Comparative analysis of attitude towards the management of Urban Solid Waste in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt20251018

Keywords:

Environmental attitudes, Sustainable development3, Solid waste

Abstract

Introduction: environmental pollution is one of the main problems, since, as society advances towards a greater production and consumption of products, a greater amount of solid waste is generated and consequently an excessive increase in the use of natural resources.
Objective: compare the attitude towards the management of urban solid waste in students from a public university in the Heroica Matamoros, Tamaulipas, Mexico.
Methods: comparative study in a population made up of 202 university students from a public university located in Matamoros, Tamaulipas, Mexico. The instruments that were applied were a Sociodemographic Data Sheet and the instrument designed by Andraca and Sampedro that measures the attitudes towards the management of Urban Waste, which consists of 30 items.
Results: the results show that the group that had not taken the sustainable development course had an average score of 80.63 on the Urban Solid Waste Management Attitude Questionnaire, compared to the group that had taken the course, which had a score of 114.14. These scores indicated statistically significant differences (U=126.000; p=.000), indicating that taking the sustainable development course increases the positive attitude towards Urban Solid Waste Management.
Conclusions: it was concluded that formal education is very important and is the basis for caring for the environment

References

1. Palacios, Í., & Moreno, D. Contaminación ambiental. Revista Científica Muno de La Investigación y El Conocimiento, (2022). 6(2), 93–103. Disponible en: https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(2).abr.2022.93-103

2. Saldaña, M., Maldonado, Y., Sampedro, M., Carrasco, K., Rosas, J. y Juárez, A. Comportamiento proambiental de los estudiantes de la Universidad Autónoma de Guerrero, México. Revista Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, (2020). 11(20). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5886/588663787018/588663787018.pdf

3. Leiton, N. y Revelo, W. Gestión integral de residuos sólidos en la empresa CYRGO SAS. Revista TENDENCIAS. XVIII, (2017). (2). pp. 103-121. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/tend/v18n2/v18n2a07.pdf

4. Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. Comunicado de prensa Núm. 310/22. 2 de Junio, (2022). Disponible en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2022/EAP_MedAmb22.pdf

5. Galvis, J. Residuos sólidos: problema, conceptos básicos y algunas estrategias de solución. Revista Gestión & Región, (2016). (22). pp. 7-28. Disponible en: https://revistas.ucp.edu.co/index.php/gestionyregion/article/download/149/146

6. Vera, P., Nájera, H., García, C. y Solís, M. Manejo de residuos sólidos no peligrosos en una institución de educación superior. Revista Espacio I + D. Innovación más Desarrollo, (2016). V(12). Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/330830444_Manejo_de_residuos_solidos_no_peligrosos_en_una_institucion_de_educacion_superior#fullTextFileContent

7. González, J. y Moreno, J. La gestión de residuos sólidos y su relación con la educación ambiental para el desarrollo sostenible y el fortalecimiento de la cultura ambiental. Una revisión. Revista Hacedor, (2022). 6(2). pp. 44-59. Disponible en: https://revistas.uss.edu.pe/index.php/HACEDOR/article/download/2250/2758/9929

8. Ruiz, M. Estado actual de la contaminación ambiental presente en la Mixteca Oaxaqueña. Revista Journal of negative & no positive resultads, (2020). 5(5). pp. 535-553. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/jonnpr/v5n5/2529-850X-jonnpr-5-05-535.pdf

9. Loza, J., Romo, M. y Méndez, L. Perspectivas y actitudes de estudiantes de licenciatura en la Gestión y el Manejo Integral de Residuos Sólidos en el entorno universitario. Revista Sociología Contemporánea, (2018). 5(15). pp. 22-28. Disponible en:https://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Sociologia_Contemporanea/vol5num15/Revista_de_Sociologia_Contemporanea_V5_N15_3.pdf

10. Nazir, J., & Pedretti, E. Educators’ perceptions of bringing students to environmental consciousness through engaging outdoor experiences. Environmental Education Research, (2016). 22(2), 288–304. https://doi.org/10.1080/13504622.2014.996208

11. Olaguez, E., Espino, P., Acosta, K. y Méndez, A. Plan de acción a partir de la percepción en estudiantes de la Universidad Politécnica de Sinaloa ante el reciclaje de residuos sólidos y la Educación Ambiental. Revista Formación Universitaria, (2019). 12(3). pp. 3-14. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v12n3/0718-5006-formuniv-12-03-00003.pdf

12. Bedolla, R., Bedolla, J., Castillo, B. y Gervacio,H. Educación ambiental como tema transversal en el plan, programa y la secuencia didáctica en tres programas educativos de la Universidad Autónoma de Guerrero. Revista Pedagógica, (2019). 21. pp. 292-305. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7813414.pdf

13. Andraca, C. & Sampedro, M. L. “Programa de Educación Ambiental para incidir en la actitud del manejo de Residuos Sólidos Urbanos (RSU) de estudiantes del nivel medio superior. Revista Iberoamericana de Educación, (2011). 56(3), 1-9. Disponible en: https://rieoei.org/RIE/article/view/1514

14. Oseda, D., Mendivel, R., Ruiz, J., León, B. y Durán, A. Estrategias didácticas vivencial en las actitudes hacia el Desarrollo Sostenible en estudiantes de la Universidad Nacional de Cañete. Polo del Conocimiento, (2020). Vol. 5(09). pp. 191-203. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7554401.pdf

15. Instituto Nacional de las Mujeres, 2025. Disponible en: https://www.gob.mx/inmujeres/documentos/relacion-entre-el-genero-y-el-medio-ambiente?state=draft

16. Organización de las Naciones Unidad. La gestión de residuos, una oportunidad para la igualdad de género, (2019). Disponible en: https://www.unep.org/es/noticias-y-reportajes/reportajes/la-gestion-de-residuos-una-oportunidad-para-la-igualdad-de-genero

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
Vargas Ramos C, Duran-Badillo T, Ruiz Cerino JM, De la Cruz Galindo-Ceja M, Hernández Moreno G. Comparative analysis of attitude towards the management of Urban Solid Waste in university students. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2025 Feb. 19];5:1018. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/1018