Clinical Simulation as an Effective Methodology in Training Medical Professionals for Patient Safety: Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt20251538

Keywords:

clinical simulation, medical training, patient safety

Abstract

Introduction: Medical errors and damage to the patient's health and integrity are rarely done intentionally. The beginnings of simulation in the training of medical professionals date back to the use of bodies to carry out practices in subjects such as Anatomy. Still, it was not until the 90s that the methodology began to be used for training in patient safety. This article aims to examine the theoretical references of clinical simulation and its contributions to safeguarding the patient in the training of medical professionals. Methods: exploratory systematic review methodology by asking scientific questions. A search was carried out in the updated scientific literature in the information sources Google Academic and PubMed, and keywords in Spanish and English were used. Results: After removing duplicates, 19 articles from 9 countries from the last 10 years were considered for analysis. Articles that did not meet the inclusion criteria were excluded. Discussion: Currently, clinical simulation in medical education as an innovative teaching strategy is essential to teaching clinical practice safely, with the objective of reducing errors in healthcare performance thanks to different simulation scenarios. It is a methodology that allows you to experience actual health events to practice, learn, evaluate, test, or understand human behavior, offering a safe space for constant improvement. Conclusions: Integrating simulation into the medical training curriculum should be a priority for academic institutions.

 

References

1. Serna Corredor DS, Martínez Sánchez LM. La simulación en la educación médica, una alternativa para facilitar el aprendizaje. Arch Med Manizales. 19 de noviembre de 2018;18(2):447-54. https://doi.org/10.30554/archmed.18.2.2624.2018

2. Rognoni Amrein G, Benet Bertran P, Castro Salomó A, Gomar Sancho C, Villalonga Vadell R, Zorrilla Riveiro J. La simulación clínica en la educación médica. Ventajas e inconvenientes del aprendizaje al lado del paciente y en entorno simulado. Med Clínica Práctica. octubre de 2024;7(4):100459. https://doi.org/10.1016/j.mcpsp.2024.100459

3. Camacho-Zúñiga EM, Galván-Estrada M, Chávez-De La Rosa D, Arylei Estrada Y, González-Mejía VZ. Impacto de la simulación clínica en el nivel de confianza para evaluar pacientes en estudiantes de Medicina. Rev Latinoam Simul Clínica. 2019;1(3):129-33. https://doi.org/10.35366/RSC193C

4. Dávila-Cervantes A. Simulación en Educación Médica. Investig En Educ Médica. 1 de abril de 2014;3(10):100-5. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(14)72733-4

5. Elshama SS. How to apply Simulation-Based Learning in Medical Education? 23 de febrero de 2020 [citado 20 de septiembre de 2024]; Disponible en: https://zenodo.org/record/3685233 https://doi.org/10.5281/ZENODO.3685233

6. Flores Fiallos SL. Simulación clínica en la formación de profesionales de la salud: explorando beneficios y desafíos. Rev Científica Salud Desarro Hum. 9 de mayo de 2024;5(2):116-29. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v5i2.124

7. Fernández-Sánchez H, King K, Enríquez-Hernández CB. Revisiones Sistemáticas Exploratorias como metodología para la síntesis del conocimiento científico. Enferm Univ [Internet]. 14 de febrero de 2020 [citado 21 de febrero de 2025];17(1). Disponible en: http://revista-enfermeria.unam.mx:80/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/view/697 https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2020.1.697

8. Villca Roso S. Simulación clínica y seguridad de los pacientes en la educación médica. Rev Cienc Tecnol E Innov. 9 de julio de 2019;16(18):75-88. https://doi.org/10.56469/rcti.v16i18.143

9. Jerez Castañeda J. SIMULACION CLINICA, ENSEÑANZA DE CALIDAD Y SEGURIDAD EN CIENCIAS DE LA SALUD DE LA UEES. Investigatio. 27 de marzo de 2024;21(1):1-5. https://doi.org/10.31095/investigatio.2024.21.1

10. León-Castelao E, Maestre JM. Prebriefing en simulación clínica: análisis del concepto y terminología en castellano. Educ Médica. julio de 2019;20(4):238-48. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.12.011

11. Botello Jaimes JJ. La simulación clínica en la formación médica de la universidad de Manizales (Colombia). Arch Med Manizales. 20 de junio de 2018;18(1):9-12. https://doi.org/10.30554/archmed.18.1.2621.2018

12. Díaz-Guio DA, Cimadevilla-Calvo B. Educación basada en simulación: debriefing, sus fundamentos, bondades y dificultades. Rev Latinoam Simul Clínica. 2019;1(2):95-103. https://doi.org/10.35366/RSC192F

13. Palma-Guerra C, Cifuentes-Leal MJ, Espoz-Lara P, Vega-Retamal C, Jaramillo-Larson MD. Relación entre formación docente en metodología de simulación clínica y satisfacción usuaria en estudiantes de pregrado de carreras de salud. Rev Latinoam Simul Clínica. 2020;2(3):131-8. https://doi.org/10.35366/97902

14. Diáz-Salas L. Impacto de la simulación clínica en la evaluación y metodología de aprendizaje. Inf Téc. 24 de noviembre de 2021;86(1):136-46. https://doi.org/10.23850/22565035.3752

15. Puleo Puleo D, Garcia Rojas E, Serrano Rivera MA. Satisfacción de estudiantes de Medicina con un Hospital Simulado en Universidad del Valle de México. Horiz Sanit. 10 de noviembre de 2016;15(3):135. https://doi.org/10.19136/hs.a15n3.1241

16. Duarte Caballero MB, Ríos González CM, González E, Villalba JC, Jiménez HJ. Simulación clínica en pediatría: percepciones de docentes y estudiantes en una Universidad paraguaya. Un estudio cualitativo. Pediatría Asunción. 31 de agosto de 2024;51(2):82-8. https://doi.org/10.31698/ped.51022024003

17. Maestre JM, Rudolph JW. Teorías y estilos de debriefing: el método con buen juicio como herramienta de evaluación formativa en salud. Rev Esp Cardiol. abril de 2015;68(4):282-5. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2014.05.018

18. Valencia Castro JL, Tapia Vallejo S, Olivares Olivares SL. La simulación clínica como estrategia para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de medicina. Investig En Educ Médica. 6 de enero de 2019;8(29):13-22. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.08.003

19. Broch Porcar MJ, Castellanos-Ortega Á. Seguridad del paciente, ¿qué aportan la simulación clínica y la innovación docente? Med Intensiva. abril de 2024;S0210569124001141. https://doi.org/10.1016/j.medin.2024.03.017

20. Westermeier Castillo G, Monrroy Uarac M, Barría Pailaquilén M. Simulación clínica como estrategia educativa para el desarrollo del razonamiento clínico en estudiantes de kinesiología. Investig En Educ Médica. 1 de abril de 2024;13(50):122-30. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2024.50.23573

21. Beltrán M, Vega D. Gamification as an active learning strategy through clinical cases: impact on medical training. J Adv Educ Sci Humanit. 2024;2(1):34-39. https://doi.org/10.5281/zenodo.14602327

22. Richard E. Rol de la investigación en la formación en Ciencias de la Salud. Rev Gregoriana Cienc Salud. 2024;1(1):6–9. https://doi.org/10.36097/rgcs.v1i1.3097

Downloads

Published

2025-03-03

How to Cite

1.
López Peña Y. Clinical Simulation as an Effective Methodology in Training Medical Professionals for Patient Safety: Systematic Review. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2025 Mar. 3 [cited 2025 Apr. 18];5:1538. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/1538