Design of an immersive virtual classroom in virtual reality as an innovative tool for the preparation of teachers in pedagogical competences in higher education
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt20251374Keywords:
virtual reality, teacher training, higher education, immersive virtual classroom, pedagogical competencesAbstract
The study investigated the impact of an immersive virtual reality classroom design for teacher preparation in pedagogical competencies in higher education. Virtual reality, as an emerging technology, offers opportunities for teacher preparation through interactive environments that facilitate the development of complex skills. The objective was to propose an immersive virtual classroom design to improve teachers' pedagogical competencies. A descriptive and exploratory approach was used, with a structured Likert-scale survey applied to 30 teachers from higher education institutions. The survey assessed perceptions of feasibility, accessibility, effectiveness and the potential of virtual reality in pedagogical training. The results showed that most teachers had a positive attitude towards the use of VR, although concerns were raised about costs, infrastructure and the need for additional training. Despite these barriers, participants recognised the potential of VR to improve the quality of education. The study concluded that, although there are challenges to implementing an immersive virtual classroom, teachers are willing to adopt this technology if they are provided with adequate infrastructure and training support. Virtual reality has the potential to transform teacher preparation in higher education.
References
Lucero Baldevenites EV. Transformando la educación: IA y realidades aumentadas y virtuales en la formación docente. Eur Public Soc Innov Rev. 2024;9:01-16. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-854
Álvarez, I. M., Manero, B., Romero-Hernández, A., Cárdenas, M., & Masó, I. (2024). Virtual reality platform for teacher training on classroom climate management: evaluating user acceptance. Virtual Reality, 28(2), 1-17. https://doi.org/10.1007/s10055-024-00973-6
Navas Colon WR, Mendez Zambrano PV, Carlozama Puruncajas JF, Llano Zhinin GV. Exploración de la realidad virtual como herramienta para simular situaciones de liderazgo y trabajo en equipo entre estudiantes universitarios. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 1 de enero de 2024 [citado el 31 de diciembre de 2024];4:1017. Disponible en: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/740
Alliaud A. Formación de Profesores para la Calidad de la Enseñanza. Arco Anal de Política Educativa. 2014;22:110. https://doi.org/10.14507/epaa.v22.1886
Dussel I, Trujillo Reyes B. ¿Nuevas formas de enseñar y aprender? Las posibilidades en conflicto de las tecnologías digitales en la escuela. Perfiles Educativos. 2018;XL:142-178.
Dussel I. La formación docente y los desafíos de la pandemia. 2020. http://dges-cba.edu.ar/wp/wp-content/uploads/2020/08/Dussel.pdf
Hillman, T., Bergviken Rensfeldt, A., Ivarsson, J. Nuevas plataformas: un posible futuro de plataformas para una educación altamente descentralizada. Aprendizaje, medios y tecnología. 2020;45(1):7-16.
Gonzalez-Argote J, Gonzalez-Argote D. 10 Buenas prácticas en Diseño de Aprendizaje Inmersivo y 10 puntos de conexión con el Metaverso: un punto de vista. Metaverse Basic and Applied Research 2023;2:7-7. https://doi.org/10.56294/mr20237
Prakash A, Haque A, Islam F, Sonal D. Exploración del potencial del metaverso para la educación superior: oportunidades, desafíos e implicaciones. Metaverse Basic and Applied Research 2023;2:40-40. https://doi.org/10.56294/mr202340
Campos E, Hidrogo I y Zavala G (2022) Impacto del uso de la realidad virtual en la enseñanza y aprendizaje de vectores. Front. Educ. 7:965640. doi: 10.3389/feduc.2022.965640
Marín Rodriguez WJ, Andrade Girón DC, Zúñiga Rojas ZR, Susanibar Ramirez ET, Calvo Rivera IP, Ausejo Sanchez JL, et al. Inteligencia artificial y realidad aumentada en la educación superior: una revisión sistemática. Datos y metadatos [Internet]. 22 de noviembre de 2023 [citado el 31 de diciembre de 2024];2:121. Disponible en: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/144
Salas-Pilco, SZ, Yang, Y., y Zhang, Z. (2022). Participación estudiantil en el aprendizaje en línea en la educación superior latinoamericana durante la pandemia de COVID-19: una revisión sistemática. British Journal of Educational Technology, 53:593– 619. https://doi.org/10.1111/bjet .13190
García Aretio L. Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. RIED Rev Iberoam Educ Distancia [Internet]. 2017;20(2):9. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/141223
Huang HM, Rauch U, Liaw SS. Investigación de las actitudes de los estudiantes hacia los entornos de aprendizaje de realidad virtual: basado en un enfoque constructivista. Comput Educ [Internet]. 2010;55(3):1171–82. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.05.014
Akçayır M, Akçayır G. Ventajas y desafíos asociados con la realidad aumentada para la educación: una revisión sistemática de la literatura. Educ Res Rev [Internet]. 2017;20:1–11. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.002
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Efren Rua Sánchez, Dora Elizabeth Jimenez Rivas, Freddy Leonardo Garaicoa-Fuentes, Fausto Fabricio Quichimbo Saquichagua (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.