On-the-job education as an active source of skills in the professional training of the stomatologist
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt202213Keywords:
Education at work, Students, DentistryAbstract
Introduction: one form of organization of the teaching-learning process is on-the-job education and it is essential to contribute to the improvement of this process.
Objective: to describe the development of skills in on-the-job education as an integrating practice of the contents received.
Methods: a descriptive study was carried out with 38 students of the Stomatology career of the Faculty of Medical Sciences "Miguel Enriquez", Havana, in February 2020, to whom a survey was applied.
Results: 70,83 % of the 5th year students consider that they are able to deploy clinical skills, 35,71 % of the 4th year students and 66,66 % of the 5th year students think that their teachers fulfill their functions in an appropriate way in this process.
Conclusions: very few 4th year students and more than half of the 5th year students assume to be able to develop skills in the clinic and appreciate that their professors perform their functions satisfactorily
References
1. Guerrero Ricardo Ivonne, Arévalo Rodríguez Digna Norma, González Arévalo Elizabeth, Ramírez Arias Yoandra, Benítez Guerrero Yasel. Efectividad del software educativo sobre los defectos radiográficos en la asignatura de Imagenología Estomatológica. ccm [Internet]. 2016 [citado 2020 Mar 08] ; 20( 2 ): 237-249. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200003&lng=es.
2. García González MC, Varela de Moya HS, Espíndola Artola A. Formas del trabajo docente metodológico en el contexto actual de la educación superior. Rev Hum Med [revista en Internet]. 2019 [citado 10 Ene 2021];, 19(3):[aprox. 29 p.]. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1460.
3. Veloso Rodríguez A, Veloso Pérez E. Estrategia didáctica para estimular la educación de la personalidad en estudiantes de Licenciatura en Psicología. Educ Med Super [Internet]. 2015 Jun [citado 2020 Feb 16] ; 29( 2 ). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200013&lng=es
4. Mirabal Diaz JM, Rojas Machado N, Artiles González P, de la Torre Rodríguez M. Curso virtual sobre Metodología de la Investigación y Bioestadística para profesionales de Estomatología. Edumecentro [Internet]. 2015 [citado 2020 Mar 8];7(3):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/412
5. Valdés Bermúdez RV, García Fundora D, Puig García A, González Pérez MB, López Jiménez I, Azán Díaz M. Diagnóstico sobre la integración de las habilidades comunicativas en Inglés IV en el perfil Citohistopatología. Edumecentro [Internet]. 2015 [citado 2020 Mar 8];7(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/496
6. Cruz Baranda SS. El desarrollo de la independencia cognoscitiva en la formación de estudiantes de arquitectura. Arquitectura y Urbanismo [Internet]. 2015;36(2):140-145. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-58982015000200010&lng=es&tlng=es
7. Cañizares Luna O, Sarasa Muñoz N, Villar Valdés M. Superación para el perfeccionamiento de las competencias docentes en profesores de las ciencias básicas biomédicas. Edumecentro [Internet]. 2015 [citado 2020 Mar 8];7(3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/549
8. Cables Fernández D, Cables Fernández B, Mir Peña N, Fernández Peñ4 I. Acupunsoft, una alternativa para el aprendizaje en Estomatología. CCM [Internet]. 2013 Sep [citado 2020 Mar 08] ; 17( 3 ): 405-406. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812013000300025&lng=es.
9. Pérez Infante Y, Bayés Cáceres E. Propuesta de un folleto de ejercicios de Bioestadística. MEDISAN [Internet]. 2016 Dic [citado 2020 Mar 08] ; 20( 12 ): 2495-2500. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016001200007&lng=es.
10. Bastart Ortiz EA. Consideraciones epistemológicas acerca de la enseñanza de las habilidades profesionales en Pediatría. Edumecentro [Internet]. 2014 [citado 2020 Mar 8];6(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/438
11. Pérez Pino MT, Ciudad Ricardo FÁ, Farray Álvarez O, Burguet Lago I, Piñeiro Gómez Y, Francisco López J. Programa de entrenamiento en TIC como medio del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Cubana de Ciencias Informáticas [Internet]. 2015; 9(3):138-152. Recuperado en 08 de marzo de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992015000300010&lng=es&tlng=es.
