Bioethics in medical education: Exploring the hidden curriculum, Systematic Review
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt20251270Keywords:
Authentic evaluation, scientific poster, evaluation Bioethics, hidden curriculum, medical education, medical studentsAbstract
Introduction: The term Bioethics was coined by the North American oncologist Van Rensselaer Potter, in 1970, based on the growing interest in reflection and debate about the ethical and moral values linked to the professional practice of health sciences. Within medical education, bioethics plays a predominant role, not only due to its inclusion in the formal curriculum, but also due to its presence in what Philip W. Jackson in 1970 defined as "hidden curriculum", which refers to the non-explicit lessons that medical students learn through institutional culture, the attitudes and behaviors of their professors and peers in their educational environments
Objective: Explore the definition, components, determinants and influence of the hidden curriculum in medical education and its relationship in the bioethical training of health professionals.
Methods: A systematic review was carried out with PRISMA methodology in different databases: PubMed, Web of Science, Google Scholar, including original scientific articles and systematic review, the following keywords were used: Bioethics, hidden curriculum, medical education, medical students. medicine.
Results: Through the analysis of the selected articles, three thematic axes were addressed: bioethics, the hidden curriculum and the influence of both in the training of health professionals.
Conclusions: The hidden curriculum in the training of medical bioethics is composed of norms, values and practices not explicitly taught intentionally; this can profoundly influence the internalization of ethical principles by students.
References
1. Naranjo Rodríguez SA, García Menéndez R, Negret Hernández M, Sosa Díaz R, Rodríguez CF, González Giraldez R. Algunas consideraciones necesarias sobre Ética y Bioética a tener en cuenta por los estudiantes de la carrera de Medicina Some necessary considerations of Ethics and Bioéticas in students of the Medicine carrere. Revista Médica Electrónica. 2017;39(2).
2. Rocha F. Reflexiones en torno a la enseñanza de la bioética*. Rev Educ Cienc Salud. 2012;9(1):11-5.
3. Borroto Cruz R. Bioética e investigación: Puente hasta el presente y para el futuro. Revista San Gregorio [Internet]. 2015 [citado 4 de noviembre de 2024];Especial(1):6-15. Disponible en: https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/revistasangregorio/article/view/131
4. Federación Médica Mundial. Declaración de Ginebra. En Suiza; 1948 [citado 4 de noviembre de 2024]. Disponible en: https://www.wma.net/es/que-hacemos/etica-medica/declaracion-de-ginebra/
5. Barba J. Ética-bioética. Una asignatura pendiente en la formación académica del futuro profesional de la salud [Internet]. Vol. 62, Rev Latinoam Patol Clin Med Lab. 2015. Disponible en: www.medigraphic.com/patologiaclinicawww.medigraphic.org.mx
6. Eticos Directrices Para La Proteccion De PY, John Ryan K, Boston Joseph Brady M V, Robert Cooke HE, Jonsen AR, Patricia King F, et al. Informe Belmont.
7. Baca Tinoco CJ, Barrera AL. Enseñanza y aprendizaje de la ética y bioética en la educación médica de Latinoamérica. Revista Científica Estelí. 10 de abril de 2024;58-74.
8. Trujillo Chávez MB. La Bioética en la educación médica. Mediciencias UTA. 1 de octubre de 2023;7(4):1.
9. Bórquez G. Competencias bioéticas en pregrado de la carrera de medicina. [citado 4 de noviembre de 2024]; Disponible en: https://medicina.udd.cl/centro-bioetica/files/2010/12/competencias-bioeticas-G-Borquez-2.pdf
10. Martínez Cantú CP. Bioética y educación superior en México. Vol. 21, Acta Bioethica. 2015.
11. Casan Clarà P, Barrueco Ferrero M. El currículum oculto ligeramente al descubierto. Arch Bronconeumol. julio de 2020;56(7):418-9.
12. Centeno AM, de la Paz Grebe M. The hidden curriculum and its influence on Heath Sciences teaching. Vol. 10, Investigacion en Educacion Medica. Universidad Nacional Autonoma de Mexico; 2021. p. 89-95.
13. Lugo Machado JA, Menéndez Cázares JA, Medina Valentón EMV, García Ramírez PE, Guerrero Paz JA, Escobar Morales ALEM. Currículo oculto en educación médica: conceptos y dimensiones. Revisión de alcance. Medicina Interna México. 2023;39(6):883-98.
14. Cisterna Cabrera F. Curriculum Oculto. Revista de Estudios y Experiencias en Educación.
15. Rodríguez de Castro F. Proceso de bolonia. el curriculo oculto.
16. Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG, Antes G, Atkins D, et al. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. Vol. 6, PLoS Medicine. Public Library of Science; 2009.
