Perception of communication channels and their relationship with organizational strategies in nursing services
DOI:
https://doi.org/10.56294/saludcyt202128Keywords:
Health Communication, Organizational Aims, Interpersonal Relationships, Organizational EfficiencyAbstract
Background: organizations are structured by interdepartmental areas that work interconnected and are seen as open systems in the communication process, surviving in a complex environment.
Objective: to describe the perception of internal communication channels and their relationship with organizational strategies.
Methods: observational, descriptive, cross-sectional study in March 2021 in nursing services of the Instituto Privado Especializado en Oncología Alexander Fleming. The sample consisted of 112 nurses. It was used as an instrument to determine the perception of internal organizational communication, dimensioning its variables.
Results: The average age was 39,25±7,88 years, female sex (81,3 %), professional level of graduates. The communication channels, both written and oral, were perceived as "Good" (p<0,001). The average evaluation of the strategic criteria was "Fair" according to the instrument. There was a significant difference in how the communication flow between professional levels was perceived (p=0,036), despite the fact that their average evaluation was "Good", mainly affecting services where hospitalizations are not performed.
Conclusions: in this study it was found that communication was centered in an institution with a decentralized structure, finding young adult nurses, mostly of the female sex, of licensed professional level and who work mainly in services that do not handle hospitalization. The written channels of communication are (e-mail, requests, letters, memos, mural) and oral (telephone, meetings, conferences, meetings), both with perceptions categorized as good
References
1. Molina RIR, Alba AMH. Modelo de comunicación productiva para las organizaciones de salud pública en Venezuela. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales 2017:305-35.
2. Mira J. La Comunicación Interna en el hospital [Internet]. Escuela Nacional de Sanidad; Madrid, España, 2019. Disponible en: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:500714/n10.8_Comunicaci__n_Interna_Hospital.pdf.
3. Félix Mateus A. La comunicación en las teorías de las organizacionés. El cruzar del siglo XX y la revolución de las nuevas tecnologías - una visión histórica. Hist. Comun. Soc. 2014;19:195-210. Disponible en: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45021
4. Urbina Delgado E. Comunicación interna y trabajo en equipo de los colaboradores administrativos del Hospital Huacho Oyon y Servicio básicos de Salud. [Tesis de pregrado]. Universidad Nacional José Faustino Sánchez. Huacho 2017. Disponible en: http://repositorio.unjfsc.edu.pe
5. Abilar, C. y Brizuela, E. La comunicación interna como estrategia para mejorar la relación entre el personal médico y Recursos Humanos del Hospital Escuela y de Clínicas "Virgen María de Fátima" [Tesis de grado]. Universidad de la Defensa Nacional. Córdoba, Argentina. 2017. Disponible en: https://rdu.iua.edu.ar/bitstream/123456789/1300/1/Abilar%20Bizuela%20PG.pdf.
6. Ayuso, D. Bitácora Enfermera. [Internet]. Liderazgo y Comunicación Interna. 2017. [Internet]. Disponible en: https://www.bitacoraenfermera.org/liderazgo-y-comunicacion-interna/
7. Valladares Broca P, Ferreira MA. Aplicación de un plan de acción para la comunicación del equipo de enfermería. Index Enferm. 2016;25(4):268-272.
8. Lazo H, Rojas B. Percepción de la comunicación organizacional interna de los trabajadores de la DIRESA – Junín y la Red de Salud Valle del Mantaro [Tesis de grado]. Universidad Nacional del Centro del Perú. Huancayo, Perú. 2019. Disponible en: https://repositorio.uncp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12894/5571/T010_70020662_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y .
9. Gaitán A. Plan de comunicación institucional para el servicio de rehabilitación del Hospital José Néstor Lencinas. [Tesis de grado] Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, 2018. Disponible en: https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/11804/gaitanrusso-plancomunicacionalhosplencinas.pdf
10. Olivos Solano, L. La comunicación interna y la percepción de la calidad de servicio por los socios de la Cooperativa de Ahorro y Crédito Parroquia San Lorenzo del Distrito de Trujillo [Tesis de grado]. Universidad Privada Antenor Orrego – UPAO. Trujillo, Perú. 2014. Disponible en: https://repositorio.upao.edu.pe/bitstream/20.500.12759/366/1/COMUNICACION_INTERNA_PERCEPCION_OLIVOS_LUIS.pdf
11. Quispe Díaz B. Efectividad de un programa de intervención de enfermería en los conocimientos de los docentes sobre prevención del consumo de sustancias psicoactivas en adolescentes en un Colegio Estatal de Lima. 2016. [Tesis de grado]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos Lima, Perú. 2017. Disponible en: https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/6105/Quispe_db.pdf?sequence=3&isAllowed=y
12. Valenzuela Salazar NL, Martínez CPB, Sánchez VLV, Briones CTR. Comunicación organizacional interna y su relación con la satisfacción de los empleados de una empresa concesionaria de automóviles de Piedras Negras Coahuila. Rev. Geon. 20 de enero de 2020;7(1):129-41. https://doi.org/10.22579/23463910.206
13. Egas Cruz EY, Yance Jácome KT. Estrategias de comunicación interna para fortalecer la identidad corporativa de una empresa de seguridad ubicada en la ciudad de Guayaquil - Ecuador. Revista Espacio. 2018;39(24):20-33.
14. Gómez Y. y Vargas S. Influencia de la comunicación interna en la satisfacción laboral de los trabajadores de la empresa estilos. Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. [Tesis de grado] Arequipa – Perú, 2019. Disponible en: http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/10715/CCgovegm.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ricardo Fabián Molina, Juan Celestino Valdés Rojas, Jennifer Caridad Vasallo Valverde , Rosbelys López Suárez, Laura Camila Ares (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.