Clinical simulation in nursing, challenges, strategies and opportunities for competency development
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt20251442Keywords:
Patient Simulation, Nursing Students, Clinical Practice, Teaching Through High Fidelity Simulation, LearningAbstract
Introduction: clinical simulation has been highlighted as a key strategy in the training of professionals, since practical learning and skills improvement are fundamental for a safe and effective practice; therefore, this study seeks to describe how this methodology allows the development of competencies in nursing professionals during their undergraduate academic training.
Methods: a literature review was conducted under a qualitative approach with a descriptive design in databases such as Medline, Scielo, Pubmed and Google Scholar; with a sample of 30 articles using search terms such as clinical simulation, nursing, opportunities, strategies with AND and OR operators. The selection of articles was based on inclusion and exclusion criteria, as well as inductive analysis.
Results: clinical simulation has established itself as an essential methodology in academic and professional training, backed by ample evidence that demonstrates its effectiveness in the development of both generic and specific competencies. Health students are the main beneficiaries of the services offered by clinical simulation.
Conclusions: clinical simulation significantly enhances education, training and management in the healthcare sector. These digital solutions enable accessible and flexible continuing education, optimizing the teaching-learning process. It also expands opportunities to customize and diversify educational scenarios, promoting a more inclusive education aligned with the demands of the health system.
References
1. Yusef Contreras VA, Sanhueza Ríos GA, Seguel Palma FA. Importancia de la simulación clínica en el desarrollo personal y desempeño del estudiante de enfermería. Cienc enferm. 2021; 27. Disponible en: https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/7068
2. Caballero Muñoz Erika M., Ben-Azul Avendaño Marcela, Busquets Losada Pilar, Hernández Cortina Abdul, Astorga Villegas Catalina. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de enfermería durante evaluaciones de simulación clínica. Rev Cubana Enfermer. 2020; 36( 4 ): . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864- 03192020000400014&lng=es. Epub 01-Dic-2020
3. Koukourikos K, Tsaloglidou A, Kourkouta L, Papathanasiou IV, Iliadis C, Fratzana A, et al. Simulation in Clinical Nursing Education. Acta Informatica Medica. 2021;29(1):15. Disponible en: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8116070/
4. Sánchez Alquinga DA, Guamán Yupangui LP. La simulación clínica como estrategia de enseñanza-aprendizaje para la formación en enfermería. Conecta Libertad. 2022;6(2):85-9. Disponible en: https://revistaitsl.itslibertad.edu.ec/index.php/ITSL/article/view/289
5. Cabrera TAA, Kempfer SS. Clinical simulation in nursing teaching: student experience in chile. Texto & Contexto - Enfermagem. 2020;29(spe). Disponible en: https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2019-0295
6. Garza Hernández R, Meléndez Méndez MC, González Salinas JF, Rangel Torres M del S, Castañeda Hidalgo H, Sánchez Castellanos E. Percepción de la simulación clínica como experiencia de aprendizaje en estudiantes de Licenciatura en Enfermería. Investg. Enferm. Imagen Desarollo. 2023;25. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/imagenydesarrollo/article/view/36312
7. Sánchez Rodríguez José Rolando, Calderón Calderón María Soledad, Vargas Díaz Aleida Antonia, Espino Ruíz Danaris Anáy, Castillo de Lemus Rosa Margarita, González Williams Yolanda María. Experiencia formativa de académicos en dos universidades latinas en diplomado de simulación clínica en enfermería. Rev Cubana Enfermer. 2023;
39. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864- 03192023000100023&lng=es. Epub.
8. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la investigación. 5a ed. México, D.F: McGraw-Hill; 2010. 613 p.
9. Guevara Alban GP, Verdesoto Arguello AE, Castro Molina NE. Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO. 2020;4(3):163-73.
10. Sabatés LA, Sala Roca J. La revisión de la literatura científica: 2020; Disponible en: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2020/222109/revliltcie_a2020.pdf
11. Vizcaíno Zúñiga PI, Cedeño Cedeño RJ, Maldonado Palacios IA. Metodología de la investigación científica: guía práctica. Cienc Lat Rev Científica Multidiscip. 2023;7(4):9723-62.
