Participatory action research (iap) as a methodology in community projects
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt20251722Keywords:
Participatory action research, Social transformation, Community participation, Empowerment, Critical methodology, Local knowledgeAbstract
Introduction: The study analysed Participatory Action Research (IAP) as a critical and transformative methodology for community projects in the Ecuadorian context.
Methods: A mixed approach with a sequential exploratory design was used. In the quantitative phase, a structured Likert-type questionnaire was applied to 45 university teachers with experience in participatory methodologies. The qualitative phase consisted of a documentary review of recent academic sources related to IAP.
Results: The results indicated that IAP facilitated organisational transformations, strengthened local leadership and improved social links within communities. More than 70% of participants acknowledged significant changes as a result of PPI-based interventions. 88,9% of teachers would recommend its application. However, limitations such as lack of homogeneous methodological training and dependence on external leadership were identified.
Conclusions: It was concluded that IAP is a flexible, relevant and ethical methodological tool that promotes shared decision-making, revalues local knowledge and fosters social transformation processes from an emancipatory perspective. Its implementation made it possible to articulate the production of knowledge with collective action, consolidating it as a viable alternative to vertical models of community intervention.
References
1. Espinoza Freire EE. Reflexiones sobre las estrategias de investigación acción participativa. Conrado. octubre de 2020;16(76):342-9.
2. Hasbún SDL, Vásquez HGC. Investigación Acción Participativa: vinculación con la epistemología del sujeto conocido, desarrollo histórico y análisis de sus componentes. Espacio Abierto. 30 de septiembre de 2021;30(3):145-68.
3. Paredes M del CP. Investigación Acción Participativa (IAP) como Elemento de Fortalecimiento Educativo en la Escuela Bolivariana “El Paramito”, Estado Mérida. Revista Scientific. 5 de mayo de 2017;2(4):223-42. DOI: https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.4.13.223-242
4. Leal E. La Investigación Acción Participación, un aporte al conocimiento y a la transformación de Latinoamérica, en permanente movimiento. Revista de investigación. 2009;33(67):13-34.
5. Revelo Rosero JE, Carrillo Puga SE, Reyes Cedeño CC, Andrade Erazo C. Investigación y acción participativa: una herramienta metodológica para la comprensión y transformación de la práctica universitaria. Revista Cátedra. 2020;3(3):129-42. DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v3i3.2187
6. Espinoza Freire EE. Reflexiones sobre las estrategias de investigación acción participativa. Conrado. octubre de 2020;16(76):342-9.
7. Gelabert MÀE, Vallespí AT, Besson MA. La investigación-acción comunitaria: Nuevas necesidades sociales, nuevos enfoques epistemológicos desde la complejidad. Perfiles Educativos. 29 de marzo de 2023;45(180):158-74. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.60918
8. Corona-Aguilar A, Gutiérrez Barbarrusa VF. Hacia la Inclusión Social desde la IAP. Una experiencia en Andalucía. Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales. 2019;(44):79-107. DOI: https://doi.org/10.5944/empiria.44.2019.25353
9. Folgueiras Bertomeu P, Sabariego Puig M. Investigación-acción participativa. El diseño de un diagnóstico participativo. REIRE: revista d’innovació i recerca en educació. 2018;11(1):16-25.
10. Chachine IE. Values-Based Participatory Action Research in Development Ethics. En: Espedal G, Jelstad Løvaas B, Sirris S, Wæraas A, editores. Researching Values: Methodological Approaches for Understanding Values Work in Organisations and Leadership [Internet]. Cham: Springer International Publishing; 2022 [citado 12 de mayo de 2025]. p. 279-97. Disponible en: https://doi.org/10.1007/978-3-030-90769-3_16 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-90769-3_16
11. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la investigación [Internet]. McGraw Hill España; 2014 [citado 13 de mayo de 2025]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=775008
12. Otzen Hernández T, Manterola C. Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of morphology. 2017;35(1):227-32. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
13. Matas A. Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 9 de febrero de 2018;20(1):38-47. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
14. Ortiz M, Borjas B. La Investigación Acción Participativa: aporte de Fals Borda a la educación popular. Espacio Abierto. 2008;17(4):615-27.
15. Cruz ACH, Silva REG, Acencio LPE, Cordero AIH. LA LECTURA COMO COMPETENCIA EN LA FORMACIÓN DEL DOCENTE EN EDUCACIÓN INICIAL. Revista Minerva. 4 de enero de 2023;4(6):107-20. DOI: https://doi.org/10.53591/minerva.v4i6.541
16. Araviche Granadillo AR. Las tecnologías como herramienta administrativa, pedagógica en la dinámica del quehacer de los actores socioeducativos. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional. 2021;6(4):726-40.
17. Díaz-Bazo C del P. La investigación-acción en la educación básica en Iberoamérica. Una revisión de la literatura. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación. 6 de diciembre de 2017;10(20):159-82. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.iaeb
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Eulalia Briones Ponce, Yuliana Elizabeth Vélez Ozaeta, Josselyn Leonela Muñoz Briones, Iris María Sánchez Azúa (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.
