Satisfaction with the nurse in primary care: experiences in a primary health care center in La Pampa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt202245

Keywords:

Consumer Satisfaction, Primary Health Care, Nursing, Organization and Administration, Health Care Quality

Abstract

Introduction: nursing as a health educator is the first to have contact with the patient who enters a service to consult or alleviate any ailment.

Objective: to analyze satisfaction in relation to the care received by nursing staff in a primary health care center in the town of Winifreda, department of Conhelo in the province of La Pampa.

Methods: an observational, descriptive, cross-sectional, prospective, descriptive study was carried out. A total of 174 patients were included. Three evaluation instruments were used, one for sociodemographic analysis and two for satisfaction analysis.

Results: the study sample was 88,51 % female and the remaining 11,49 % were male. The average age was 39,81. Sixty percent of the sample attended preventive activities, while 20 % of the respondents reported following up on care plans. Of the respondents, 82,9 % obtained an appointment on the same day. Cronbach's Alpha for the AMABLE Questionnaire was 0,810; and for the Baker Questionnaire 0,826.

Conclusions: Most patients perceive the care provided by nursing professionals as adequate, which is closely related to the quality of care, nursing services, participant health, and community care. In the context of primary health care, the people who attended the nursing consultations rated the care they received positively

References

1. Caballero MCR, Pérez NO, Morfa RG, Pérez AP. Capacitación para el desarrollo de la consulta de enfermería en la atención primaria de salud. EduMeCentro 2018;10:106-21.

2. Herrera-Amaya G, Manrique-Abril F. Satisfacción laboral de enfermería. Diferencias de ámbitos en atención primaria en salud y cuidado intensivo. Duazary 2019;16:74-86.

3. Torres-Arreola L del P, Vladislavovna Doubova S, Reyes-Morales H, Pablo Villa-Barragán J, Constantino-Casas P, Pérez-Cuevas R. Estudio de las necesidades de salud en atención primaria mediante el diagnóstico de salud de la familia. Atención Primaria 2006;38:381-6. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(06)70529-7.

4. Abouhamad J. La necesidad. Estado de necesidad y objeto de necesidad. Tipología de las necesidades. Los Hombres de Venezuela: Sus Necesidades, Sus Aspiraciones 1970:95-132.

5. Viamonte KR, Guillot CDC. La atención primaria de salud y la enfermería. Revista UNIANDES Episteme 2016;3:384-401.

6. Martín-Fernández J, Ariza-Cardiel G, Rodríguez-Martínez G, Gayo-Milla M, Martínez-Gil M, Alzola-Martín C, et al. Satisfacción con la enfermera en atención primaria: herramientas de medida y factores explicativos. Revista de Calidad Asistencial 2015;30:86-94. https://doi.org/10.1016/j.cali.2015.01.007.

7. Duarte Clíments G, Aguirre-Jaime A. Enfermera amable, paciente satisfecho. Validación de una nueva escala de la satisfacción de los usuarios. Enfermería Clínica 2003;13:7-15. https://doi.org/10.1016/S1130-8621(03)73776-0.

8. Baker R. Development of a questionnaire to assess patients’ satisfaction with consultations in general practice. British Journal of General Practice 1990;40:487-90.

9. Fernández San Martín MI, Rebagliato Nadal O, de Gispert Uriach B, Roig Carrera H, Artigas Guix J, Bonay Valls B, et al. Adaptación de un cuestionario de satisfacción del paciente con la consulta médica y de enfermería. Atención Primaria 2008;40:611-6. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(08)75694-4.

10. Yépez-Chamorro MC, Ricaurte-Cepeda M, Jurado-Fajardo DM, Yépez-Chamorro MC, Ricaurte-Cepeda M, Jurado-Fajardo DM. Calidad percibida de la atención en salud en una red pública del municipio de Pasto, Colombia. Universidad y Salud 2018;20:97-110. https://doi.org/10.22267/rus.182002.114.

11. Livias AF, Miraval RMO, Roncal RV, Barreto IB. Habilidades comunicacionales y la satisfacción del paciente en los servicios de consulta externa. Revista de Salud Pública 2020;24:73-82. https://doi.org/10.31052/1853.1180.v24.n1.27378.

12. Vignolo J, Vacarezza M, Álvarez C, Sosa A. Niveles de atención, de prevención y atención primaria de la salud. Archivos de Medicina Interna 2011;33:7-11.

