Gender biases in university bibliography: an analysis in the Faculty of Medicine at the University of Chile
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2023691Keywords:
Androcentrism, Authorships, Gender, Health Sciences Education, Chile, FeminismAbstract
Introduction: sexism in education contributes to perpetuate gender inequalities in the training of professionals. Despite institutional efforts to eradicate it, there is no evidence of results in formal curricula. This study seeks to evaluate the presence of sexism and androcentrism in the curricular undergraduate programs of the Faculty of Medicine of the University of Chile.
Methods: the curricular programs were compiled and a database was created with their compulsory bibliography, considering variables such as career, level, subject credits, gender of the teacher in charge of the course (PEC, Profesor Encargado del Curso in Spanish) and gender of the first authorship. A stratified analysis was performed to compare the number and proportion of authorships in the faculty, in addition to using a logistic regression model to identify the most influential variables.
Results: we obtained 1 138 bibliographic references, mostly written by men (66,3 %; n=604). A predominance of male authors was observed in all areas of training, especially in Sciences. The careers with the highest proportion of female authors were those that are feminized. The level and credits of the subjects, the gender of the PEC and the year of publication, did not have a significant influence.
Conclusions: the results indicate the presence of sexism and androcentrism biases in the mandatory bibliography of the undergraduate programs of the Faculty of Medicine. These findings highlight the importance of promoting more equitable and inclusive education, actively addressing the presence of gender stereotypes in curricular content
References
1. Hooks B. Teaching community: A pedagogy of hope. 2003;1–198.
2. Mayorga R. Capítulo X. Una red educativa, cuatro escuelas, millones de ciudadanos: Educación, Estado Repúblicano y sociedad civil en Chile (1813-2011). En: Historia política de Chile, 1810-2010 Tomo II [Internet]. 2017 [citado el 8 de julio de 2021]. p. 333–45. Disponible en: http://bibliografias.uchile.cl.uchile.idm.oclc.org/files/presses/1/monographs/2456/submission/proof/328/index.html
3. Follegati L. Feminismo y universidad. Reflexiones desde la U. de Chile para una educación no sexista. En: Educación no sexista Hacia una real transformación. 2016. p. 123–7.
4. Forstenzer N. Feminismos en el Chile Post-Dictadura: Hegemonías y marginalidades. Rev Punto Género. 2019;11:35–44.
5. Iturralde ME, Pérez P. #Ni Una Menos en Olavarría. IV Jornadas del Cent Interdiscip Investig en Género [Internet]. 2016; Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.9997/ev.9997.pdf
6. CES. Petitorio estudiantil. 2018 p. 10.
7. Blazquez N, Castañeda M. Lecturas críticas en investigación feminista. Colección Alternativas. 2016. 26–27, 253–278 p.
8. Ortiz T. Género, relaciones de género, sexismo y androcentrismo. Definiciones y críticas. En: Medicina, historia y género. 2006. p. 362 p.
9. Espinosa S, Leiva M, Hermosín M, Guerrero L. ¿Dónde están las mujeres? El impacto del lenguaje sexista en los folletos de Grado de la Universidad de Sevilla. Investig y Género Reflexiones desde la Investig para avanzar en Igual VII Congr Univ Int Investig y Género Sevilla, 28 y 29 Junio 2018 [Internet]. 2018;169–87. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6693465
10. Inastrilla CRA. Data Visualization in the Information Society. Seminars in Medical Writing and Education 2023;2:25–25. https://doi.org/10.56294/mw202325
11. González P. Efectos de la educación sexista en la vida de las mujeres. En: Educación no sexista Hacia una real transformación. 2016. p. 77.
12. González M. El sexismo en la educación. Red Chil en Contra la Violencia Hacia la Mujer. 2014;
13. Morgade G. Contra el Androcentrismo Curricular y por una Educación Sexuada Justa. Rev Int Educ Para La Justicia Soc. 2017;6(2):49–62.
14. Hendel L. Comunicación, infancia y adolescencia: Guías para periodistas. Unicef. 2017. 14 p.
15. Castillo JIR. Cultural competence in medical and health education: an approach to the topic. Seminars in Medical Writing and Education 2022;1:13–13. https://doi.org/10.56294/mw202213
16. Jerez O. Evaluación del Logro de Perfiles de Egreso: Experiencias Universitarias [Internet]. 2017. 284 p. Disponible en: https://cinda.cl/wp-content/uploads/2017/07/evaluacion-del-logro-de-perfiles-de-egreso-experiencias-universitarias.pdf
17. Tscharntke T, Hochberg ME, Rand TA, Resh VH, Krauss J. Author Sequence and Credit for Contributions in Multiauthored Publications. Plos Biol [Internet]. 2007;5:13–4. Disponible en: www.plosbiology.org
18. R Core Team. R: A Language and Environment for Statistical Computing [Internet]. Vienna, Austria; 2009. Disponible en: https://www.r-project.org
19. Palestro S. Androcentrismo en los textos escolares. Educ no sexista Hacia una real Transform. 2016;15–6.
20. Pereira M del C, Cárdenas MH, Pereira M del C, Cárdenas MH. Visión filosófica del cuidado humano en la mujer en la etapa del climaterio. Enfermería Cuid Humaniz [Internet]. el 25 de marzo de 2019 [citado el 29 de diciembre de 2021];8(1):22–34. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2393-66062019000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es
21. Flores S, Aguiar B, Peralta J. Desempeño académico por Sexo de estudiantes de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile. Trab Present en Encuentro Mujeres en Ciencias. 2018;
22. San Roman S. Algunos apuntes sobre la creación literaria femenina. Otras Let. 2016;157–62.
23. García C. Mujeres e historia. Cuestionando la invisibilidad y tornándonos visibles. Process Hist. 2016;0(029):36–44.
24. Auza-Santiváñez JC, Díaz JAC, Cruz OAV, Robles-Nina SM, Escalante CS, Huanca BA. Interactive formats: considerations for scientific publications. Seminars in Medical Writing and Education 2023;2:27–27. https://doi.org/10.56294/mw202327
25. Matarranz M, Ramírez E. Igualdad de Género y Educación Superior:Retos por Alcanzar en la Unión Europea. Educ Policy Anal Arch. 2018;26:8–11
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Silvana Jiménez, Catalina Muñoz, Pascal Veja, Felipe Medina Marín, Sandra Flores-Alvarado (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.