12. Urzola AMP. Métodos inductivos, deductivo y teoría de la pedagogía crítica. 2020;
13. Duarte Caballero MB, Ríos González CM, González E, Villalba JC, Jiménez HJ. Simulación clínica en pediatría: percepciones de docentes y estudiantes en una Universidad paraguaya. Un estudio cualitativo. Pediatría Asunción. 2024;51(2):82-8
14. Santos CCDOD, De Souza KT, Batista SCF. Metodologia Think-Pair-Share aliada ao uso de um simulador on-line: contribuições e desafios para o estudo de Eletrônica Analógica no Ensino Técnico. Rev Vértices. 2020;22(2):241-60.
15. Rodríguez González AM, Martínez Cervantes EA, Garza Garza GG, Rivera Cavazos A. Satisfacción en simulación clínica en estudiantes de medicina. Educ médica super. 2021 ;35(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864- 21412021000300011&lang=es
16. Videa T. Aplicación del Estudio de Caso como metodología de enseñanza en la carrera de Enfermería. Rev Acciones Médicas. 2023;2(3):37-55
17. Yusef Contreras VA, Sanhueza Ríos GA, Seguel Palma FA. Importancia de la simulación clínica en el desarrollo personal y desempeño del estudiante de enfermería. Cienc.
enferm. 2021; 27: 39. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717- 95532021000100232&lng=es. Epub 27-Ene-2022. http://dx.doi.org/10.29393/ce27- 39isvf30039
18. Dimas Altamirano B, Gómez Ortega M, Bobadilla Serrano ME, González González G, Olvera Villanueva YJ. Estrategia de aprendizaje digital basado en la simulación clínica para la práctica docente en enfermería. Dilemas contemp: educ política valores. 2021;9(SPE1). Available from: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007- 78902021000800022&lang=es
19. Vega Flores RI, Díaz Araya MH, Sánchez Rodríguez JR, Muñoz González LA. Características del proceso enseñanza aprendizaje vinculado al pensamiento crítico desde la mirada de docentes y estudiantes de enfermería. Rev Cubana Enferm. 2021;
37(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864- 03192021000100011&script=sci_arttext
20. Chero Pisfil SLC, Díaz Mau AYD, Rosas Sudario MNR, Huamani Escudero PA, Quispe Nina J, Artica RG. Experiencia sobre simulación clínica en estudiantes de fisioterapia Experience on clinical simulation in physiotherapy students. 2024;
21. Colindres de Morales B. La simulación: eficaz estrategia de enseñanza en la enfermería. Pluseconomia. 2022;10(2):72-8. Disponible en: https://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/571
22. Guevara Valtier MC, Navarro Rodríguez DC, Rueda Sánchez CB, Quintana Lagunas R, Rodríguez Romero YE, Paz Morales M de LÁ. Simulación Clínica y Aprendizaje Basado en Problemas en estudiantes de Enfermería: Propuesta de factibilidad de intervención. Dilemas contemp: educ política valores. 2024 [cited 2025 Jan 22]; Available from: https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/ar ticle/view/4306
23. Macías Inzunza L, Rojas Reyes J, Baeza Contreras M, Arévalo Valenzuela C. Simulación interprofesional en estudiantes de enfermería y medicina, experiencias de sus protagonistas. Rev cubana Enfermer. 2023; 39:. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864- 03192023000100048&lng=es. Epub 15-Sep-2023.
24. Reyes Martínez MC, Mansilla Sepúlveda J, Muñoz Gámbaro G, Robles Jélvez M. Significados construidos de las prácticas en simulación clínica por estudiantes de enfermería. Enfermería (Montevideo). 2020; 9(2): 243-254. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2393- 66062020000200243&lng=es. Epub 01-Dic-2020.
https://doi.org/10.22235/ech.v9i2.1931.
