Pedagogical model for the methodological work of the General Integral Medicine specialization
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt202272Keywords:
Methodological work, Methods, Methodology, Teaching, General Integral MedicineAbstract
Introduction: for the development of a teaching-educational process with quality at the postgraduate level, it is necessary to improve the methodological work.
Aim: to design a pedagogical model for the work of the specialization in General Integral Medicine at the University of Medical Sciences of Pinar del Río.
Methods: descriptive and transversal research during the course 2020-2021; the universe was constituted by professors and tutors of the specialty of General Integral Medicine of the University Polyclinic "Dr. Modesto Gómez Rubio" of San Juan y Martínez, Pinar del Río. Theoretical and empirical methods were used.
Results: design of a pedagogical model for the methodological work of the specialization in General Integral Medicine.
Conclusions: the pedagogical model designed contributes to the improvement of the levels, activities and organizational forms and of the didactic, pedagogical and methodological preparation of teachers and tutors
References
1. Bernaza Rodríguez G. El proceso de enseñanza aprendizaje en la educación posgrado: reflexiones, interrogantes y propuestas innovadoras. [Internet]. Dirección de Educación de Posgrado del Ministerio de Educación Superior; 2008. [Citado 24/01/2021]. Disponible en: https://scholar.google.com/citations?user=h_CPX4wAAAAJ&hl=es
2. Tristá Pérez B, Álvarez Vázquez Y. El trabajo metodológico en la educación superior: un enfoque desde la gestión del conocimiento y el aprendizaje organizacional. Rev Pedagogía Universitaria. [Internet] 2010 [Citado 24/01/2021]; 15(4): [Aprox. 6 p.]. Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/549
3. Ministerio de Educación Superior. Resolución No.2-2018: reglamento de trabajo docente y metodológico de la educación superior [Internet]. La Habana: MES; 2018 [citado 24/07/2021]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones
4. Martínez Calvo SI. Un breve comentario sobre el modelo de Medicina Familiar en Cuba. Rev Cubana Medicina General Integral. [Internet] 2016 [Citado 24/01/2021]; 35(4): [Aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/202
5. Diccionario Básico Escolar. Centro de Lingüística Aplicada. 5ed. Santiago de Cuba: Editorial Oriente; 2018. 886.
6. Núñez Jover J. Conocimiento académico y sociedad: ensayos sobre política universitaria de investigación y posgrado. La Habana: Editorial UH; 2017. 222.
7. Honore B. Para una teoría de la formación. Madrid: Editorial Narcea; 2008. 97.
8. Álvarez de Zayas CM. La escuela de excelencia. La Habana: Editorial Ministerio de Educación Superior; 1995. 71.
9. Cuesta Mejías LA, Presno Labrador C. La Medicina General Integral una especialidad clínica con un verdadero enfoque biopsicosocial de la salud de la población. Rev Cubana Medicina General Integral. [Internet] 2013 [24/01/2021]; 29(3): [Aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v29n4/mgi11413.pdf
10. Álvarez de Zayas CM. El Postgrado: cuarto Nivel de Educación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1998: 109.
11. Herrera Miranda GL, Horta Muñoz DM. La superación pedagógica y didáctica, necesidad impostergable para los profesores y tutores del proceso de especialización. Rev Educación Médica Superior. [Internet] 2015 [Citado 24/01/2021]; 30(3): [Aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/737
12. Colectivo de Autores. Diccionario de las ciencias de la educación. 7ed. Madrid: Editorial Santillana; 2017. 615.
13. Ministerio de Educación Superior. Resolución No.140-2019: reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. [Internet]. Ministerio de Educación Superior; 2019. [Citado 24/01/2021]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones
14. Ministerio de Salud Pública. Plan de estudios de la especialidad de medicina General Integral. La Habana: UCMH; 2018. 25.
15. Herrera Miranda G, Horta Muñoz D. El componente investigativo en el proceso de formación de especialistas en Medicina General Integral. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río. [Internet] 2015 [Citado 24/01/2021]; 19(3): [Aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2116
16. Rojas Concepción AA, Herrera Miranda GL. Regularidades del trabajo metodológico en el proceso docente educativo de la especialización en Medicina General Integral. Rev Inf Cient [Internet]. 2021 [Citado 24/07/2021]; 100(4):e3477. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3477
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adrián Alejando Rojas-Concepción, Guillermo Luís Herrera-Miranda, Yanin Arteaga-Prado (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.