13. Silva LS, Menezes C, Nascimento LC do, Nitschke RG, Duarte DC, Fonseca Viegas SM da, et al. Demanda espontânea e acesso no Sistema Único de Saúde: vivências de usuários da atenção primária. Avances en Enfermería 2021;39:30-9. https://doi.org/10.15446/av.enferm.v39n1.85573.

14. Aguirre-Bozafa F. El rol de la enfermería de práctica avanzada en atención primaria en Chile. Revista Médica Clínica Las Condes 2018;29:343-6. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2018.03.006.

15. Echeverry O. Atención primaria de la salud: Una nueva oportunidad. Carta Comunitaria 2016;24:19-32. https://doi.org/10.26752/ccomunitaria.v24.n140.4.

16. Martín-Fernández J, Rodríguez-Martínez G, Ariza-Cardiel G, Vergel Gutierrez MÁ, Hidalgo Escudero AV, Conde-López JF. Variables que condicionan la utilización de la consulta de enfermería en centros de salud de la Comunidad de Madrid. Rev Esp Salud Publica 2013;87:383-92.

17. Martín Fernández J. La revelación del valor de los servicios de salud bajo las perspectivas de la ganancia y de la pérdida: interpretación de las preferencias e implicaciones para la planificación y priorización de servicios según el valor para el ciudadano. Tesis Doctoral. Universidad Nacional de Educación a Distancia (España), 2017.

18. Dolores-Maldonado G, Liria-Dominguez R, Espinoza-Bernardo S. Satisfacción materna de la consejería en suplementación infantil con hierro realizada por el personal de salud. Anales de la Facultad de Medicina 2018;79:29-34. https://doi.org/10.15381/anales.v79i1.14589.

19. Rodríguez-Martínez G, Serrano-Martínez M, Ibáñez-Gómez A, Perdikidi-Guerra A, Ariza-Cardiel G, Martín-Fernández J. Análisis de la consulta enfermera de Atención Primaria en la Comunidad de Madrid (España). Enfermería Clínica 2019;29:170-7. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.09.004.

20. Romero Massa E, Contreras Méndez IM, Moncada Serrano A. Relación entre cuidado humanizado por enfermería con la hospitalización de pacientes. Hacia la Promoción de la Salud 2016;21:26-36. https://doi.org/10.17151/hpsal.2016.21.1.3.

21. Herrera-Kiengelher L, Villamil-Álvarez M, Pelcastre-Villafuerte B, Cano-Valle F, López-Cervantes M. Relación del personal de salud con los pacientes en la Ciudad de México. Rev Saúde Pública 2009;43:589-94. https://doi.org/10.1590/S0034-89102009005000042.

22. Quintana JM, González N, Bilbao A, Aizpuru F, Escobar A, Esteban C, et al. Predictors of patient satisfaction with hospital health care. BMC Health Serv Res 2006;6:102. https://doi.org/10.1186/1472-6963-6-102.

23. Sánchez R, Echeverry J. Validación de escalas de medición en salud. Revista de Salud Pública 2004;6:302-18.

24. Cardona-Arias JA, Ospina-Franco LC, Eljadue-Alzamora AP. Validez discriminante, convergente/divergente, fiabilidad y consistencia interna, del WHOQOL-BREF y el MOSSF-36 en adultos sanos de un municipio colombiano. Revista Facultad Nacional de Salud Pública 2015;33:50-7.

25. Rosal RS, Loriente-Arín N. La anatomía de la satisfacción del paciente. salud publica mex 2008;50:162-72.

26. Hall JA, Dornan MC. Patient sociodemographic characteristics as predictors of satisfaction with medical care: A meta-analysis. Social Science & Medicine 1990;30:811-8. https://doi.org/10.1016/0277-9536(90)90205-7.

27. Velandia Salazar F, Ardón Centeno N, Jara Navarro MI. Satisfacción y calidad: análisis de la equivalencia o no de los términos. Revista Gerencia y Políticas de Salud 2007;6:139-68.

Downloads

Published

2022-06-18

How to Cite

1.
Zaldariaga Giménez MR. Satisfaction with the nurse in primary care: experiences in a primary health care center in La Pampa. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2022 Jun. 18 [cited 2024 Nov. 21];2:45. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/205