Social work and social education as professional identity. Review of scientific production in Latin America between 2017 and 2022
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2024979Keywords:
Social Work, Social education, professional identityAbstract
Introduction: In Latin America, the relationship between social education and social work has been a topic of growing interest, with a focus on the convergence and epistemological differences between both disciplines.
Objective: This study aims to critically analyze scientific production in Latin America between 2017 and 2022 in relation to the professional identity of Social Work and Social Education.
Method: A retrospective review of scientific production was carried out between 2017 and 2022, quantifying published articles, methodologies used, participants, research countries and content analysis.
Results: After analyzing 102 documents, 82 relevant publications were identified. A predominantly female participation was observed in the social intervention category and an incipient recognition of social education as a scientific discipline in Latin America.
Conclusions: The convergence between social education and social work in Latin America presents challenges and opportunities to strengthen professional identity, promoting social justice and the development of communities in diverse and fragmented contexts.
References
1. Llena Berñe A. Trabajo social y Pedagogía social en el contexto europeo: ¿Converger o cooperar? Reflexiones desde la Pedagogía Social. Revista de Educación Social.2018;26:15-33.
2. Viana-Orta MI, López-Francés I, Zayas-Latorre B. La formación en Trabajo Social y en Educación Social en España. Revista de Educación Social. 2018; 26: 34-48.
3. Castro O, Pezzati E. Una perspectiva decolonial del territorio educativo: trazos, movimiento y rumbo en la educación social. Revista Educación Social. 2021; 31:170-186.
4. Muñoz-Arce G. Imperialismo profesional y trabajo social en América Latina. Revista Polis. 2015; 14(40): 421-438. http://dx.doi.org/10.4067/S0718
5. Gordillo-Florés M, González Acosta T. Principales características de los procesos de intervención agenciados desde Trabajo Social en el ámbito educativo en la sub-región del Norte-Valle del Cauca [tesis de pregrado]. Colombia: Universidad del Valle. 2022. https://hdl.handle.net/10893/21774
6. Ucar Martínez X. Coneixement, acció i investigació en educació social. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa. 2022;80:131-153. https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn80id394428
7. Montero I, Leon OG. A guide for naming research studies in psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology. 2007;7(3): 847-862.
8. Concha-Toro M del C, Universidad del Bío-Bío, Anabalón Anabalón YB, Lagos San Martín NG, Mora Donoso ML. Prácticas profesionales y Trabajo Social. Una revisión de la literatura en educación superior. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educacional Latinoamericana 2020;57:1–19. https://doi.org/10.7764/pel.57.1.2020.5.
9. Azócar G, Billi M, Calvo R, Huneeus N, Lagos M, Sapiains R, et al. Climate change perception, vulnerability, and readiness: inter-country variability and emerging patterns in Latin America. J Environ Stud Sci 2021;11:23–36. https://doi.org/10.1007/s13412-020-00639-0.
10. Garza G, Hodges-Delgado P, Hoskovec J, Palos G, Wagner C, Zacharias N, et al. Exploring experiences and expectations of prenatal health care and genetic counseling/testing in immigrant Latinas. J Genet Couns 2020;29:530–41. https://doi.org/10.1002/jgc4.1261.
11.Millán Franco M, Domínguez de la Rosa L. Análisis temático sobre las vivencias de ser madres solteras por elección. Psicoperspectivas 2021;20(19: 1-11. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue1-fulltext-2002.
12. Bermúdez Peña C. Contribuciones del pensamiento y la acción de Paulo Freire al trabajo social latinoamericano: algunas consideraciones. Pedagog Saberes 2021; 56:43-55. https://doi.org/10.17227/pys.num56-13118.
13. López RM, Montaño PF, Mangas SM. Educación social, Trabajo Social: Conexiones y desconexiones. Revista de educación Social. 2018;26:87-103.
14. Cosme Sánchez A. La palabra mediadora. El exilio y el desamparo en María Zambrano. Una propuesta desde la Pedagogía Social. RES, Revista de educación social. 2018; 26:187-203.
15.López Meneses E, Vázquez Cano E, Fernández Márquez E, López Belmonte J. Representaciones conceptuales multimedia de los ámbitos de actuación en educación social elaborados por estudiantes universitarios (2015-2018). Revista de Comunicación de la SEECI 2019; 50:27–42. https://doi.org/10.15198/seeci.2019.50.27-42.
16. Rahman R, Pinto R, Wall M. HIV education and welfare services in primary care: An empirical model of integration in Brazil’s unified health system. Int J Environ Res Public Health 2017;14:294. https://doi.org/10.3390/ijerph14030294.
17. da Costa S, Martínez-Moreno E, Díaz V, Hermosilla D, Amutio A, Padoan S, et al. Belonging and social integration as factors of well-being in Latin America and Latin Europe organizations. Front Psychol 2020;11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.604412.
18. Anabalón Anabalón YB, Precht Gandarillas A, Valenzuela Carreño J. Representaciones sociales de la tutoría académica. Discursos de estudiantes en dos escuelas de trabajo social. Conrado 2021;17:223–9.
19. Vivero Arriagada LA, Molina W. Perspectivas teóricas y formación universitaria del Trabajo Social en Chile posdictadura. Trab Soc 2021;23:239–364. https://doi.org/10.15446/ts.v23n2.81544.
20. MacCann-Alfaro N, Morales-Morgado EM, García-Valcarcel A. Metacognitive and collaborative arguing through computers by university students. Proceedings of the Sixth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, New York, NY, USA: ACM. 2018:1040-1045. https://doi.org/10.1145/3284179.3284352
21. Raichelis R, Bravo MI. The social work Reconceptualisation Movement in Latin America and the renewal in Brazil: the protagonist role of the Latin American Social Work Centre. Crit Radic Soc Work 2021;9:31–45. https://doi.org/10.1332/204986020x16031175256697.
22. Rodríguez O, Mesurado B, Crespo RF. Calling. Making the world a better place from within multinational corporations. Curr Psychol 2019;38:821–8. https://doi.org/10.1007/s12144-017-9658-9.
23. Ariola Adefila A, Teixeira RV, Morini L, Garcia MLT, Delboni TMZGF, Spolander G, et al. Higher education decolonisation: #Whose voices and their geographical locations? Glob Soc Educ 2022;20:262–76. https://doi.org/10.1080/14767724.2021.1887724.
24. Goldar MR, Chiavetta V. Aportes y desafíos de la Sistematización de experiencias en el Trabajo Social y la extensión crítica. Apuntes y reflexiones desde la perspectiva de la Educación Popular. Prospectiva 2021:49–69. https://doi.org/10.25100/prts.v0i31.10648.
25. Slava Suanes MD,González-López I, León-Huertas C. La voz de los prfofesionales de la educación socisl en España y Francia: la identidad autopercibida. Revista Española de educación comparada. 2018; 32: 10-32. https://doi.org/10.5944/rec.32.2018.22701
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yasna Anabalón Anabalón, Emmanuel Vega Roldán, María Soledad Ascencio Cortés, Angel Roco-Videla (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.