Bachelor of Science in Nursing faculty perceptions of distance education during the COVID-19 pandemic

Authors

  • Silvina Soledad Hernández Instituto Universitario de la Policía Federal Argentina (IUPFA), Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0000-0002-6990-1953
  • Patricia Graciela Méndez Instituto Universitario de la Policía Federal Argentina (IUPFA), Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0000-0002-5671-1894
  • Liliana Rosa Sosa Instituto Universitario de la Policía Federal Argentina (IUPFA), Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0000-0002-2427-7931
  • Marcela Anahí Flores Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES), Facultad de Ciencias de la Salud, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0000-0001-5115-5609
  • Mónica Andrea Rodríguez Instituto Universitario de la Policía Federal Argentina (IUPFA), Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0000-0002-2707-5294
  • Carlos Jesús Canova-Barrios Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES), Facultad de Ciencias de la Salud, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina Author https://orcid.org/0000-0003-3901-6117

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt2023183

Keywords:

Perception, Distance Learning, Nursing Learning, Nursing Degree Professors, Coronavirus Infections

Abstract

Introduction: the COVID-19 pandemic disrupted the modality of in-person learning, forcing people to migrate to virtuality abruptly with scarce or null previous training, which makes it necessary to analyze the perception held by professors and their satisfaction as regards the development of activities in this format.

Objective: identify the perception held by Nursing Degree professors at the University Institute of the Argentinean Federal Police of Buenos Aires Autonomous City, Argentina and their satisfaction as regards virtual learning during the COVID-19 pandemic.

Methods: a descriptive, cross-sectional, quantitative study was designed. The sample was made up of 23 professors (71,87 % of the target population) who answered an instrument composed of 21 questions with choices of closed answers.

Results: the average age was 52,00 years (DE: 10); 87 % were women, 79,9 % have children, 56,5 % are professors teaching third-year subjects of the syllabus, and they have a degree; 65,2 % of them mentioned that the main difficulty they found regarding virtuality was the resistance put up by students to turn on their cameras and 43,5 % perceives the grades obtained in virtuality to be equivalent to those in in-person learning. Those having a postgraduate qualification (p:0,005) and those wishing to continue with virtual activities after the isolation (p:0,041) were found to have higher levels of satisfaction.

Conclusions: an average level of satisfaction with virtual learning was found, and professors generally hold positive perceptions. Most of them wished to continue with this modality once the COVID-19 pandemic was over

References

1. Díaz-Camacho R, Rivera J, Encalada I, Romani Ú. La satisfacción estudiantil en la educación virtual: Una revisión sistemática internacional. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades. 2022;16:177-193. https://doi.org/10.37135/chk.002.16.11

2. Sáiz-Manzanares MC, Casanova JR, Lencastre JA, Almeida L, Martín-Antón LJ. Satisfacción de los estudiantes con la docencia online en tiempos de COVID-19.2022;70(30):35-45. https://doi.org/10.3916/C70-2022-03

3. Flores Escutia S, Beatriz Sibaja Terán B, Montiel Cortés M. Satisfacción laboral en docentes en modalidad virtual por pandemia de COVID-19: Una revisión sistemática. Rev Red Inv Sal trab. 2022;5(S3):178-180.

4. Santos V, Villanueva I, Rivera E, Vega E. Percepción docente sobre la educación a distancia en tiempos de COVID-19. CienciAmérica. 2020;9(3):126-141. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i3.352

5. Grajales Taborda S, Hernández Blanco SA, Hoyos Torres V. Percepción de los docentes del Pregrado de Instrumentación Quirúrgica de la Facultad de Medicina de la Universidad de Antioquia sobre el cambio de las clases presenciales a las clases virtuales a causa de la pandemia de COVID-19 en el año 2021 [Tesis de Pregrado]. Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia.

6. Rizo Rodríguez M. Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Multi-Ensayos. 2020;6(12):28–37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117

7. Spector CH, Figueira J, Miramontes C, Canova-Barrios C. Enseñanza y evaluación a distancia en época de pandemia: experiencia inicial de las Carreras de Salud de UCES. Rev Arg Educ Med. 2020;9(2):7-18.

8. De Los Heros Rondenil MG, Murillo López SC, Solana Villanueva N. Satisfacción laboral en tiempos de pandemia: el caso de docentes universitarios del área de salud. Rev Econ Caribe. 2020;26:1-21.

9. Pillaca JC. Burnout y Satisfacción con la vida en docentes que realizan clases virtuales en un contexto de pandemia por covid-19. PURIQ. 2021;3(1):185-212. https://doi.org/10.37073/puriq.3.1.142

10. Tejedor S, Cervi L, Tusa F, Parola A. Los docentes universitarios frente al cambio a la educación virtual impuesta por el coronavirus. Soc Estado. 2021;36(3):915-943. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202136030004

11. Sánchez-Pujalte L, Gómez Yepes T, Albalá Genol M, Etchezahar E. Percepción del profesorado y del alumnado universitario argentino sobre la adaptación a la educación virtual durante la pandemia por COVID-19. CdVS. 2021;14(2):2-14.

12. Quintana Avello I. Covid-19 y Cierre de Universidades ¿Preparados para una Educación a Distancia de Calidad? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 2020:9(3e).

13. João-Costa M, Carvalho-Filho M. Una nueva época para la educación médica después de la COVID-19. FEM. 2020;23(2): 55-57. https://dx.doi.org/10.33588/fem.232.1052

14. Vergara de la Rosa E, Álvarez Vargas M, Camacho Saavedra L, Galvez Olortegui J. Educación médica a distancia en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior. 2020;34(2):e2383.

15. Vaillant D, Rodríguez-Zidán E, Questa-Torterolo M. Pandemia y percepciones docentes acerca de la enseñanza remota de emergencia: El caso de Uruguay. Educare. 2022;26(1):64-84. http://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.4

16. Pizarro Osorio B, Joachin del Carpio M, Osorio Osorio L, Pizarro Osorio G, Méndez-Vergaray J. Percepción de los estudiantes y docentes sobre la educación virtual en tiempos de COVID-19. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS. 2022;4(2):144-157.

17. Montenegro S, Raya E, Navaridas F. Teacher’s perceptions of the effects of the digital divide in basic education during the Covid-19. Revista Internacional de Educacion Para La Justicia Social. 2020;9(3):317–333. https://doi.org/10.15366/RIEJS2020.9.3.017

18. Canova-Barrios C, Rodríguez M, Hernández SS, Méndez P, Sosa L, Hermosilla S, Guerra V, Flores MA. Percepción y satisfacción con la educación remota durante la pandemia COVID-19 de estudiantes de enfermería del Instituto Universitario de la Policía Federal. Ponencia presentada en I Coloquio Argentino de Investigación en Enfermería. 4 y 5 de Agosto de 2022; Ciudad de Córdoba, Argentina

Published

2023-02-14

How to Cite

1.
Hernández SS, Méndez PG, Sosa LR, Flores MA, Rodríguez MA, Canova-Barrios CJ. Bachelor of Science in Nursing faculty perceptions of distance education during the COVID-19 pandemic. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2023 Feb. 14 [cited 2025 Apr. 15];3:183. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/485