Transforming critical and creative thinking: the impact of generative artificial intelligence on higher education
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt20251763Keywords:
generative artificia, intelligence, higher education, critical thinking, personalized learning, formative assessmentAbstract
Generative artificial intelligence (GAI) has revolutionized university teaching by offering tools that promote the development of critical and creative thinking in students. This study analyzed its impact on higher education through a literature review and a quantitative analysis based on surveys applied to teachers and students in Latin America. A mixed methodological design was used, combining the analysis of academic literature with data collected from structured surveys.
The results showed that GAI facilitated the personalization of learning, improved formative feedback, and promoted student autonomy in knowledge construction. However, challenges are also identified, such as the variable quality of the generated content, technological dependence, and ethical implications in academic assessment. A differentiated perception will be observed according to the role of the respondents: students highlighted the usefulness of AGI in problem solving and idea generation, while teachers expressed concerns about its impact on originality and the development of analytical skills.
It was concluded that the integration of AGI in higher education required pedagogical strategies that would enhance its benefits and minimize its risks. Furthermore, the importance of specific teacher training for effective implementation was highlighted. Longitudinal studies were recommended to assess the long-term impact and evolution of the educational community.
References
1. Luckin R. Aprendizaje automático e inteligencia humana: el futuro de la educación para el siglo XXI. Londres: UCL Press; 2022.
2. Selwyn N. Educación e inteligencia artificial: una visión crítica de las posibilidades futuras. Br J Educ Technol. 2023;54(2):512-29.
3. Bates AW. Enseñar en la era digital: directrices para diseñar la enseñanza y el aprendizaje. Vancouver: Tony Bates Associates; 2022.
4. Goodyear P, Carvalho L. La arquitectura de las redes de aprendizaje productivas. Londres: Routledge; 2023.
5. Williamson B. Gobernanza algorítmica en educación: ética, política y el futuro de la IA en escuelas y universidades. Learn Media Technol. 2023;48(1):45-63.
6. Huang C, Zhang W, Yang S. Inteligencia artificial en la educación superior: transformando la enseñanza y el aprendizaje. Educ Technol Res Dev. 2022;70(4):987-1010.
7. Biesta G. El redescubrimiento de la enseñanza: de qué debería tratar la educación. Londres: Routledge; 2023.
8. Selwyn N, Facer K. La política de la educación y la tecnología: conflictos, controversias y conexiones. Londres: Palgrave Macmillan; 2023.
9. Ogunleye B, Zakariyyah KI, Ajao O, Olayinka O, Sharma H. Una revisión sistemática de la IA generativa para la práctica de la enseñanza y el aprendizaje. Comput Educ [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 14];104123. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.104123
10. AL-Smadi M. ChatGPT y más allá: la revolución de la IA generativa en la educación. Assess Eval High Educ [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 14];2178876. Disponible en: https://doi.org/10.1080/02602938.2023.2178876
11. García-Peñalvo FJ. Inteligencia artificial y educación superior: retos y oportunidades. Educ Sci [Internet]. 2022 [citado 2025 Feb 14];12(3):145. Disponible en: https://doi.org/10.3390/educsci12030145
12. Krause S, Panchal BH. El papel de la IA generativa en el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico. Br J Educ Technol [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 14];13212. Disponible en: https://doi.org/10.1111/bjet.13212
13. Benavides-Lara MA. Evaluación impulsada por IA: ¿el futuro de la educación superior? Educ Technol Res Dev [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 14];10034-7. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s11423-021-10034-7
14. Zhang T, Li H, Wang X. Inteligencia artificial generativa en educación: oportunidades y desafíos. High Educ Res Dev [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 14];2179865. Disponible en: https://doi.org/10.1080/20421338.2023.2179865
15. Lee C, Kim J. Uso de la IA para mejorar las estrategias de enseñanza en la educación superior. Educ Rev [Internet]. 2022 [citado 2025 Feb 14];2065432. Disponible en: https://doi.org/10.1080/00131881.2022.2065432
16. Hernández R, Torres J. El futuro de la IA en el aprendizaje universitario. Educ Rev [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 14];101025. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2024.101025
17. Brown P, Wilson L. Entornos de aprendizaje potenciados por IA. High Educ Res Dev [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 14];2185467. Disponible en: https://doi.org/10.1080/20421338.2023.2185467
18. Patel D, Singh R. Consideraciones éticas de la IA en la educación. High Educ Res Dev [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 14];2198765. Disponible en: https://doi.org/10.1080/20421338.2023.2198765
19. Liu Y, Chen H. Aprendizaje personalizado con IA. Educ Technol Res Dev [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 14];10189-7. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s11423-024-10189-7
20. Wilson K, Ramirez J. Inteligencia artificial y participación estudiantil. High Educ Res Dev [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 14];2209871. Disponible en: https://doi.org/10.1080/20421338.2023.2209871
21. Sánchez M, López R. El futuro de la IA en la educación superior. Educ Technol Res Dev [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 14];10234-5. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s11423-024-10234-5
22. Bannister P. Inteligencia artificial e innovación en la educación superior. Educ Rev [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 14];101126. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2024.101126
23. Alcalde Peñalver E. Entornos de aprendizaje mejorados por IA. Educ Rev [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 14];2084321. Disponible en: https://doi.org/10.1080/00131881.2023.2084321
24. Ferrada C. El papel de la IA en la evaluación de la educación superior. Educ Technol Res Dev [Internet]. 2022 [citado 2025 Feb 14];10234-5. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s11423-022-10234-5
25. Kroff F. Sistemas de tutoría basados en inteligencia artificial. High Educ Res Dev [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 14];2189465. Disponible en: https://doi.org/10.1080/20421338.2023.2189465
26. Rendón Cazales VJ. IA generativa en educación personalizada. Comput Educ [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 14];105034. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105034
27. Gutiérrez-Usillos A, Fernández-Monreal M, López-Pérez MV. La inteligencia artificial y el plagio en educación superior: Un análisis desde la ética académica. Rev Esp Pedagog. 2024;82(3):215-30.
28. Martínez-Hernández P, Gómez-López D, Sánchez-Torres L. Aplicaciones de la inteligencia artificial en la enseñanza universitaria: Una revisión sistemática. Red Rev Educa Distancia. 2023;23(2):e594651.
29. Rodríguez-Caballero M, Pérez-Soto J, Vázquez-González A. Análisis bibliométrico de la producción científica sobre inteligencia artificial en la educación superior (2015-2023). Dialnet. 2024;45(1):102-19.
30. Ramírez-Ramírez C, Hernández-Navarro F, Vargas-Mendoza J. Presencia y uso de la inteligencia artificial generativa en la Universidad Nacional Autónoma de México. Rev UNAM. 2025;26(1):45-62.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Jacqueline Noblecilla Olaya, Diana Isabel Chéquer Bajaña (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.