17. Suárez Obando F, Díaz Amado E. La formación ética de los estudiantes de medicina: La brecha entre el currículo formal y el oculto. Vol. 13, Acta Bioethica. 2007.
18. Hafferty FW, Gaufberg EH, O’donnell JF. The Role of the Hidden Curriculum in «On Doctoring» Courses [Internet]. Vol. 17, AMA Journal of Ethics. 2015. Disponible en: www.amajournalofethics.org
19. Brown MEL, Coker O, Heybourne A, Finn GM. Exploring the Hidden Curriculum’s Impact on Medical Students: Professionalism, Identity Formation and the Need for Transparency. Med Sci Educ. 1 de septiembre de 2020;30(3):1107-21.
20. Bellver V. Bioética, Derechos Humanos y COVID-19. Cuad Bioet. 1 de mayo de 2020;31(102):167-82.
21. Jaramillo Terán C, Jaramillo Villarruel D, Báez Widmar. Currículo oculto y formación docente en la carrera de medicina de la Universidad Técnica del Norte. En: Formación, aprendizaje y metodologías [Internet]. 2020. p. 109-32. Disponible en: www.redipe.org
22. DuBois JM, Burkemper J. Ethics Education in U.S. Medical Schools A Study of Syllabi. Academic Medicne . 2002;77(5):432-7.
23. Ege Møller J, Rønn Clemmensen C, Nasteha Abdullahi M, Søndergaard S, Solveig S, Hoffmann Aagaard T, et al. Medical students’ perspectives on the ethics of clinical reality. Dan Med J. 2020;4(67):1-5.
24. Piasecki J, Dirksen K, Inbadas H. Erasmus Mundus Master of Bioethics: a case for an effective model for international bioethics education. Med Health Care Philos. 1 de marzo de 2018;21(1):3-10.
25. Brunger F. Guidelines for Teaching Cross-Cultural Clinical Ethics: Critiquing Ideology and Confronting Power in the Service of a Principles-Based Pedagogy. J Bioeth Inq. 1 de marzo de 2016;13(1):117-32.
26. Liu Y, Erath A, Salwi S, Sherry A, Mitchell MB. Alignment of Ethics Curricula in Medical Education: A Student Perspective. Teach Learn Med. 26 de mayo de 2020;32(3):345-51.
27. Lipworth W, Kerridge I, Little M, Gordon J, Markham P. Meaning and value in medical school curricula. J Eval Clin Pract. octubre de 2012;18(5):1027-35.
28. Lempp H, Seale C. The hidden curriculum in undergraduate medical education: qualitative study of medical students’ perceptions of teaching. Br Med J. 2 de octubre de 2004;329(7469):767-70.
29. Ortega javiera B, FasCe eduardo, Pérez C, Ibáñez PG, Márquez C, Parra PP. Evaluación de componentes del currículum oculto en estudiantes de medicina. Vol. 142, EDUCACIóN MÉDICA Rev Med Chile. 2014.
30. Cho C, Ko WYK, Ngan OMY, Wong WT. Exploring Professionalism Dilemma and Moral Distress through Medical Students’ Eyes: A Mixed-Method Study. Int J Environ Res Public Health. 1 de septiembre de 2022;19(17).
31. Joynt GM, Wong WT, Ling L, Lee A. Medical students and professionalism–Do the hidden curriculum and current role models fail our future doctors? Med Teach. 3 de abril de 2018;40(4):395-9.
32. Beauchamp James F Childress TL. Principios de Ética Biomédica, de Tom L. Beauchamp y James F. Childress [Internet]. Disponible en: www.ibbioetica.org
33. García, M. A. Bioethics and health in times of climate crisis: an analysis of the book “Climate change: let’s act from the Health sector”. Rev Gregoriana Cienc Salud. 2025;2(1):8–10. https://doi.org/10.36097/rgcs.v2i1.3161
34. Macías MH, Moreira MV, Marín AL. Conocimiento y aplicación de los principios bioéticos en el personal de salud del área de emergencia del Hospital General Portoviejo. Rev Gregoriana Cienc Salud. 2024;1(2):91–103. https://doi.org/10.36097/rgcs.v1i2.3158
35. Diaz Contino, C. G., Delgado, J. C., Gómez García, F., & García Coello, A. (2024). Diseño curricular en educación médica: Experiencias de la Universidad San Gregorio de Portoviejo. Revista San Gregorio, 1(59), 124-133. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i59.2538
36. Desafíos bioéticos en la formación médica en la era de la inteligencia artificial. Rev San Gregorio. 2024;57(1):186-198. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2557
37. Cruz RB. Bioética e investigación: puente hasta el presente y para el futuro. Rev San Gregorio. 2015;(1):6-15. https://doi.org/10.36097/rsan.v0i0.131
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Joshua Culcay Delgado, Adriana Denisse García Coello (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.