Academic stress and social network addiction in Peruvian university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt2023519

Keywords:

Academic Stress, Social Media Addiction, University, Student

Abstract

Introduction: academic stress and addiction to social networks are current issues that affect many university students in Peru given the technological advancement and competitiveness of modern education.

Objective: to analyze the relationship between social network addiction and academic stress in Peruvian university students.

Methods: quantitative, correlational, cross-sectional, non-experimental study. Validated and reliable questionnaires were applied to 168 university students who formed a sample with a margin of error of 5 % and a confidence level of 95 %. 

Results: academic stress was at a medium level while addiction to social networks was at a medium-high level. The most relevant inferential results showed that academic stress had a moderate negative relationship with the dimensions of social network addiction: Obsession (Spearman’s Rho = -0,434, p< 0,001), Lack of control (Spearman’s Rho = -0,462, p< 0,001) and Excessive use (Spearman’s Rho = -0,501, p< 0,001).

Conclusions: it was possible to determine a moderate negative relationship between academic stress and addiction to social networks (Spearman Rho = -0,482, p < 0,001), that is, it could be concluded that university students who experience higher levels of academic stress tend to use social networks less addictively

References

1. Morales-Mota S, Meza-Marín RN, Rojas-Solís JL. Estrés académico en estudiantes mexicanos de nivel medio superior durante el confinamiento por COVID-19. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores. 2021;9(1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2955

2. Kemp S. Informe Digital Social 2022. 2022. https://wearesocial.com/es/blog/2022/01/digital-2022/

3. Guamán EEE, Yaguachi LNC, Freire EEE. Las redes sociales y rendimiento académico. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas. 2018;1(3). http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/50/156

4. Berrio DLÁ, Jaime LP, Ortega LM. Escala de adicción al internet de Lima (EAIL): análisis psicométrico. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología. 2018;11(3).

5. Figueroa RC, Correa GC, Gomez S del RP. Statistical analysis of social networks as a means of communication for children in educational institutions in Riohacha, La Guajira, Colombia. Metaverse Basic and Applied Research. 2023;2:53. https://doi.org/10.56294/mr202353.

6. Guillén López OB. Uso de redes sociales por estudiantes de pregrado de una facultad de medicina en Lima, Perú. Revista Médica Herediana. 2019;30(2). https://doi.org/10.20453/rmh.v30i2.3550

7. Ramos NAG, Araoz EGE, Uchasara HJM, Araoz MCZ, Roque MM. Estrés académico en estudiantes universitarios peruanos en tiempos de la pandemia del COVID-19. Archivos venezolanos de farmacología y terapéutica. 2021;40(1).

8. Gonzalez León Panoluisa KA, Rojas-Conde LG. Diagnóstico enfermero: Estrés por sobrecarga académica en estudiantes de bachillerato. Salud Ciencia y Tecnología. 2022;2:129. https://doi.org/10.56294/saludcyt2022129

9. Araujo M, Pinguz A. Estrés académico y adicción a redes sociales en universitarios de la molina [Tesis de pregrado]. Universidad San Ignacio de Loyola. 2017.

10. Chávez J, Peralta R. Estrés académico y autoestima en estudiantes de enfermería, Arequipa-Perú. Revista de Ciencias Sociales. 2019;24(1).

11. Pitre NLJ, Berrio OC, Amaya YPB. Communication synergy in social networks as an interactive aspect for the development of early childhood education in educational institutions in Riohacha, La Guajira. Metaverse Basic and Applied Research. 2023;2:50. https://doi.org/10.56294/mr202350.

12. Ramírez E, Reyes G, Rojas L, Fragoso R. Estrés académico, procrastinación y usos del Internet en universitarios durante la pandemia por COVID-19. Revista Ciencias De La Salud. 2022;20(3). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.11664

13. Klimenko O, Cataño A, Otálvaro I, Úsuga J. Riesgo de adicción a redes sociales e Internet y su relación con habilidades para la vida y socioemocionales en una muestra de estudiantes de bachillerato del municipio de Envigado. Psicogente. 2021;24(46).

14. López. Uso de redes sociales por estudiantes de pregrado de una facultad de medicina en Lima, Perú. Revista Médica Herediana. 2019;30(2). https://doi.org/10.20453/rmh.v30i2.3550

15. Mendoza J. Uso excesivo de redes sociales de internet y rendimiento académico en estudiantes de cuarto año de la carrera de psicología UMSA. Revista Científica de Publicación del Centro Psicopedagógico y de Investigación en Educación Superior. 2018;5(2).

16. Gonzalez-Argote J. Sleep Quality: A Key Factor in the Physical and Mental Recovery of Medical Students. Interdisciplinary Rehabilitation / Rehabilitacion Interdisciplinaria. 2022;2:21. https://doi.org/10.56294/ri202221

17. Ramírez E, Cuaya I, Guzman M, Rojas J. Adicción a las redes sociales y procrastinación académica en universitarios durante el confinamiento por COVID-19. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores. 2021;8(20). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2771

18. Sanz S, Buzova D, Herrero B. Uso abusivo de redes sociales y su repercusión en el desempeño académico del estudiante universitario. INNODOCT. 2022;2(7). https://doi.org/10.4995/INN2022.2022.16499

19. Chávez J, Coaquira C. Adicción a redes sociales y estrés académico en estudiantes ecuatorianos de nivel tecnológico. [Addiction to social networks and academic stress in Ecuadorian students of technological level] Apuntes Universitarios. 2022;12(3). https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1101

20. Castro KJG, García MB, Ropain NPV. Levels of technological competence in the use of social networks among teachers in Santa Marta. Metaverse Basic and Applied Research. 2023;2:27. https://doi.org/10.56294/mr202327

Downloads

Published

2023-09-11

How to Cite

1.
Miñan Olivos GS, Flores Capcha JC, Piñas Illanes AR, Suria Huincho YS, Toledo Figueroa WK, Garcia Zarzosa JA, et al. Academic stress and social network addiction in Peruvian university students. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2023 Sep. 11 [cited 2025 Mar. 10];3:519. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/516