12. Berenguer Gouarnaluses JA, Bayés Cáceres E, Roger Medina I, Díaz Berenguer A, Berenguer Gouarnaluses M. REDESOFT: Hiperentorno educativo sobre redes de computadoras en ciencias de la salud, en Informática Médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 Sep [citado 2020 Mar 08] ; 8( 3 ): 98-111. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300008&lng=es
13. Bruna Jofré C, Madrid Valdebenito V, López López V, Bordón Ortiz Da, Chiang Salgado MT, Cabanillas Sáez Ana. Potencialidades y proyecciones de la implementación del mapa conceptual como estrategia de enseñanza-aprendizaje en bioquímica: potentialities and projections. Educ Med Super [Internet]. 2014 Sep [citado 2018 Feb 04] ; 28( 3 ): 482-497. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000300009&lng=es.
14. Betancourt Gamboa K, Soler Herrera M, Colunga Santos S, Guerra Menéndez J. Pertinencia del uso de estilos de aprendizaje desde la Morfofisiología en la carrera de Estomatología. Edumecentro [Internet]. 2016 [citado 2020 Mar 8];8(3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/733
15. Toledo Reyes L, Ramos Hurtado I. Reflexiones útiles sobre el desarrollo de la clase taller en la disciplina Estomatología General Integral. Edumecentro [Internet]. 2013 [citado 2020 Mar 8];5(3):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/295
16. Arriola Mesa Y, Rodríguez Casas E, Rodríguez Calvo M. Fortalecer la comunicación educativa durante el concentrado de Preparación para la Defensa. EDUMECENTRO [Internet]. 2015 Dic [citado 2020 Feb 16] ; 7( 4 ): 98-109. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000400008&lng=es.
17. García Yllán LM, López Gutiérrez I. Binomio estudiante-profesor: componentes claves del proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 Sep [citado 2020 Feb 16] ; 8( 3 ): 216-223. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300016&lng=es.
18. Noris Pérez J, Vicente Peña JL, Pérez Díaz N, Noris Pérez M. Material didáctico para la evaluación del aprendizaje en el Programa Proceso de Enseñanza-Aprendizaje impartido en Tecnología de la Salud. Correo Científico Médico [Internet]. 2015 [citado 2020 Feb 16],19(4):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812015000400012
19. Damiani Cavero JS, Vicedo Tomey AG, Sierra Figueredo S, Fernández Asan A, Pernas Gómez M, Blanco Aspiazú MÁ, et al. Diseño y validación de un instrumento para valorar las funciones especiales en estudiantes de sexto año de la carrera de Medicina. Educ Med Super [Internet]. 2015 [citado 27 Abr 2016];29(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es
20. Vergara Vera I, Hernández Hechavarría CM, Travieso Ramos N. El enfoque investigativo en el proceso formativo de los tecnólogos de la salud. Educ Med Super [Internet]. 2015 [citado 27 Abr 2016];29(1):[aprox. 18 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es
21. Vicedo Tomey A. ¿Quién debe enseñar qué cosa en educación médica? El papel del profesor y el conocimiento pedagógico del contenido. Educ Med Super [Internet]. 2015 Sep [citado 2020 Feb 16] ; 29( 3 ). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000300001&lng=es.
22. Chaviano Herrera O, Baldomir Mesa T, Coca Meneses O, Gutiérrez Maydata A. La evaluación del aprendizaje: nuevas tendencias y retos para el profesor. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 Dic [citado 2020 Mar 08] ; 8( 4 ): 191-205. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000700014&lng=es.
23. Tárano Cartaya G. Un software educativo para la autoevaluación de Morfofisiología I. RCIM [Internet]. 2016 Dic [citado 2020 Feb 16] ; 8( 2 ): 239-249. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592016000200009&lng=es.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Learsys Ernesto Campello Trujillo , Marta María Capote Fernández (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.