-conference

3. Diário da República. Orgão Oficial da República de Angola. Ministério de Ensino Superior, Ciencia, Tecnología e Innovação. 2020. Disponible en: https://mescti.gov.ao/fotos/frontend_22/gov_documentos/de_108_20_de_09_de_marco-regulamento_sobre_a_auto-avaliacao_das_ies_5150640486012b99dc7005.pdf

4. Paulo de Carvalho. Evolução e Crescimento do Ensino Superior em Angola. Universidade Agostinho Neto (Luanda, Angola) Centro de Investigação e Estudos de Sociologia do ISCTE-IUL. 2012, Disponible en: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/6014/1/Carvalho_COOPEDU.pdf

5. João Manuel Correia Filho, Taimara Roa Aleaga. A historicidade do Ensino Superior desde a génese até àactualidade: Suas transformações e impacto no sistema educativo angolano. Revista Educación, Política y Sociedad, 2021, 6(1), 177-202. Disponible en: https://revistas.uam.es/reps/article/view/reps2021_6_1_007/12980

6. Bange Cassenda Fernando F, Fernandes A, Chipango A, Lardoeyt Ferrer R. Evaluación profesoral del proceso enseñanza-aprendizaje de la disciplina de Farmacología en una universidad angolana. Rev Esp Edu Med [Internet]. 5 de febrero de 2024 [citado 10 de septiembre de 2024];5(1). Disponible en: https://revistas.um.es/edumed/article/view/593371

7. Bange Cassenda Fernando F, Fernandes A, Chipango A, Lardoeyt Ferrer R. Comunicación Personal. Instituto Superior Politécnico Jean Piaget de Benguela. Workshop sobre resultados de la investigación “Perfeccionamiento del programa de estudio de la asignatura de Farmacología en el Instituto Superior Politécnico Jean Piaget de Benguela”. 2024

8. Lardoeyt-Ferrer R, Herrera-Masó JR. Índice de satisfacción de profesionales con la formación científica metodológica en una institución académica de Cuba. Rev Española Educ Méd. 2023 [citado 29 Sep 2023]; 4(1). doI: https://doi.org/10.6018/edumed.559701

9. Quintana Hernández D, Lardoeyt Ferrer R, Pérez Álvarez AD, Fajardo Peña Y. Nivel de satisfacción del curso en línea ¨Origen fetal de enfermedades del adulto¨. Medimay [Internet]. 2024 [citado 10 Sep 2024]; 31 . Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2593

10. Presidente da República. Decreto Presidencial n.º 193/18 de 10 de agosto. Diário da República Iª Série n.º 119 de 10 de Agosto de 2018 (Pág. 4135). Disponible en: https://lex.ao/docs/presidente-da-republica/2018/decreto-presidencial-n-o-193-18-de-10-de-agosto/

11. Eva María Aguilera, Saborit,Eliany Patterson Serrano, María Isabel Leal Rodríguez, Raidis Neyra Mosqueda. La farmacología con enfoque desarrollador en la carrera de medicina. Edumed Holguín. 2022. Disponible en: http://www.edumedholguin.sld.cu

12. Sollet Medina KR, Sierra Morales AE, Ramos Hernández L. Análisis del programa de Farmacología Clínica en el plan de estudio E para la carrera de Medicina. MEDISAN [Internet]. 2023 [citado 11 Sep 2024]; 27 (4) . Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4404

13. Fernández García Ariana. Análisis del programa de farmacología para la carrera de Estomatología. Medisur [Internet]. 2021 Feb [citado 2024 Sep 11] ; 19( 1 ): 133-141. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2021000100133&lng=es. Epub 03-Feb-2021.

14. Mildred Yaniela Brizuela Noguera, Gisel Bárbara Palacio Rojas. Propuesta para el perfeccionamiento de la virtualización en la asignatura farmacología clínica. Edumed Holguín. 2023. Disponible en: https://edumedholguin.sld.cu/index.php/edumedholguin23/2023/paper/viewFile/647/637

15. Jiménez Fernández, Liset, Izaguirre Castellano, Eduardo, Armada Esmoris, Zoila, Chala Tandrón, Juan Miguel, Izaguirre Artiles, Alianys, Monteagudo Mendez, Cruz Idania. FarmApk: software educativo para el perfeccionamiento del proceso enseñanza aprendizaje en Farmacología Clínica. EDUMECENTRO 2024;16:e2908. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9589786

16. María Dolores Gutiérrez López. “Elaboración de casos clínicos para el Aprendizaje Basado en Casos Prácticos: una herramienta pedagógica para la inmersión en la materia de profesores noveles y un recurso didáctico en la metodología de aprendizaje con participación del estudiante. Facultad de Medicina. Departamento de Farmacología y Toxicología. Universidad Complutense Madrid. 2023. Disponible en: https://docta.ucm.es/rest/api/core/bitstreams/a678f6f6-3fe6-46e3-a55d-828424c5dc23/content

17. Elsy Rodríguez Revelo, Daniel Douglas Itúrburu Salvador, Julio César Castro Rosado, Wilber Ortiz Aguilar. Iadov Neutrosófico para la determinación del nivel de satisfacción de los estudiantes con la Metodología Aula Invertida en un curso de Matemática. Neutrosophic Computing and Machine Learning (NCML). Vol, 16, 2021. pp. 31-38. Disponible en: https://fs.unm.edu/NCML/4Iadovneutrosoficodeterminacionnivel.pdf

18. Ileana Sarmentero Bon, Columba Consuelo Bravo Macías. El uso de herramientas para determinar el nivel de satisfacción de estudiantes universitarios en la participación de proyectos investigativos. ESPAM. Disponible en: https://www.espam.edu.ec/recursos/sitio/informativo/archivos/ponencias/sigloxxi/XI/CIDEIT/S3/CIDEIT-S3-018.pdf

19. Quintana Hernández D, Lardoeyt Ferrer R, Pérez Álvarez AD, Fajardo Peña Y. Nivel de satisfacción del curso en línea ¨Origen fetal de enfermedades del adulto¨. Medimay [Internet]. 2024 [citado 11 Sep 2024]; 31 . Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2593

20. Lardoeyt Ferrer R, Rubén Herrera Masó J. Índice de satisfacción de profesionales con la formación científica metodológica en una institución académica de Cuba. . Rev Esp Edu Med [Internet]. 17 de abril de 2023 [citado 11 de septiembre de 2024];4(1). Disponible en: https://revistas.um.es/edumed/article/view/559701

Downloads

Published

2024-01-01

How to Cite

1.
Cassenda Fernando FB, Hernández Colina M, Mateu L, Sedeño C, Chipango A, Lardoeyt Ferrer R. Overall Satisfaction Index on the improvement of the program of the Pharmacology discipline in an Angolan university. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2024 Jan. 1 [cited 2024 Dec. 4];4:.573. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/573