Transversal education in higher education: a study on emotional competencies and emotional intelligence in Veterinary Medicine and Nursing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt20251150

Keywords:

University transversal education, Emotional competencies, Emotional intelligence, Health sciences careers, Formative trajectory

Abstract

The research focuses on the importance of transversal education in higher education, with a particular emphasis on emotional competencies and emotional intelligence in Veterinary Medicine and Nursing students in Chile, aligning with current educational policies and accreditation standards. The objective was to analyze levels of emotional competencies and emotional intelligence, as well as their correlations. A quantitative approach was adopted using instruments such as the Adult Emotional Competencies Inventory (ICEA) and the TMMS-24 Emotional Intelligence Scale, applied to a sample of n=969 students. The results revealed significant strengths in areas such as emotional autonomy and social competencies, alongside areas for improvement in emotional awareness and emotional regulation, highlighting significant correlations between emotional competencies and key components of emotional intelligence. The strong relationship between emotional competence (CE) and clarity (CLAR) indicates that higher emotional understanding is linked to better management of emotional states. Additionally, positive correlations between emotional competence, attention (ATE), and repair (REP) suggest that individuals with higher emotional competence also exhibit better emotional regulation and repair abilities. These findings underscore the importance of integrating emotional competencies into university curricula, as their development can positively impact overall emotional intelligence. The study highlights the value of educational practices focused on emotional skills, promoting a transversal, gradual, sequential, and evaluated formative trajectory within educational programs, with specific strategies designed to enhance emotional awareness and regulation

References

1. Barnett R. Aprendiendo para un futuro desconocido. High Educ Res Dev. 2004;23

2. De la Herrán Gascón A. Formación y transversalidad universitarias. Tendencias Pedagógicas. 2015;10:223-56. Disponible en: https://revistas.uam.es/tendenciaspedagog

3. Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. Ley de Educación Superior. Gobierno de Chile; 2018.

4. Comisión Nacional de Acreditación [CNA]. Aprueba criterios de evaluación para la acreditación de carreras profesionales, carreras profesionales con licenciatura y programas de licenciatura. Resolución Exenta N° DJ-009-4. Santiago, Chile; 2015. Disponible en: https://www.cnachile.cl/Criterios%20y%20Procedimientos/DJ%20009-4%20Criterios.pdf

5. González Morga N, Pérez Cusó J, Martínez Juárez M. Desarrollo de competencias transversales en la Universidad de Murcia: fortalezas, debilidades y propuestas de mejora. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 2018;12(2):88-113. Disponible en: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.727

6. López-López V, Zagal Valenzuela E, Lagos San Martín N. Competencias socioemocionales en el contexto educativo: Una reflexión desde la pedagogía contemporánea. Rev Reflexión Investigación Educacional. 2020;3(1):149-60. Disponible en: https://doi.org/10.22320/reined.v3i1.4508

7. Bisquerra Alzina R. Las competencias emocionales en el I Congreso Internacional de la RIEEB. Educar y orientar: la revista de la COPOE. 2020;12:40-1.

8. Fernández-Berrocal P, Extremera-Pacheco N, Ramos N. Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports. 2004;94(3):751-5. Disponible en: https://journals.sagepub.com/home/prx

9. Pulido F, Herrera F. La Influencia de las Emociones sobre el Rendimiento Académico. Ciencias Psicológicas. 2017;11(1):1-26. Disponible en: https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1344

10. Montoya Pérez LM. La educación socioemocional en el contexto universitario. Didac. 2018;(72):11-7.

11. López-López V, Lagos N, Hidalgo J. Validación del Inventario de Competencias Emocionales para Adultos (ICEA). Revista Educación. 2022;46(2):1-22. Disponible en: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47960

12. Nussbaum MC. Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities. Princeton University Press; 2016.

13. Páez Cala ML, Castaño Castrillón JJ. Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe. 2015;32(2):268-85. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21341030006

14. Espinosa L, Hernández N, Tapia JA, Hernández Y, Rodríguez A. Prevalencia del síndrome de burnout en estudiantes de medicina. Revista Cubana de Reumatología. 2020;22(1)

. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962020000100005&lng=es&tlng=es

15. Macaya X, Navarrete L. Implementar la educación emocional como asignatura electiva en carreras de ciencias de la salud. Revista Educación Ciencias de la Salud. 2016;13(1):50-4. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6289267

16. Gutiérrez Fuentes JA. Competencias transversales en el grado de Medicina / Transversal competences in Medicine degree studies. Educación Médica. 2015;16(supl.1):6-12.

17. Ardiles Irarrázabal R, Barraza López R, Koscina Rojas I, Espínola Salas N. Inteligencia emocional y su potencial preventivo de síntomas ansioso-depresivos y estrés en estudiantes de Enfermería. Ciencia y Enfermería. 2020;26:1-27. Disponible en: https://doi.org/10.29393/CE26-20IERA40020

18. Khalil Y, del Valle M, Zamora E, Urquijo S. Dificultades de regulación emocional y bienestar psicológico en estudiantes universitarios. Revista Subjetividad y Procesos Cognitivos. 2020;24:69-83. Disponible en: https://publicacionescientificas.uces.edu.ar/index.php/subyprocog/article/view/901

19. Bryman A, Teevan J. Social Research Methods. Oxford; 2005.

20. Bisquerra R. Metodología de la investigación educativa. La Muralla S.A.; 2009.

21. McMillan J, Schumacher S. Research in education: evidence-based inquiry. Pearson; 2010.

22. Babbie E. The Practice of Social Research. Cengage Learning; 2016.

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
López-López V, Lagos San Martín N, Cabello Gonzalez R, Fernández Berrocal P, Anabalón Anabalón Y. Transversal education in higher education: a study on emotional competencies and emotional intelligence in Veterinary Medicine and Nursing. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2025 Jan. 15];5:1150. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/1150