Relationship Between Selective Attention and Study Habits in High School Students at José Ignacio Ordoñez Educational Unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt20251623

Keywords:

Selective attention, Study habits, Academic performance, Concentration

Abstract

Introduction: selective attention is a fundamental cognitive process that enables individuals to filter and prioritize relevant information while avoiding distractions. Its role in education is crucial, as it influences concentration and academic performance. Similarly, study habits are systematic strategies that optimize learning. However, gaps remain in the literature regarding the relationship between selective attention and the development of study habits in high school students.
Methods: a quantitative, cross-sectional, and correlational study was conducted with a sample of 142 high school students from the José Ignacio Ordoñez Educational Unit in San Pedro de Pelileo, Ecuador. Two instruments were applied: the D2 Attention Test, to measure attentional efficiency and concentration, and the Gilbert Wrenn Study Habits Inventory, to assess learning strategies. Data were statistically analyzed using SPSS, applying Pearson's correlation.
Results: the findings indicated that students with higher attentional capacity demonstrated better study habits, including more efficient time management and greater concentration. However, the correlation between selective attention and study habits was significant but of low magnitude (r=0,204, p=0.015), suggesting that while a relationship exists, its impact on academic performance is not decisive.
Conclusions: selective attention was found to influence the development of study habits, but other factors, such as self-regulation and the socio-educational context, may play a more significant role. It is recommended that future longitudinal and neuropsychological studies explore the relationship between attention, cognitive load, and neural plasticity to better understand the mechanisms that optimize learning in high school students.

References

1. Introzzi I, Aydmune Y, V. Zamora E, Vernucci S, Ledesma R. Mecanismos de desarrollo de la atención selectiva en población infantil. CES Psicología. 2019;12(3):105–18. https://doi.org/10.21615/cesp.12.3.8

2. Hobbiss M, Lavie N. Sustained selective attention in adolescence: Cognitive development and predictors of distractibility at school. J Exp Child Psychol. 2024;238. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2023.105784

3. Carpio B. Desarrollo de la atención selectiva a través del juego en estudiantes de educación superior. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo. 2020;11(2):131–41. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.2.425

4. Portellano J. La atención ejecutiva. Cuadernos de Pedagogía [Internet]. 2019;(498):110–4. Available from: https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/5d399a572999520684465ac5

5. Solano Dávila OL, Salas Vásquez BJ, Manrique Flores SM, Núñez Lira LA. Relación entre hábitos de estudio y estrés académico en los estudiantes universitarios del área de Ciencias Básicas de Lima (Perú). Revista Ciencias de la Salud. 2022;20(1). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.10716

6. Soto W, Rocha N. Hábitos de estudio: factor crucial para el buen rendimiento académico. Revista Innova Educación. 2020;2(3):431–45. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.004

7. Ballesteros S. La atención selectiva modula el procesamiento de la información y la memoria implícita. Acción Psicológica. 2014;11(1):7–20. https://doi.org/10.5944/ap.1.1.13788

8. Penagos-Corzo J, De la Fuente Díaz-Ordaz R. Efectos de las características físicas y semánticas de estímulos auditivos en la atención exógena. Enseñanza e Investigación en Psicología [Internet]. 2012;17(2):361–75. Available from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29224159010

9. García-Viedma R, Pérez-Hernández E, Fernández-Guinea S. Modelos atencionales y educación. Revista de Psicología y Educación [Internet]. 2008;1(3):125–38. Available from: https://www.revistadepsicologiayeducacion.es/pdf/30.pdf

10. Blotenberg I, Schmidt-Atzert L. On the Characteristics of Sustained Attention Test Performance. European Journal of Psychological Assessment. 2020;36(4):593–600. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000543

11. De la Torre G, Ramallo M, Gonzalez-Torre S, Mora A, Rueda-Marroquin A, Sallago-Marcos A, et al. Communication Styles and Attention Performance in Primary School Children. Behavioral Sciences. 2021 Dec 9;11(172). https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000543

12. Orbegoso-Dávila L, Vásquez Alburqueque IL, Ledesma-Pérez F, Chunga-Amaya WH. Carga cognitiva en el aprendizaje colaborativo: Una revisión sistemática. Rev Cienc Soc. 2024;30(2):387–402. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i2.41917

13. Yánez Puruncajas SD, Veintimilla Hurtado M. Autorregulación del aprendizaje y retroalimentación en la educación superior. Runae [Internet]. 2024;(11):81–95. Available from: https://revistas.unae.edu.ec/index.php/runae/article/view/1004

14. Sobarzo Ruiz RA, Arroyo Hernández LC. La construcción del aprendizaje; teoría de la carga cognitiva y aprendizaje significativo. Revista Avante de Ciencias Sociales y Humanidades. 2023;3(especial). https://doi.org/10.5281/zenodo.8331253

15. Luna Guillén AP, Ortiz Colón AM, Rodríguez Moreno J. Tecnologías inmersivas en el aprendizaje autorregulado: Re-visión sistemática de literatura científica. Digital Education Review. 2023;(44):105–13. https://doi.org/10.1344/der.2023.44.105-113

16. Wühr P, Wühr B. Disentangling the Contributions of Repeating Targets, Distractors, and Stimulus Positions to Practice Benefits in D2-Like Tests of Attention. Collabra Psychol. 2023;9(1). https://doi.org/10.1525/collabra.71297

17. González-Fernández F, Delgado-García G, Coll J, Silva A, Nobari H, Clemente F. Relationship between cognitive functioning and physical fitness in regard to age and sex. BMC Pediatr. 2023 Apr 29;23(204). https://doi.org/10.1186/s12887-023-04028-8

