Peer tutoring program and academic monitoring of students in the Bachelor of Science in Nursing program at the University

Authors

  • Carlos Oscar Lepez Universidad de Buenos Aires, Facultad de Medicina, Carrera de Licenciatura en Enfermería, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author
  • Irene Amelia Simeoni Universidad de Buenos Aires, Facultad de Medicina, Carrera de Licenciatura en Enfermería, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt2023541

Keywords:

Peer Tutoring, Nursing, Health Sciences, Academic Follow-Up

Abstract

University tutoring has gradually become a topic of interest for higher educational institutions, given the need to provide students with new learning opportunities in which they are the main actors. Academic performance and disengagement from university life are seen as emerging problems that require the implementation of measures, especially at the university entrance stage. Planning for the implementation of peer tutoring is not easy, and several factors will have to be considered, ranging from the management of the institution to involve all the educational actors, to the continuous evaluation and improvement of the planning itself. It is expected that the results of the peer tutoring project will generate contributions to the student’s learning process, such as the development of their own skills on the subject, and other competencies that can be developed through practical experience. As well as to know the scenarios and methodologies used that, according to the student tutors’ point of view, benefit and/or hinder them in their teaching-learning processes. The use of a methodology that combines in-depth interviews and questionnaires will provide significant knowledge for individual experiences, as well as more general ones, so that it is expected to know the tutor’s role from different points of view, having a comprehensive view of it. In this way, it will be possible to identify and systematize the contributions and/or obstacles that may arise in the implementation of the program

References

1. Cardozo-Ortiz CE. Tutoría entre pares como una estrategia pedagógica universitaria. Educación y educadores 2011;14:5.

2. Soane M, Hernández O, Novelli D, Fernández M, Piccardo V, Collazo M. Tutoría entre pares: primera experiencia de curso curricular opcional de la Udelar. Congreso CLABES II 2012, Porto Alegre - Brasil: Universidad Tecnológica de Panamá; 2012.

3. Arbizu F, Lobato C, Del Castillo L. Algunos modelos de abordaje de la tutoría universitaria. Revista de psicodidáctica 2005;10:7-21.

4. Torrado-Arenas DM, Manrique-Hernández EF, Ayala-Pimentel JO. La tutoría entre pares: una estrategia de enseñanza y aprendizaje de histología en la Universidad Industrial de Santander. Medicas UIS 2016;29:71-5.

5. Barbosa-Herrera JC, Barbosa-Chacón JW. La tutoría entre pares. Una mirada al contexto universitario en Latinoamérica. Revista ESPACIOS 2019;40.

6. Andreucci-Annunziata P, Curiche A. Tutorías académicas: desafíos de un programa piloto entre pares en una universidad no selectiva. Revista Latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud 2017;15:357-71.

7. Gonzalez-Argote J, Vitón-Castillo AA. Lecciones aprendidas y por aprender sobre la publicación científica estudiantil cubana. Revista Cubana de Medicina Militar 2021;50:0210990.

8. Canova-Barrios CJ, Lepez CO, Manzitto G, Ortigoza A. La investigación y la publicación científica en enfermería en Argentina. Data and Metadata 2022;1:27-27. https://doi.org/10.56294/dm202235.

9. Buelna Barrueta VR, Godinez Morales BJ. Acompañamiento de pares a estudiantes de licenciatura en enfermería inscritos en las materias prácticas de enfermería básica y cuidado de enfermería a la mujer durante el ciclo escolar 2018-2 y 2019-1. Tesis de Licenciatura. Universidad de Sonora, 2019.

10. Estevam C, Basilio AJ, Sticca MG, Versuti FM. Programa de tutoría por pares en la enseñanza superior: Estudio de caso. Revista Brasileira de Orientação Profissional 2018;19:185-95.

11. González R, Molina H, García-Huidobro M, Stevens P, Jadue A, Riquelme A, et al. Tutoría por pares de distinto año académico en la enseñanza de habilidades quirúrgicas básicas en estudiantes de pregrado de medicina. Revista de cirugía 2019;71:545-51.

12. Meraz MJ. Modelo para la implementación de la tutoría entre pares. Atenas 2015;3:23-31.

13. Lepez CO, Eiguchi K. Labor market insertion, management and training by competencies: a current view in the Argentine context. Data and Metadata 2022;1:29-29. https://doi.org/10.56294/dm202267.

14. Universidad Nacional de La Pampa. Programa Tutoría de Pares para Ingresantes - Resolución del Consejo Superior no 344/12 2012.

15. Lepez CO, Eiguchi K. Managerial vision of the professional competencies of nursing graduates and their relationship with job placement. Data and Metadata 2022;1:28-28. https://doi.org/10.56294/dm202266.

Downloads

Published

2023-10-15

Issue

Section

Short communications

How to Cite

1.
Lepez CO, Simeoni IA. Peer tutoring program and academic monitoring of students in the Bachelor of Science in Nursing program at the University. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2023 Oct. 15 [cited 2025 Apr. 15];3:541. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/518