Studies and motherhood: academic trajectories in the nursing program in the Ecuadorian public university context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt20252401

Keywords:

life experiences, motherhood, academic performance, students

Abstract

University students who become mothers face a daily double burden of responsibilities: caring for their children, managing household chores, and fulfilling academic obligations; consequently, it is a challenge to maintain concentration and a consistent academic balance. In this context, the objective of the research is to describe the experiences of motherhood and its influence on the academic performance of nursing students at a public university in Cuenca, Ecuador. Thru a qualitative approach with a phenomenological design, from September to December 2024, using purposive sampling until saturation was reached with 10 students. The data were collected thru semi-structured interviews and analyzed by categories using the Taguette software. The results show that motherhood affects academic performance due to overload and lack of time, although it also serves as a source of motivation. Student mothers face academic, economic, emotional, and social challenges, such as long hours, limited support, financial constraints, and social prejudices, which underscores the importance of having support networks. It is concluded that, although motherhood brings joy and love, it also produces stress and sadness, since balancing the roles of mother and student involves significant sacrifices of time and personal well-being.

References

1. Aragón E, Herrera M, Cortés L. Creencias culturales asociadas a la maternidad en mujeres jóvenes de Yucatán, México. Rev Costarric Psicol [Internet] 2024;43(1):1-17. Available from: https://www.scielo.sa.cr/pdf/rcp/v43n1/1659-2913-rcp-43-01-5291.pdf

2. Soto R, Garro L, Yogui D. El desafío de ser madre y universitaria: experiencias de superación. Educación [Internet] 2020;41(26):2020. Available from: https://www.revistaespacios.com/a20v41n26/a20v41n26p03.pdf

3. Romero E, Cazorla A, Figueroa A. La Educación universitaria y el impacto de la maternidad en las experiencias de las madres estudiantes solteras en la Universidad Nacional de Chimborazo. Rev Imaginario Soc [Internet] 2024;7(3):428-43. Available from: https://www.revista-imaginariosocial.com/index.php/es/article/view/230/405

4. Chiarino N, Rodríguez Enríquez C, Curione K, Machado A, Bonilla M, Aspirot L, et al. Abandono y permanencia estudiantil en universidades de Latinoamérica y el Caribe: Una revisión sistemática mixta. Actual Investig en Educ [Internet] 2024;24(2):1-37. Available from: https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v24n2/1409-4703-aie-24-02-123.pdf

5. Ramón P, García V, Aquino SP, Silva M. La deserción escolar de estudiantes universitarios [Internet]. 2023. Available from: https://ri.ujat.mx/bitstream/200.500.12107/4106/1/La deserción escolar de estudiantes universitarios.pdf

6. Neumann V, Leal D, Morales G, Cuevas F. Estudio sobre el impacto de la maternidad en el rol de estudiantes de la Universidad Santo Tomás Viña del Mar. Rev Chil Ter Ocup [Internet] 2022;23(2):53-61. Available from: https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/60983

7. UNESCO. Informe sobre género: profundizar en el debate sobre quienes todavía están rezagados. [Internet]. 2022. Available from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382498

8. UNESCO. Desigualdad de género en la educación superior. 2021;Available from: https://www.unesco.org/es/articles/informe-de-unesco-iesalc-afirma-que-la-desigualdad-de-genero-en-la-educacion-superior-sigue-siendo

9. Valencia L, Hernández R, Andrade C, Flores F. Maternidad y educación superior en Chile: explorando los significados de las experiencias estudiantiles en la Universidad Tecnológica Metropolitana. Rev Sociol la Educ [Internet] 2022;15(3):399-413. Available from: https://dialnet.unirioja.es/buscar/documentos?querysDismax.DOCUMENTAL_TODO=Maternidad+y+educación+superior+en+Chile%3A+

10. Hernández CA. La maternidad: percepción universitaria sobre sus efectos en el ámbito laboral, académico y social. Nov Sci [Internet] 2020;13(2)(26):2-7. Available from: https://www.scielo.org.mx/pdf/ns/v13n26/2007-0705-ns-13-26-00012.pdf

11. Soto MF, Galván E, Tenenbaum V, Robaina S. Brechas de género en las trayectorias académicas en Uruguay. 2025;20. Available from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=10069948

12. Churqui J, Paz K. Resumen Palabras clave Key words. Cienc En Desarro [Internet] 2025;2(2):17-28. Available from: https://www.revistaancp.net/index.php/rancp/article/view/11/5

13. Belduma K, Cedeño L, Chamba M. Embarazo no planificado como factor influyente en el rendimiento académico de estudiantes de la Carrera de Enfermería. Ciencias la Salud [Internet] 2022;8(3):257-62. Available from: https://dialnet.unirioja.es/buscar/documentos?querysDismax.DOCUMENTAL_TODO=Embarazo+no+planificado+como+factor+influyente+en+el+rendimiento+académico+de+estudiantes+de+la+Carrera+de+Enfermería

14. Geraldo SA, Garcia N, Tomaz RT, Pereira da Silva JM. A percepção das mulheres sobre a maternidade na contemporaneidade. Prometeica - Rev Filos y Ciencias [Internet] 2024;29:232-43. Available from: https://www.scielo.sa.cr/pdf/rcp/v43n1/1659-2913-rcp-43-01-5291.pdf

