Ontological, epistemic and methodological constructions in the undergraduate research of social work students within a Faculty of Health and Social Sciences in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt20251371

Keywords:

Social work, undergraduate research, ontological constructs

Abstract

Introduction: Research is a fundamental pillar in higher education, particularly in Social Work, as it facilitates the understanding and transformation of social realities. This study examines the ontological, epistemic, and methodological constructs in undergraduate research in the Social Work program at a private Chilean university. The objective of this research is to analyze the ontological, epistemic, and methodological frameworks in the undergraduate theses of Social Work students (2017-2022) to improve research training and professional preparation.
Method: A descriptive-exploratory documentary analysis of 71 theses was carried out, categorizing the constructs into ontological, epistemic, methodological, and ethical dimensions. The data were evaluated through content analysis and grounded theory, ensuring confidentiality and compliance with Chilean data protection legislation.
Results: Ontological constructs predominantly followed a comprehensive-interpretive approach (85.92%), while epistemic frameworks were mostly phenomenological (76.05%). Methodologically, semi-structured interviews (52.11%) and in-depth interviews (28.17%) were the most used. Ethical constructs were often based on informed consent, but 76.05% lacked adherence to formal ethical codes.
Conclusions: The research highlights a focus on qualitative methodologies, emphasizing phenomenological and interpretive frameworks. To advance social work research, it is essential to incorporate quantitative and mixed methods. Strengthening ethical adherence and methodological diversity is critical to developing strong research competencies

References

1.Sobarzo-Ruiz RA, Lárez-Hernández JH, Parada-Ulloa MM. La Formación de Investigadores en Educación: Una Mirada desde la Formación Inicial Docente. Zenodo; 2021. Disponible en: https://zenodo.org/records/5105026

2.Ceballos-Ospino GA, Rodríguez-de Ávila UE, Pérez-Anaya O. La formación de investigadores en el pregrado. Duazary. 2019;16(1):11. http://dx.doi.org/10.21676/2389783x.2546

3. Ortega MB. Trabajo social como transdisciplina: hacia una teoría de la intervención. Cinta Moebio. 2015;(54):278–89. http://dx.doi.org/10.4067/s0717-554x2015000300005

4.Ramos Zincke C. Bruno Latour como portavoz de la configuración ontológica del mundo. cep. 2022;1–12. Disponible en: http://dx.doi.org/10.38178/07183089/2134210905

5.Peña Figueredo D, Ahimara M. Una reflexión ontoepistemológica desde la postura de la complejidad. Zenodo; 2023.http://dx.doi.org/10.5281/ZENODO.7579746

6.Laffin MHLF, Laffin M. Itinerários do projeto da pesquisa e seus componentes epistemológicos. Rev Ibero-Am Estud Em Educ. 2020;15(2):469–91. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v15i2.12344

7.Buendía Arias XP, Zambrano Castillo LC, Insuasty EA. El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Revista Folios. 2017;(47):179-195. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702018000100179&lng=en&tlng=es.

8.Flores Nessi EM, Loaiza Falcón AC, Rojas de Ricardo GN. Rol del docente investigador desde su práctica social. Rev Sci. 2020;5(15):106–28. http://dx.doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2020.5.15.5.106-128

9.Castillo Córdova GE, Sailema Moreta JE, Chalacán Mayón JB, Calva Abad A. El rol docente como guía y mediador del proceso de enseñanza-aprendizaje. Ciencia Latina [Internet]. 2023;6(6):13911–22. http://dx.doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4409

10.García-Ondarza AM, González-Zambrano RV, Guzmán-Méndez R, Porro-Socarrás R. Acciones de preparación para la formación de un modo de actuación de dirección metodológica en la carrera educación construcción. Ycs. 2023;7(12):125–43. Disponible en: https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/317

11.Manchado Garabito R, Tamames Gómez S, López González M, Mohedano Macías L, D´Agostino M, Veiga de Cabo J. Revisiones Sistemáticas Exploratorias. Med Segur Trab (Madr). 2009;55(216). http://dx.doi.org/10.4321/s0465-546x2009000300002

12. Anabalón Anabalón Y, Vega Roldán E, Ascencio Cortés MS, Roco-Videla A. Trabajo social y educación social como identidad profesional. Revisión exploratoria de la producción científica en América Latina entre 2017 y 2022. Salud Cienc Tecnol. 2024;4:979. http://dx.doi.org/10.56294/saludcyt2024979

13. Cívicos Juárez A, Hernández Hernández M. Algunas reflexiones y aportaciones en torno a los enfoques teóricos y prácticos de la investigación en Trabajo Social. Acciones Investig Soc. 2011;(23):25. http://dx.doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.200723306

14. Monteiro D, Branco F. O ensino da metodologia de investigação na formação inicial em Serviço Social: Entre a transversalidade exigida e a predominância da metodologia qualitativa. En: New Trends in Qualitative Research. Ludomedia. 2021;7:95-106. https://doi.org/10.36367/ntqr.7.2021.95-106

15. Ceballos-Ramos LM, Rodriguez-Flores LA, Gonzalez-Corrales SC. La metodología de la investigación cualitativa como necesidad en la carrera de Licenciatura en Enfermería. Rev MENDIVE [Internet]. 2018;16(3):470–83. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1411

17. Iovu M-B, Bărbuță A. Research competencies of social work students during remote learning. Rev Rom Pentru Educ Multidimens. 2022;14(1Sup1):203–22. http://dx.doi.org/10.18662/rrem/14.1sup1/546

18. Ferrada SVR, Gallegos EAQ, Cancino RCG, Ruiz RAS. Percepción de los estudiantes de pedagogía en educación básica, en la formación en investigación. Revista Estudios en Educación. 2023;6(10):38–61. Disponible en: http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/338

Downloads

Published

2025-01-15

Issue

Section

Short communications

How to Cite

1.
Anabalón Anabalón Y, Vega Roldán E, Ascencio Cortés MS, Leiva Sandoval P, Roco-Videla A. Ontological, epistemic and methodological constructions in the undergraduate research of social work students within a Faculty of Health and Social Sciences in Chile. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2025 Jan. 15 [cited 2025 Mar. 16];5:1371. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/1371