Methodological strategies to strengthen the teaching-learning process in basic education children
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2022254Keywords:
Methodological Strategies, Learning, Teaching, Basic Education, ChildrenAbstract
Game-based teaching and learning methodological strategies are tools that help transform learning into an interactive activity in the classroom, so this educational-social learning experience provides the elements of education. Practical-practical actions can be taken in teacher-student interactions to create meaningful environments with meaning. learning. The objective of this study was focused on identifying the incidence of the use of methodological strategies to reinforce the teaching-learning process in basic education children by combining data collected between 2018 - 2022. A descriptive, non-experimental documentary method was carried out. through a bibliographic review of different scientific articles and studies related to the subject from 2018 to 2022. The results obtained from the bibliographic review according to several authors mention that methodological strategies benefit the teaching-learning process in students and it is one of the very important factors to improve the quality of teaching and the diffusion of learning styles among students. From this study it is concluded that the incidence of methodological strategies was identified to reinforce the teaching-learning process in children. It is of the utmost importance for both the student and the teacher to have strategies to teach the classes and the children can develop their cognitive learning, psychomotor and linguistic
References
1. Romero J, Acurio M, Alvarado E. Software libre: Incidencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la educación básica. Pro Sciences: Revista de Producción, Ciencias e Investigación 2020;4:63–71. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol4iss31.2020pp63-71.
2. Navas L, Mantilla M, Bustos M. Desarrollo de estrategias metodológicas para mejorar las destrezas de los estudiantes de las unidades educativas de inicial y básica de las provincias de Azuay, Esmeraldas, Guayas y Manabí. Reciamuc 2020;28.
3. Granda L, Espinoza E, Mayon S. Las TICs como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. Conrado 2019;15.
4. Narváez S. Estrategias metodológicas en el proceso enseñanza-aprendizaje. Universidad de Guayaquil, 2020.
5. Polanía F. Estrategias metodológicas docentes para la enseñanza- aprendizaje del inglés de los estudiantes de educación básica secundaria y media del Municipio de Pitalito, Huila 2019.
6. Gallegos WLA, Huerta AO. Aprendizaje por descubrimiento vs. Aprendizaje significativo: Un experimento en el curso de historia de la psicología. Boletim Academia Paulista de Psicologia 2014;34:455–71.
7. Cobeña J, Aguirre L, Flores V, Loor G. Problem-based learning as a methodological strategy in the teaching-learning process. International journal of social sciences and humanities 2021;5:232–42. https://doi.org/10.53730/ijssh.v5n3.2028.
8. Hidrovo Á, Cedeño U, Toala Y. Methodological strategies for the development of multiple intelligences in tenth year students. International research journal of management, IT and social sciences 2021;8:690–700. https://doi.org/10.21744/irjmis.v8n6.1971.
9. Pérez D. Los estudios locales en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales en educación básica secundaria. Varona Revista Científica Metodológia 2018.
10. Suárez M. Las estrategias metodológicas para el desarrollo de la psicomoticidad fina en los niños del primer año de educación básica. Ciencia y Educación 2021;2.
11. Gutiérrez J, Gutiérrez C, Gutiérrez J. Estrategias metodológicas de enseñanza y aprendizaje con un enfoque lúdico. Revista de Educación y Desarrollo 2018;45:37–46.
12. Gutiérrez M. Estilos de aprendizaje, estrategías para enseñar: su relación con el desarrollo emocional y “Aprender a Aprender”. Tendencias Pedagógicas 2018;31:83–96.
13. Gómez F, Gutiérrez C, Guitiérrez J. Estrategias didacticas de enseñanza y aprendizaje desde una perspectiva interactiva. Journal of Chemical Information and Modeling 2018;53:3.
14. Pamplona J, Cuesta J, Cano V. Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas : una mirada al aprendizaje escolar. Eleuthera 2019;21:13–33. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.21.2.
15. Solórzano J, Lituma L, Espinoza E. Estrategias de enseñanza en estudiantes de educación básica. Revista metropolitana de ciencias aplicadas 2020;3:159–65.
16. Riquelme E, Munita F. La lectura mediada de literatura infantil como herramienta para la alfabetización emocional. Estudios pedagógicos (Valdivia) 2011;37:269–77. https://doi.org/10.4067/S0718-07052011000100015.
17. Vargas G. Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas 2020;6.
18. Zamora R. Estrategia metodológica para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la geografía en básica superior Methodological strategy for the teaching-learning process of geography in higher basic. Revista Científica Multidisciplinar 2022;6:2982–3001.
19. Pin M, Carrión J. Gamificación: Estrategia metodológica para el desarrollo de destreza de lecto-escritura. Sinapsis 2022;21:15.
20. Vera I, Castro I. Estrategia metodológica para el desarrollo del lenguaje de los estudiantes de educación inicial II. Revista Suplemnto CICA Multidisciplinario 2022.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tannia Elizabeth López Pérez , Renato Sebastián Manzano Pérez , Rodrigo Javier Manzano Pérez , Lilian Fabiola Zumbana Herrera (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.