Influence of training on professional performance in nursing professionals of a private institution in the Autonomous City of Buenos Aires

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt202221

Keywords:

Nursing, Training, Training Needs, Professional Development, Professional Performance

Abstract

Introduction: the improvement of professionals is a gradual process that occurs throughout life and through it significant learning is developed that influences professional, labor and social activity; all of which requires the harmonic linking of preparation and improvement with work.

Objective: to analyze the influence of training on the professional performance of nursing professionals in a private institution in the Autonomous City of Buenos Aires.

Methods: a observational, descriptive, cross-sectional study was carried out between February and March, with a sample of 25 nursing professionals. Three evaluation instruments were used.

Results: 56 % of the sample was female, the average age was 43,8±11,7, 68 % of the sample had a Bachelor's degree in Nursing, and the average years of training were 10,9±8,0. The results found show that there are high overall training needs. No significant differences were found when comparing job performance dimensions in those who had received training or were currently undergoing training and those who had not or were not.

Conclusions: There are high general and specific training needs, with low organizational management towards training motivation and stimulation. On the other hand, no relationship was found between training and professional performance; however, this study leaves open the possibility of developing other types of qualitative studies that analyze this problem in depth

References

1. Arco-Canoles O del CD, Suarez-Calle ZK, Arco-Canoles O del CD, Suarez-Calle ZK. Rol de los profesionales de enfermería en el sistema de salud colombiano. Universidad y Salud 2018;20:171-82. https://doi.org/10.22267/rus.182002.121.

2. Consejo Internacional de Enfermeras. Definiciones. ICN - International Council of Nurses 2020. https://www.icn.ch/es/politica-de-enfermeria/definiciones (accedido 20 de marzo de 2022).

3. González IM, Izquierdo NV. Superación profesional del licenciado en Enfermería para la solución de problemas en su desempeño profesional pedagógico. Revista Cubana de Educación Médica Superior 2016;30.

4. Sariol EM, Ramos NT, Laza OU, Ramírez IM. El proceso de superación del profesional de enfermería para la atención al neonato crítico. MEDISAN 2018;22:1247.

5. Jeréz IEH, Laza OU. La superación del profesional de enfermería en cuidados intensivos obstétricos. Revista Cubana de Tecnología de la Salud 2021;12:31-41.

6. Biernat C, Ramacciotti KI, Rayez F. La capacitación en salud pública en la Argentina entre 1900-1960. História Unisinos 2018;22:637-50.

7. Cadena Estrada JC, Olvera Arreola SS, Pérez López MT, Balseiro Almario CL, Matus Miranda R. Evaluación de la capacitación de enfermería en dos institutos nacionales de salud. Enfermería universitaria 2012;9:15-24.

8. Barroso Romero Z, Colomer Barroso E. Las competencias: su importancia para la planificación de los programas de capacitación de Enfermería. Revista Cubana de Enfermería 2007;24.

9. Hanna LM, Villadiego CM. La administración de enfermería en el área clínica y sus implicaciones en el cuidado. Revista Colombiana de Enfermería 2014;9:65-70. https://doi.org/10.18270/rce.v9i9.565.

10. Espinosa Aguilar A, Gibert Lamadrid M del P, Oria Saavedra M. El desempeño de los profesionales de Enfermería. Revista Cubana de Enfermería 2016;32:87-97.

11. Bautista-Rodríguez LM, Jiménez SJ, Meza JJ. Desempeño laboral de los enfermeros (a) egresados de la Universidad Francisco de Paula Santander. Revista Ciencia y Cuidado 2012;9:64-70. https://doi.org/10.22463/17949831.340.

12. Valenzuela Salazar NL, Buentello Martínez CP, Gómez LA. Elaboración de un programa de capacitación basado en una detección de necesidades. Coahuila: Universidad Autónoma de Coahuila; 2017.

13. Chumpitaz Ipanaque JL. Evaluación del desempeño laboral según características demográficas del personal de enfermería del servicio Gineco-Obstetricia del Hospital de Ventanilla 2017. Tesis de Maestría. Universidad César Vallejo, 2017.

