University Education And Motivational Factors: Analysis Of Intrinsic And Extrinsic Motivation
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt20251625Keywords:
University career, motivational factors, extrinsic goals, intrinsic motivationAbstract
College career choice is influenced by both intrinsic and extrinsic motivational factors, which impact academic performance, adaptation, and continuity. Students with extrinsic goals focus on outcomes and external validation, while those with intrinsic motivation seek learning, task mastery, and skill development. They value knowledge as an end in itself and make a strong connection between effort and achievement. The research employed a qualitative-quantitative approach, with a descriptive correlational cross-sectional design and the application of validated instruments with specific educational indicators.
References
1. Loaiza GXP, Padilla YLS, Aguilar CEV, Chalaco LFC. Motivación y satisfacción con la profesión elegida en estudiantes de psicología. Academo [Internet]. 2022;9(1):73–84. Available from: https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/542
2. Morán Astorga C, Menezes dos Anjos E. LA MOTIVACIÓN DE LOGRO COMO IMPULSO CREADOR DE BIENESTAR: SU RELACIÓN CON LOS CINCO GRANDES FACTORES DE LA PERSONALIDAD. Int J Dev Educ Psychol Rev INFAD Psicol [Internet]. 2016;2(1):31. Available from: https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/292
3. Alemán Marichal B, Navarro de Armas OL, Suárez Díaz RM, Izquierdo Barceló Y, Encinas Alemán T de la C. La motivación en el contexto del proceso enseñanza-aprendizaje en carreras de las Ciencias Médicas. Rev médica electrón [Internet]. 2018;40(4):1257–70. Available from: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1684-18242018000400032&script=sci_arttext
4. Campos Soto N, Ramos Navas-Parejo M, Moreno Guerrero AJ. Realidad virtual y motivación en el contexto educativo: Estudio bibliométrico de los últimos veinte años de Scopus. Alteridad [Internet]. 2019;15(1):47–60. Available from: http://dx.doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.04
5. Llanga Vargas EF, Murillo Pardo JJ, Panchi Moreno KP, Paucar Paucar MM, Quintanilla Orna DT. La motivación como factor en el aprendizaje. Revista Atlante. [Internet]. 2019. Available from: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/motivacion-aprendizaje.html#google_vignette
6. García-Jiménez S. La motivación. Un factor determinante en el aprendizaje. Notandum [Internet]. 2017;155–62. Available from: http://dx.doi.org/10.4025/notandum.44.13
7. Vargas Ramírez S. La motivación de los estudiantes universitarios en la unidad de aprendizaje Estudios de Cultura y Género. Resultados del estudio de campo. Dilemas contemp: educ política valores [Internet]. 2021; Available from: http://dx.doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2552
8. Polanco Hernández A. La motivación en los estudiantes universitarios. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación” [Internet]. 2005;5(2):1–13. Available from: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44750219
9. Vera Cala LM, García JAN, Saldarriaga AMP, Sandoval JND, Chávez PAD, Badillo MCC, et al. Salud mental y deserción en una población universitaria con bajo rendimiento académico. Rev virtual Univ Catól Norte [Internet]. 2020 [cited 2025 Feb 11];(60):137–58. Available from: https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/1167
10. López M, Castillo A, Maldonado AAP, Casados JC. Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Rev Venez Gerenc [Internet]. 2020;25(90):579–94. Available from: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29063559011
11. Garrote Rojas D, Garrote Rojas C, Jiménez Fernández S. Factores influyentes en motivación y estrategias de aprendizaje en los alumnos de grado. REICE Rev Iberoam Sobre Calid Efic Cambio Educ [Internet]. 2016;14.2(2016). Available from: http://dx.doi.org/10.15366/reice2016.14.2.002
12. Jorge Zamarripa [1] ; Isabel Castillo [2] ; Inés Tomás, Salud mental, Dialnet, Vol. 39, Nº. 4, 2016, págs. 221-227, El papel del profesor en la motivación y la salud mental de los estudiantes
13. Precht A, Valenzuela J, Muñoz C, Sepúlveda K. Familia y motivación escolar: desafíos para la formación inicial docente. Estud pedagóg [Internet]. 2016;42(4):165–82. Available from: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-07052016000500010
14. Barreto-Trujillo FJ, Álvarez-Bermúdez J. Estrategias de autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Rev Estud Investig Psicol Educ [Internet]. 2020;7(2):184–93. Available from: http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2020.7.2.6570
15. Cardozo Castellano R, Loaiza Borges L, Guevara Rivas H, Ortunio Calabres M, Sánchez Pilimur K. La motivación en los estudiantes de medicina de la Universidad de Carabobo: Una aproximación teórica. Salud Comunidad [Internet]. 2010;8(1):016–24. Available from: https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1690-32932010000100004
16. Ferreiro Corteza O, León Díaz I, Piñero Lao ME, Rangel Díaz D. La motivación como núcleo central para el ingreso y calidad del egresado. Rev cienc médicas Pinar Río [Internet]. 2007 [cited 2025 Feb 11];11(2):13–20. Available from: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1561-31942007000200003&script=sci_arttext
17. Vallejo Portuondo G. El aprendizaje desde la perspectiva de la motivación profesional y las actitudes. Medisan [Internet]. 2011 [cited 2025 Feb 11];15(3):363–8. Available from: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192011000300014&script=sci_arttext
18. Jadue J G. Algunos efectos DE la ansiedad en El rendimiento Escolar. Estud pedagóg [Internet]. 2001;(27). Available from: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-07052001000100008
19. Silva Sprock A. Conceptualización de los Modelos de Estilos de Aprendizaje. Revista de Estilos de Aprendizaje [Internet]. 2018;11(21). Available from: http://dx.doi.org/10.55777/rea.v11i21.1088
20. Prieto G. Identificación de estilos de aprendizaje según el cuestionario ILS en una muestra de estudiantes de Psicología de la Facultad de Psicología de la Universidad de la República (Uruguay). Rev Estud Exp Educ [Internet]. 2021;20(44):89–106. Available from: http://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v20.n43.2021.006
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Benites Rolando Manuel , Fonseca Díaz Grimaneza Miguelina , Benites Fonseca Diana Gissela , Benites Fonseca David André (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.