25. Sánchez Maldonado HA, Canseco Ramírez CV, Correa Solís E, Sánchez Maldonado LO, Gallardo-Casas C Ángel. Limitaciones de la Implementación de la Simulación Clínica como Estrategia Pedagógica en la Enseñanza de la Enfermería. Ciencia Latina. 2023;7(4):6785-97. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7438
26. Araújo PRS, Santana B de S, Nogueira JW da S, Magro MC da S. Simulación clínica en la retención a largo plazo del conocimiento y autoconfianza de profesionales de enfermería: estudio cuasiexperimental. Cogitare Enferm. 2022;27. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/86983
27. Cuenca Caraguay FM, González Carrión EL. Percepción de los Estudiantes de Enfermería sobre el Uso de la Simulación Clínica en el Proceso de Aprendizaje. Ciencia Latina. 2024;8(2):4246-59. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/10833
28. Perdomo-Martínez AM, Díaz-Jurado LC, Cedeño-Tapia SJ, Escalona-Márquez LN, Calderón-Padillacon MC, Villanueva-Rodríguez JA. Satisfacción estudiantil sobre la simulación clínica como estrategia didáctica en enfermaría. Enferm Investiga Investig Vincul Docencia Gest. 2022;7(3):36–42. Available from: http://dx.doi.org/10.31243/ei.uta.v7i3.1681.2022
29. Vitola D, Guarda L, Esquivel M, Di Fiori N, Montifalicof A, Fornillo V. simulación Clínica. Un aporte para un proceso educativo que responda a las demandas de la complejidad del cuidado enfermero. Rev Fac Cs Méd UNR. 2022; 2–6. Available from: http://dx.doi.org/10.35305/fcm.v2i.55
30. Garza Hernández R, Meléndez Méndez MC, González Salinas JF, Rangel Torres M del S, Castañeda Hidalgo H, Sánchez Castellanos E. Percepción de la simulación clínica como experiencia de aprendizaje en estudiantes de Licenciatura en Enfermería. Investig Enferm Imagen Desarro. 2023;25. Available from: http://dx.doi.org/10.11144/javeriana.ie25.psce
31. Álvarez-Sánchez VA, De Los Santos-Rodriguez M, García-Santamaría E. Diseño de una intervención educativa basada en simulación para el desarrollo de la competencia clínica en exploración neurológica. Educ Médica. 2021; 22:267-70.
32. Arancibia A, Paredes P, Salibe S, Alfaro M. Propiedades psicométricas de la versión en español de un cuestionario para evaluar la simulación clínica en titulaciones de Ciencias de la Salud. Enferm Clínica. 2022;32(1):12-20.
33. Garza Hernández R, Meléndez Méndez MaC, González Salinas JF, Rangel Torres MaDS, Castañeda Hidalgo H, Sánchez Castellanos E. Percepción de la simulación clínica como experiencia de aprendizaje en estudiantes de Licenciatura en Enfermería. Investig En Enferm Imagen Desarro. 2023;25. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/imagenydesarrollo/article/view/36312
34. Astudillo Araya A, Montoya-Cáceres P, León Pino JM. Satisfacción con la simulación clínica de alta fidelidad previo y posterior a prácticas clínicas en estudiantes de enfermería. Index Enferm Digit. 2023; e14358.
35. Lermanda Peña C, Hernández Cortina A. Validación psicométrica de la «Escala de habilidades comunicacionales aplicada por paciente estandarizado» para la simulación clínica. Educ Médica. 2024;25(2):100886.
36. Raurell-Torredà M, Mitjavila F, Sarria-Guerrero JA, Capdevila O, Estrada JM, Riera- Mestre A. Simulación interprofesional en estudiantes de ciencias de la salud. Med Clínica Práctica. 2024;7(2):100413.
37. Mercado-Cruz E, Frías-Mantilla JE, Morales-Acevedo JA, Vite-Cárdenas R, Esperón- Hernández RI. Telesimulación: satisfacción de los estudiantes con un programa para desarrollar habilidades clínicas. Investig En Educ Médica. 2023;12(46):57-69.
38. Ortiz M, Rosado J, Antuna A, Bañuelos Y, Bañuelos P. Simulación clínica: metodología didáctica en la formación de competencia inherentes a la seguridad del paciente. Rev EUGENIO ESPEJO. 2021;15(2):6-17.
39. Álvarez Ríos JN, Erazo Martínez OF. Simulación clínica y la modelización didáctica en ciencias para la salud. Educ Médica. 2024;25(4):100922.
40. Sánchez Rodríguez JR, Calderón Calderón MS, Vargas Díaz A, Espino Ruíz DA, Castillo de Lemus R, González Williams YM. Experiencia formativa de académicos en dos universidades latinas en diplomado de simulación clínica en enfermería. Rev Cubana Enfermer. 2023. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864- 03192023000100023&lng=es. Epub 20-Jun-2023.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Gabriela Gavilanez Anilema, Jade Jasmina Paccha Chicaiza, Madelin Tatiana Bravo Dávila, Jorge Leodan Cabrera Olvera (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.