14. Méndez Morales E. El Diagnóstico de Necesidades de Capacitación es un Asunto Local. Revistas de Ciencias Administrativas y Financieras de la Seguridad Social 2004;12:25-33.

15. Flores Peña Y, Alonso Castillo M. Factores que influyen en la participación del personal de enfermería en la educación continua. Rev Latino-Am Enfermagem 2006;14:309-15. https://doi.org/10.1590/S0104-11692006000300002.

16. Hernández-Muñoz A, García-Aguiluz K, Ponce-Gómez G, Bernal-Becerril ML, Rivas-Espinosa JG. Factores motivacionales en el personal de enfermería que influyen en la asistencia a cursos de educación continua. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social 2007;15:125-8.

17. Ferreyra Chumpitaz J del C. Capacitación y desempeño laboral de los profesionales de enfermería de una clínica privada – Lima 2020 2021.

18. Alba-Leonel A, Salcedo-Álvarez RA, Zárate-Grajales RA, Francisco H-R. Satisfacción laboral del personal de enfermería en el Hospital General de México. Rev Enferm IMSS 2008;16:155-60.

19. Hanco León PF. Gestión Por Competencias Y Desempeño Laboral Del Personal De Enfermería De Los Establecimientos Del Primer Nivel De Atención De Essalud Cusco. Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo, 2018.

20. Lima GJS, Cobos HGS, Fernández JAP, Vargas MEG, Carrasco FAE, Ibarra AMA. Validación de una estrategia de superación postgraduada para profesionales de enfermería que laboran en quirófanos. Revista Cubana de Enfermería 2018;34.

21. Garcia-Salas JM, Rodríguez-Día JL, Parcon-Bitanga M, Garcia-Salas JM, Rodríguez-Día JL, Parcon-Bitanga M. Formación de posgrados en Enfermería, una necesidad para Santo Domingo de los Tsáchilas. Revista Archivo Médico de Camagüey 2019;23:617-27.

22. García AG, Sánchez M del PM, Carral AP, Villorejo JS, González SP. Modelo de competencias para la gestora enfermera. Metas de enfermería 2019;22:5-13.

23. Rivas Martínez Z, Abella García C, Amandy Polo Z, Jiménez Valdés VD. Educación avanzada en enfermería: Una necesidad para el desarrollo de la profesión. Revista Cubana de Enfermería 1999;15:72-8.

24. Estrada Masllorens JM. Estudio de la formación postgraduada en enfermería en Cataluña durante el período académico de 1989-1990 a 2009-2010: motivación, satisfacción e impacto profesional. Tesis Doctoral. Universitat de Barcelona, 2014.

25. Llanes Betancourt C. La educación de post grado en enfermería. Revista Cubana de Enfermería 2008;24.

26. Granoble GJM, Martínez MAG, Orozco CLR, Hernández CAS, Toledo LBS, Malpica DMR. Competencias del ser y hacer en enfermería: revisión sistemática y análisis empírico. Revista Cubana de Enfermería 2019;35.

27. Gónzalez Sánchez A, Sánchez Silva AM, Junco Sánchez VL, Núñez León JA, Peña Veitía L, Govin Scull J de los Á, et al. Superación profesional del tutor en la carrera Enfermería para el mejoramiento de su desempeño. Revista Médica Electrónica 2018;40:1669-79.

28. Sariol EM, Ramos NT, Laza OU, Vera IV, Santana ML. La sistematización en el desempeño como eje dinamizador en el desarrollo de competencias profesionales específicas. Revista Cubana de Tecnología de la Salud 2019;10:88-96.

Downloads

Published

2022-06-17

How to Cite

1.
Bartoncello HR. Influence of training on professional performance in nursing professionals of a private institution in the Autonomous City of Buenos Aires. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2022 Jun. 17 [cited 2024 Nov. 21];2:21. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/209