18. Bustillos-Freire M, Poveda-Toalombo J, Lizano-Villarreal L, Silva-Chávez J. La atención selectiva y el aprendizaje de los estudiantes de la Unidad Educativa Juan León Mera “La Salle.” 593 Digital Publisher CEIT. 2024;9(1–1):20–36. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.1-1.2259

19. Bernal-Vega B, Guevara A. Estudio correlacional entre la atención selectiva y el rendimiento académico en estudiantes del colegio Panamá. Centros: Revista Científica Universitaria. 2023;12(2):9–18. https://doi.org/10.48204/j.centros.v12n2.a4037

20. Resett S. Relación entre la atención y el rendimiento escolar en niños y adolescentes. Revista Costarricense de Psicología. 2021;40(1):3–22. https://doi.org/10.22544/rcps.v40i01.01

21. Akanni OO. Home environment and parental socio-economic status as determinants of adolescents’ study habits and academic performance in education district IV of lagos, state: implications for assessment. Journal of Educational Foundations Vol [Internet]. 2020;9(1):109. Available from: https://jef.unn.edu.ng/wp-content/uploads/sites/341/2024/08/Akanni-Olubukola-Olutosin-10.pdf

22. Ordoñez CGH, Hurtado JH. Hábitos de estudio y rendimiento académico en los estudiantes de Administración de Empresas de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo. Opuntia Brava [Internet]. 2021;13(1):113–25. Available from: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/993

23. Magulod Jr GC. Learning styles, study habits and academic performance of Filipino University students in applied science courses: Implications for instruction. JOTSE: Journal of Technology and Science Education. 2019;9(2):184–98. https://doi.org/10.3926/jotse.504

24. Sánchez-Flores F. Fundamentos Epistémicos de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa: Consensos y Disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 2019;13(1):101–22. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644

25. Pawlowski J. Atención sostenida y selectiva en personas universitarias: influencia de la edad y de la carrera en los datos normativos del test D2. Revista Caribeña de Investigación Educativa. 2024;8(1):21–39. https://doi.org/10.32541/recie.2024.v8i1.pp21-39

26. Monzón A, Lorenzo A, González Y, Blanco Y. Propiedades psicométricas del test de atención D2 en trabajadores de la Unión Eléctrica. Revista Cubana de Salud y Trabajo [Internet]. 2022;23(3). Available from: https://revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/321

27. Caamaño-Navarrete F, Latorre-Román P, Párraga-Montilla J, Jerez-Mayorga D, Delgado-Floody P. Selective Attention and Concentration Are Related to Lifestyle in Chilean Schoolchildren. Children. 2021;8(856). https://doi.org/10.3390/children8100856

28. Cevallos M, Vásquez G. Baremos del test D2 en población adulta ecuatoriana. REVISTA U-Mores. 2022 Nov 10;1(3):77–92. https://doi.org/10.35290/ru.v1n3.2022.763

29. Fernández-Menor I. Evaluación de un estudiante con TDAH tras una intervención con recursos tecnológicos. Páginas de Educación. 2021;14(2):121–31. https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2565

30. Cuizon KAD, de Luna FYZ, Natividad AGE, Ortiz JZ, Osorio L V, San Juan KBT, et al. Learning style preferences, study habits, and academic performance in mathematics: Perspectives of freshmen college students amidst the COVID-19 pandemic. International Journal of Research in STEM Education. 2022;4(2):39–57. https://doi.org/10.48204/j.centros.v12n2.a4037

31. Ordiz JE, Costillas JG. Exploring Proficiency of Solving Mathematical Problem Among Mathematics Major. International Journal on Emerging Mathematics Education (IJEME). 2023;7(1). https://doi.org/10.12928/ijeme.v7i1.21939

32. Tus J, Lubo R, Rayo F, Cruz MA. The learners’study habits and its relation on their academic performance. International Journal Of All Research Writings. 2020;2(6):1–19.

33. Capuno R, Necesario R, Etcuban JO, Espina R, Padillo G, Manguilimotan R. Attitudes, Study Habits, and Academic Performance of Junior High School Students in Mathematics. International Electronic Journal of Mathematics Education. 2019;14(3):547–61. https://doi.org/10.29333/iejme/5768

34. Torres-Acuña W, Cormán-Chuquimez Y. Atención y comprensión lectora en estudiantes de sexto grado de primaria de una Institución Educativa No Estatal del Distrito de los Olivos, Lima, Perú. Paideia XXI. 2019 May 13;8(1):125–40. https://doi.org/10.31381/paideia.v8i1.2040

35. Pawlowski J, Torres D, Campos M. Atención selectiva, edad y frecuencia de lectura como predictores del rendimiento académico de estudiantes universitarios de Física y Meteorología. Revista Liminales Escritos sobre Psicología y Sociedad. 2021;10(20):87–114. https://doi.org/10.54255/lim.vol10.num20.552

36. Vendramini MB, Delgado-Mejía ID, Lacunza AB. Solución de problemas interpersonales y atención selectiva en la infancia. Cuadernos de neuropsicología. 2022;16(1):57–70. https://doi.org/10.7714/cnps/16.1.203.

Downloads

Published

2025-04-13

How to Cite

1.
Gordón P, Chango J, Marcillo J. Relationship Between Selective Attention and Study Habits in High School Students at José Ignacio Ordoñez Educational Unit. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2025 Apr. 13 [cited 2025 Apr. 26];5:1623. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/1623