Health and Inclusive Higher Education: Evaluation of the Impact of Policies and Programs for People with Disabilities in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt2023361Keywords:
Inclusion, Disability, Higher Education, Barriers, Strategies, PoliciesAbstract
This study explored the inclusion of students with disabilities in higher education, focusing on policies, practices, and challenges within a specific faculty. The research question analyzed barriers and strategies for inclusion. A mixed methods approach was adopted, combining quantitative and qualitative analysis of data collected through surveys, interviews, focus groups, and document review, with the participation of students with disabilities, faculty, and administrative staff. The findings demonstrated notable progress in inclusion, reflected in concrete policies and practices, such as scholarship programs, reasonable accommodations and assistive technologies. However, challenges persist in the training and sensitization of faculty and administrative staff, as well as in the removal of physical and architectural barriers. Analysis of the results showed a general trend towards greater inclusion in higher education, but inequalities still exist in access, participation and academic success for these students. A holistic and collaborative approach is needed to foster an inclusive culture that values and respects diversity and individual differences. This study provides valuable data for the continuous improvement of policies and practices in the field of inclusion of students with disabilities in higher education, underscoring the importance of treating inclusion as a dynamic and ever-changing process that demands the commitment and collaboration of the entire educational community. Areas for improvement and ongoing challenges were identified, emphasizing the need to continue working on specific strategies and policies to ensure equal opportunities and foster an inclusive culture that benefits all students, regardless of their individual characteristics and needs
References
1. Ainscow M. Desarrollo de escuelas inclusivas: ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Narcea Ediciones; 2005.
2. Alghazo EM, Naggar Z. General education teachers in the United Arab Emirates and their acceptance of the inclusion of students with disabilities. Br J Spec Educ. 2004;31(2):94-99.
3. Alvarez P, Lopez D. Atención del profesorado universitario a estudiantes con necesidades educativas específicas. Rev Educ Educ. 2015;18(2).
4. Arnaiz P. La educacion inclusiva : Dilemas y desafios. Rev Educ Desarro Divers. 2004;7(2):25-40.
5. Artiles AJ, Kozleski EB, Waitoller FR. Inclusive education: Examining equity on five continents. Harvard Education Press; 2011.
6. Barrera CR. Uso de las TIC para favorecer el proceso de aprendizaje de estudiantes con Discapacidad Intelectual. 2015. Disponible en: https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/626577/Claudia_Rodr%C3%ADguez_Barrera_.pdf?sequence=1&isAllowed=y
7. Blanco R. La Educación Inclusiva: El camino hacia el futuro. Conferencia Internacional De Educación. Unesco; 2008. Disponible en: http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48_Inf_2__Spanish.pdf
8. Bonilla M, Garcia R, Perez M. La educomunicación como reto para la educación inclusiva. Edmetic. 2018;7(1).
9. Castro Mujica CA. Aplicacion de las Tic's en el p´roceso enseñanza aprendizaje de estudiantes con necesidades educativas especiales. 2015. Disponible en: https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/10049/1/UPS-GT000892.pdf
10. Constitución de la República del Ecuador. 2008. Quito: Corporación de Estudios y publicaciones. Quito.
11. Cotán. Educación inclusiva en las instituciones de educación superior: narrativas de estudiantes con discapacidad. Rev Esp Discapac. 2017;5(I):43-61.
12. Cruz C, Reyes P, Baron N. Comunicacion y ambientes de aprendizaje "una estrategia para mejorar los desempeños en el aula". Rev Investig. 2007;7(1).
13. Dávila G. La democratización de la palabra se hace a través de la participación ciudadana. Enfoques Comun. 2019:155-169.
14. Echeita G. Educacion Inclusiva; Sonrisa y Lagrimas. Aula Abierta. 2017;46(2).
15. Fernández IF. EDUCREA. 2012. Disponible en: https://educrea.cl/las-tics-en-el-ambito-educativo/
16. Forlin C, Keen M, Barrett E. The concerns of mainstream teachers: Coping with inclusivity in an Australian context. Int J Disabil Dev Educ. 2008;55(3): 251-264.
17. Flores OD, Fabara JM, Velásquez FD. Propuestas para una Mejor Integración de los Estudiantes con Discapacidad a la Universidad de Guayaquil. Rev Cient Mundo Investig Conoc. 2019;3. Disponible en: https://www.recimundo.com/index.php/
18. Florian L, Rouse M. The inclusive practice project in Scotland: Teacher education for inclusive education. Teach Teach Educ. 2009;25(4):594-601.
19. García-Moya y Sánchez R. Apoyo psicosocial, atención relacional y comunicativa en instituciones. 28001 Madrid (España): Paraninfo S.A; 2021.
20. Guzman K. La comunicación empática desde la perspectiva de la educación inclusiva. Act Investig Educ. 2018;18(3).
21. Hornby G. Inclusive education for learners with disabilities: A review of the literature. Support Learn. 2012;27(2):63-69.
22. Hunt P, Goetz L. Research on inclusive educational programs, practices, and outcomes for students with severe disabilities. J Spec Educ. 1997;31(1):3-29.
23. LOES. Ley Organica Educacion Superior. 2018. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/documentos/.pdf
24. López-Justicia MT. Autoconcepto de estudiantes universitarios con discapacidad visual, auditiva y motora. Rev Latinoam Psicol. 2012;44(2):87-98. Disponible en: http://dx.doi.org/10.14349/rlp.v44i2.1034.
