Neuropsychological strategies and learning environments to enhance neurodevelopment and inclusion in childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt20251565

Keywords:

inclusive environments, childhood education, neuropsychological strategies, educational inclusion, neurodevelopment

Abstract

Introduction: child neurodevelopment is a fundamental process for the acquisition of cognitive, socio-emotional, and behavioral skills, which are decisive in school and social life. This theoretical–propositional article aims to articulate neuropsychological strategies and inclusive learning environments as complementary elements to enhance integral development in childhood.
Methods: it was developed through a documentary review, analyzing relevant literature extracted from indexed databases such as Scopus and Web of Science, prioritizing recent studies (2019–2024). After the analysis, an integrative model is proposed that considers three levels: cognitive–neuropsychological, pedagogical–environmental, and socio–community. The role of the teacher as a mediator, the participation of families, and the support of inclusive public policies are emphasized.
Results: the results demonstrate that strategies such as strengthening executive functions, multisensory stimulation, neurofeedback, and emotional self-regulation significantly favor children’s attention, working memory, and emotional regulation. The proposal confirms the importance of integrating inclusive environments, conceived as physical, pedagogical, social, and digital spaces to guarantee equity and inclusion.
Conclusions: this research contributes to the academic debate by offering an innovative perspective that strengthens the link between neuropsychology and inclusive education, with implications for research, pedagogical practice, and educational policies.

References

1. Juárez-Varón D, Bellido-García I, Gupta BB. Análisis del estrés, atención, interés y conexión emocional en la enseñanza superior presencial y online: Un estudio neurotecnológico. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación [Internet]. 2023 [citado 22 de septiembre de 2025];31(76):21-34. Disponible en: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=76&articulo=76-2023-02

2. Godoy CB, Sellabona ES, Suñè MV. Intervención en Trastorno del Desarrollo del Lenguaje (TDL). Una revisión sistemática (2000-2020). Rev investig logop [Internet]. 1 de marzo de 2021 [citado 22 de septiembre de 2025];11(Especial):21-38. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RLOG/article/view/71975

3. Hidalgo-Muñoz AR, Acle-Vicente D, García-Pérez A, Tabernero-Urbieta C. Application of neurotechnology in students with ADHD: An umbrella review. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación [Internet]. 1 de julio de 2023 [citado 22 de septiembre de 2025];31(76). Disponible en: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=76&articulo=76-2023-05

4. Guajardo Sáez CP, Rivera Durán EP, Figueroa Saavedra CS, Alarcón Acuña EF. Programa educativo para el desarrollo de conocimientos en padres y cuidadores de niños con Trastorno del Espectro Autista mediante plataforma digital ConoceTEA. Rev investig logop [Internet]. 5 de octubre de 2023 [citado 22 de septiembre de 2025];13(2):e87151. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RLOG/article/view/87151

5. Arns M, Heinrich H, Strehl U. Evaluation of neurofeedback in ADHD: The long and winding road. Biological Psychology [Internet]. enero de 2014 [citado 22 de septiembre de 2025]; 95:108-15. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0301051113002469

6. Amundarain MG, Andrés DP, Torre IR, Urrutxi LD. Proyectos escolares para una educación inclusiva – incluida. Revista Educación Inclusiva [Internet]. 30 de junio de 2025 [citado 22 de septiembre de 2025];18(1):240-60. Disponible en: https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/1066

7. Gudiño MR, Río CJ, Calle RC. La percepción de los alumnos como indicador de inclusión educativa. EducXX1 [Internet]. 3 de enero de 2022 [citado 22 de septiembre de 2025];25(1):357-79. Disponible en: https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/30198

8. Español UC. Convención sobre los Derechos del Niño [Internet]. Fundación UNICEF-comité español; 2016 [citado 23 de septiembre de 2025]. Disponible en: https://books.google.com/books?hl=es&lr=&id=N1kjDAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA6&dq=Convencion+de+los+derechos+del+ni%C3%B1o&ots=HTtYNMc5fB&sig=6VGkE24p4RQtDO03l69fIVPABcc

9. TEZANOS S. Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible: 7 riesgos, 7 oportunidades. El portal de la cooperación iberoamericana [Internet]. 2017 [citado 23 de septiembre de 2025];1-4. Disponible en: https://www.academia.edu/download/52359806/Agenda_2030_para_el_Desarrollo_Sostenible__7_riesgos__7_oportunidades.pdf

10. Solorzano Cámara KV. La pedagogía hospitalaria como una inclusión social al desarrollo educativo. Una revisión sistemática. Revista Tribunal [Internet]. julio de 2024 [citado 22 de septiembre de 2025];4(8):159-80. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2959-65132024000200159&lng=es&nrm=iso&tlng=es

11. Padilla Faneytt E, Mayor Ruíz C, Padilla Faneytt E, Mayor Ruíz C. La transición educativa de educación inicial a educación primaria en Santo Domingo, República Dominicana. Estudios pedagógicos (Valdivia) [Internet]. 2022 [citado 22 de septiembre de 2025];48(1):419-38. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-07052022000100419&lng=es&nrm=iso&tlng=en

12. Dueñas Buey ML. Educación inclusiva = Inclusive education. REOP [Internet]. 30 de enero de 2014 [citado 22 de septiembre de 2025];21(2):358. Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11538

13. Cortés M, Arias AR, Ferreira C. Perspectiva inclusiva en el currículo de Educación Primaria desde el Diseño Universal para el Aprendizaje: un estudio comparado. REEC [Internet]. 24 de junio de 2022 [citado 22 de septiembre de 2025];(41):194-212. Disponible en: https://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/31263

14. Palma LDS, Vicente MIZ, Loor AIC, Zambrano SVB. Neuroeducación y estrategias didácticas innovadora. Tesla rev cient [Internet]. 30 de agosto de 2025 [citado 22 de septiembre de 2025];5(2). Disponible en: https://tesla.puertomaderoeditorial.com.ar/index.php/tesla/article/view/524

15. Romero TG de R, Fernández-Blázquez Ma L, Rueda CS, Ionandia GES. Educación inclusiva en el alumnado con TEA: una revisión sistemática de la investigación. SC [Internet]. 29 de abril de 2022 [citado 22 de septiembre de 2025];53(1):115-35. Disponible en: https://revistas.usal.es/tres/index.php/0210-1696/article/view/scero2022531115135

16. Vera LP, Herrera SS, Méndez MJR, Sánchez MJF. Inclusión educativa de los estudiantes con discapacidad: un análisis de la percepción del profesorado (Educational inclusion of students with disabilities: an analysis of teachers’ perception). Retos [Internet]. 1 de enero de 2024 [citado 22 de septiembre de 2025]; 51:1183-93. Disponible en: https://revistaretos.org/index.php/retos/article/view/100463

17. Pastor CA, Sánchez JM, Zubillaga A. Diseño Universal para el aprendizaje (DUA). Recuperado de: http://www educadua es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv pdf [Internet]. 2014 [citado 23 de septiembre de 2025];5-7. Disponible en: https://www.academia.edu/download/55488276/dua_pautas_intro_cv.pdf.

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

1.
Rivadeneira Intriago MJ, Villao Rivadeneira KA, Torres Rizo IR. Neuropsychological strategies and learning environments to enhance neurodevelopment and inclusion in childhood. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2025 Sep. 30 [cited 2025 Oct. 6];5:1565. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/1565