Didactic strategies to enhance meaningful learning in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.552

Keywords:

Meaningful Learning, Didactic Strategies, Higher Education, ICTs

Abstract

Currently, the majority of teachers strive to innovate various teaching-learning techniques in order to provide better learning opportunities to their students. For this reason, teachers must refine these skills so that students "learn how to learn." Teachers must adapt to different learning styles to meet the needs of students, generating meaningful learning and improving academic performance. With this in mind, the objective of the study was to analyze the didactic strategies that promote meaningful learning in higher education. To achieve this, an exploratory systematic review was conducted using the PRISMA methodology, utilizing Google Scholar, ScienceDirect, and Epistemonikos as sources of information for works published from 2019 to 2023. From this analysis, a connection was found between communication and information technologies in didactic strategies used to promote and/or generate meaningful learning, and sets of strategies focused on individualizing teaching. It is concluded that didactic strategies contribute to the development of activities in higher education, as they foster and improve learning through student experience via didactics focused on individualized teaching, which assist in group teaching centered on information presentation and collaborative work through schemes, concept maps, summaries, questions, analogies, feedback, glossaries, semantic networks, etc

References

1. Nocetti D, Auad M, Henriquez D. Efectividad del Aula Invertida en carreras universitarias de Ciencias de la Salud: Revisión de literatura. Univ Salud. 2023;25(3):C8–C17. https://doi.org/10.22267/rus.242601.310

2. Mollo-Torrico JP, Lázaro-Cari RR, Crespo-Albares R. Implementación de Nuevas Tecnologías de Información y Comunicación para la Educación Superior: Revisión sistemática. Revista Ciencia y Sociedad. 2023;3(1):16–30. https://cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/article/view/58

3. Acosta JL, Bayas EL, Manobanda LI, Tapia SR. Estrategias de enseñanza para el mejoramiento de la práctica docente en Latinoamérica. Revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 2023;7(2):3069–3087. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5553

4. Kohler J. Importancia de las estrategias de enseñanza y el plan curricular. Liberabit. 2005;11(11):25-34.http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272005000100004

5. Gutiérrez G, Rivera EG. Learning Styles and their importance in the development of clinical skills of dental students: A cross-sectional study. Salud, Ciencia y Tecnología [internet]. 2024;4:870. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023870

6. Busto TY. Estado de arte de la investigación sobre la incidencia de las estrategias didácticas en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Lengua y Literatura [internet]. 2021;7(2), 29–37. https://doi.org/10.5377/rll.v7i2.12279

7. Roa JC. Importancia del aprendizaje significativo en la construcción de conocimientos. Revista Científica de FAREM-Estelí [internet]. 2021;63–75. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11608

8. García VS. Incorporación de las TIC como competencia docente en la educación superior: Revisión de literatura. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar [internet]. 2022;6(5): 2676–2691. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3272

9. Yepes JJ, Urrútia G, Romero M, Alonso S. Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Rev Esp Cardiol [internet]. 2021;74(9):790–799. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021

10. Ayala GM, Maya ER, Sandoval E. Modalidad a distancia como estrategia didáctica ante distanciamiento social debido a Covid-19: caso de estudio Universidad Politécnica de Lázaro Cárdenas. Pistas Educativas. 2020;42(136). https://pistaseducativas.celaya.tecnm.mx/index.php/pistas/article/view/2362/1871

11. Córdoba SP. Tendencias en didáctica de las matemáticas. Una revisión documental (2010-2020). UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL. 2020. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4784487.pdf

12. Garzozi RF, Garzozi YS, Solórzano V, Sáenz C. Ventajas y Desventajas de la relación enseñanza-aprendizaje en la educación virtual: Advantages and Disadvantages of the teaching-learning relationship in virtual education. Tecnología Educativa Revista CONAIC [internet]. 2020;7(3):58–62. https://doi.org/10.32671/terc.v7i3.69

13. Jaramillo JD, Martínez JD, Sánchez JS. Didácticas específicas en contabilidad. Una revisión en revistas académicas. Universidad de Antioquia. 2022. http://bibliotecadigital.udea.edu.co

14. Matienzo R. Evolución de la teoría del aprendizaje significativo y su aplicación en la educación superior. Ialektika: Revista de Investigación Filosófica y Teoría Social [internet]. 2020;2(3):17–26. https://journal.dialektika.org/ojs/index.php/logos/article/view/15

15. Mercado C, Morales Y. Competencias de desempeño mediadas por las TIC para el fortalecimiento de la calidad educativa. Una revisión sistemática. Cultura, Educación y Sociedad [internet]. 2019;10(1):109–424. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.10.1.2019.07

16. Moncini R, Pirela W. Estrategias de enseñanza virtual utilizadas con los alumnos de educación superior para un aprendizaje significativo. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales [internet]. 2021;3(1). https://doi.org/10.47666/summa.3.1.13

17. Riaño LJ. Adaptación de estudiantes y docentes a la nueva metodología de clases virtuales debido a la emergencia sanitaria covid 19: revisión integrativa. UNIVERSIDAD DE CIENCIAS APLICADAS Y AMBIENTALES UDCA. 2022. https://repository.udca.edu.co/handle/11158/4644

18. Rojas OD, Díaz JL. COVID-19 La transformación de la educación en el Ecuador mediante la inclusión de herramientas tecnológicas para un aprendizaje significativo. HAMUT’AY [internet]. 2020;7(2):64. https://doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2134

19. Borroto Cruz ER, Galarza López J, Díaz Contino CG, Díaz Rojas P, Miralles Aguilera ED. Producción científica y tendencias de investigación en la educación médica: análisis comparativo de dos revistas. Educ. Méd. Super. [internet]. 2023; 37(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412023000400018&script=sci_arttext

20. Benoit CG. La comunicación oral durante la preparación de tareas colaborativas: percepciones de futuros docentes. Revista San Gregorio [internet]. 2021; 1(43), 36–48. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i43.1466

21. Flores JF. La relación docente- alumno como variable mediadora del aprendizaje. Revista San Gregorio [internet]. 2019; 1(35). https://doi.org/10.36097/rsan.v1i35.957

22. Mamani B, Deza ME, Abarca JE, Peralta-Mamani M. Relación entre estilos de aprendizaje y habilidades de metacomprensión lectora. Revista San Gregorio [internet]. 2020; 1(40). https://doi.org/10.36097/rsan.v1i40.1316

23. Richard E. Rol de la investigación en la formación en Ciencias de la Salud. Revista Gregoriana de Ciencias de la Salud [internet]. 2024; 1(1), 6–9. https://doi.org/10.36097/rgcs.v1i1.3097

Downloads

Published

2024-01-01

How to Cite

1.
López Mite NR, Véliz Aráuz CE. Didactic strategies to enhance meaningful learning in higher education. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2024 Jan. 1 [cited 2025 Jun. 22];4:.552. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/552