25. Loreman T, Deppeler J, Harvey D. Inclusive education: Supporting diversity in the classroom. Routledge; 2011.
26. Marcelina LA. Barreras ocultas en entornos virtuales para estudiantes con discapacidad visual. Reflex Acad Diseño Comun. 2017;Año XIX:Vol. 33.
27. Naciones Unidas. La Declaración Universal de Derechos Humanos. 1948. Disponible en: https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
28. Oliver M. Understanding disability: From theory to practice. Macmillan International Higher Education; 1996.
29. Olortegui M. Barreras comunicativas en personas con discapacidad visual. 2020.
30. OMS, Vázquez Barquero JL. Clasificación Internacional de la discapacidad y de la salud. 2001. Disponible en: https://aspace.org/assets/uploads/publicaciones/e74e4-cif_2001.pdf
31. ONCE. La discapacidad visual. 2013. https://www.once.es/dejanos-ayudarte/la-discapacidad-visual
32. PARRILLA Á. Acerca del origen y sentido de la Educación Inclusiva. Rev Educ Univ Sevilla. 2002.
33. Peirce CS. Collected Papers of Charles Sanders Peirce, vols. 1-8. Hartshorne C, Weiss P, Burks AW, editors. Cambridge: Harvard University; 1931-1958. Edición electrónica de Deely J, InteLex, Charlottesville
34. Ramírez W. La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Cuad Linguist Hispánica. 2017;218.
35. Rojas H, Guerrero L, Borja O. Percepciones a una educación inclusiva en el Ecuador. Rev Catedra. 2020;75-93.
36. Ruiz BJ. Educacion inclusiva, criticidad y compromiso social: innovacion docente y aprendizaje- servicio en la formacion inicial docente. Rev Docen Univ. 2020;18(1):233-148.
37. Sanahuja A, Moliner L, Alegre F. Educacion Inclusiva y tic: un analisis de las percepciones y practicas docentes. Rev Pedagog. 2020.
38. Castellanos S, Figueroa C. Cognitive accessibility in health care institutions. Pilot study and instrument proposal. Data & Metadata 2023;2:22. https://doi.org/10.56294/dm202322.
39. Senecyst. Senescyt plantea una educación superior en igualdad de oportunidades. 2019. Disponible en: https://www.educacionsuperior.gob.ec/senescyt-aborda-politicas-de-inclusion-en-la-educacion-superior-en-taller-del-conadis/
40. Sevilla D, Martin M, Cristina J. Actitud del docente hacia la educacion inclusiva y hacia los estudiantes con necesidades educativas especiales. Innov Educ. 2018;18(78).
41. Tomlinson CA. How to differentiate instruction in academically diverse classrooms. ASCD; 2017.
42. UNESCO. La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI presidida por Jaques Delors. París: UNESCO; 1996.
43. UNESCO. Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. Paris: UNESCO; 2005.
44. UNESCO. La Educación Inclusiva: El Camino Hacia El Futuro. Conferencia Internacional De Educación. Ginebra: Ed/Bie/Confinted 48/Inf.2; 2008. Disponible En: Http://Www.Ibe.Unesco.Org/Fileadmin/User_Upload/Policy_Dialogue/48th_Ice/Confinted_48_Inf_2__Spanish.Pdf
45. UNESCO. Policy Guidelines on Inclusion in Education. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization; 2009.
46. Universidad de Guayaquil. Reglamento General de Bienestar Estudiantil. 2017. Disponible en: http://www.ug.edu.ec/leytransparencia/literala/2017/a3_reglamento/Reglamento_de_Bienestar_Estudiantil.pdf
47. Vidal JP. La comunicación de Jürgen Habermas y el construccionismo sistémico de Niklas Luhmann: posibilidades de un paradigma de síntesis. Cuad Venez Sociol. 2015; Julio-septiembre. Disponible en: file:///C:/Users/User/Downloads/Dialnet-LaComunicacionDeJurgen- Habermas- YElConstruccionismoS-5283626.pdf
48. World Health Organization, Vázquez Barquero JL. Clasificación Internacional de la discapacidad y de la salud. 2001. Disponible en: https://aspace.org/assets/uploads/publicaciones/e74e4-cif_2001.pdf
49. Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE). La discapacidad visual. 2013. Disponible en: https://www.once.es/dejanos-ayudarte/la-discapacidad-visual
50. Peirce CS. Collected Papers of Charles Sanders Peirce, vols. 1-8 C. Hartshorne, P. Weiss y A. W. Burks (eds). Cambridge: Harvard University Edición electrónica de J. Deely, InteLex, Charlottesville, VA. 1931-1958.
51. PARRILLA Á. Acerca del origen y sentido de la Educación Inclusiva. Rev Educ. 2002. Universidad de Sevilla. Disponible en: http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_nlinks&pid=S1390-8642202000010011300030&lng=en.
52. Constitución de la República del Ecuador. 2008. Quito: Corporación de Estudios y publicaciones. Quito.
53. Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). 2018. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/documentos/.pdf
54. Naciones Unidas. La Declaración Universal de Derechos Humanos. 10 de diciembre de 1948. Disponible en: https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Brenda Miroslava Carrión Ramírez, Héctor Manuel Córdova Medina, Maria Viviana Murillo Párraga, Guillermo Segundo Del Campo Saltos (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.