15. Clemente M. Redes sociales de apoyo en relacion al proceso de envejecimiento humano: Revision bibliografica. Interdiscip Rev Psicol y Ciencias Afines [Internet] 2003;20(1):31-60. Available from: https://www.redalyc.org/pdf/180/18020103.pdf

16. Garriga MC, Morras V. Tejiendo sentidos Escrituras pedagógicas. 2021;Available from: https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/view/1606/1585/5176-1

17. Mora G, Escárate L, Espinoza C, Peña A. Apoyo social percibido, autoestima y maternidad adolescente: entre el respeto y la intrusión. Estudio en Traiguén, Chile. Prospectiva [Internet] 2021;151-71. Available from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9047240

18. Vargas I, Soto S, Hernández MJ, Campos S. La confianza en la relación profesional de la salud y paciente. Rev Cuba salud pública [Internet] 2020;46(3):1-46. Available from: https://scielosp.org/pdf/rcsp/2020.v46n3/e1575/es

19. Hernández A, Cáceres F de M, Rivero C. Study and Pregnancy During College . A Stressful Challenge to Overcome. Divers:PerspectPsicol [Internet] 2020;16(2):353-63. Available from: https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/6318/6109

20. Valencia N, Urrego C. Redes que Sostienen: Significado de las Redes de Apoyo Familiar en la Vida de las Mujeres que Cumplen Múltiples Roles Sociale. Sustain [Internet] 2025;11(1):1-14. Available from: https://repository.uniminuto.edu/server/api/core/bitstreams/e56007a0-da68-4cc2-954b-6987e5c34b97/content

21. Ávarez L. Una mirada al cuidado holístico de enfermería. Prof Inferm [Internet] 2023;44(2):15-9. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1862113

22. Hernández JM, Baldomero DMS. Feminism/s. currents, social movements and theories from the perspective of the gender anthropology. Perifèria Rev d’investigació i Form en Antropol 2020;25(1):56.

23. Montes P, Cáceres J, Pumacachua A, Huamáns R. Deserción estudiantil en tiempos de pandemia en una universidad intercultural. Horizontes Rev Investig en Ciencias la Educ [Internet] 2024;8(35):2188-207. Available from: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1719/2862

24. Pérez C, Cerón E, Suárez R, Mera M, Briones N, Zambrano L, et al. Dropping out and repetition in Nursing students enrolled in the period 2010-2015. Technical University of Manabí. Ecuador. 2017. Educ Medica 2019;20(2):84-90.

25. Llorente Y, Herrera J, Hernández D, Gómez M, Padilla C. Academic Stress in Undergraduate Nursing Students in Montería, Colombia (2019). Rev Cuid [Internet] 2020;11(3). Available from: https://revistas.udes.edu.co/cuidarte/article/view/1108/1713

26. Hidalgo S, Holguin M, Mendoza A, Franco K. Síndrome de Burnout en los internos de Enfermería. J Am Heal [Internet] 2022;5(2):1-8. Available from: https://jah-journal.com/index.php/jah/article/view/135

27. Cantero JME, Tejano KG, Abear MMC, Travero AS, Tabigne NH, Pajuyo EJ. Student Motherhood : A Phenomenological Exploration of State University Students in Claveria , Philippines. 2024;7(6):202-9. Available from: https://ijmrap.com/wp-content/uploads/2024/12/IJMRAP-V7N6P105Y24.pdf

28. Parra M, Padilla R. Factores socioeconómicos y rendimiento académico en estudiantes de enfermería. Rev Eugenio Espejo [Internet] 2022;16(3):106-18. Available from: https://www.redalyc.org/journal/5728/572872037013/html/

29. Mata RMH. Social support and intimate partner violence in university students. Secuencia [Internet] 2021;(110):1-25. Available from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7955329

30. Portilla D, Cruz C, Correa F, Gallardo L. Going to college and having children: Challenges of emerging adulthood. Psicoperspectivas [Internet] 2022;21(2):1-12. Available from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7955329

31. Cornejo C, Azúa I, Gutiérrez F, Quiroz JM. Percepción de mujeres de la Facultad de Medicina con relación a los factores que influyen en la postergación de la maternidad, año 2023. MUSAS Rev Investig en Mujer, Salud y Soc [Internet] 2025;10(1):68-84. Available from: https://revistes.ub.edu/index.php/MUSAS/article/view/48754/43822

32. Triviño C, Acosta F, Veintimilla J. Early pregnancy: risks, consequences and prevention. Rev Dominio las Ciencias [Internet] 2019;5(2):554-71. Available from: https://revistes.ub.edu/index.php/MUSAS/article/view/48754/43822.

Downloads

Published

2025-10-22

How to Cite

1.
Clavijo Morocho NJ, Párraga Vélez LG, Tubay Zambrano F, Arteaga Auquilla MT, González Cabrera MA, Méndez Ortiz EV. Studies and motherhood: academic trajectories in the nursing program in the Ecuadorian public university context. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2025 Oct. 22 [cited 2025 Oct. 31];5:2401. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/2401