Active Methodologies for Teaching Physical Education to Students with Moderate Physical Disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/saludcyt2024.1014

Keywords:

Physical Education, Physical Disability, Active Methodologies, Inclusion, Ibero-America

Abstract

Introduction: physical education is essential for the integral development of students, fostering inclusion and adapting activities to individual needs, promoting a safe and equitable environment. 
Objective: to identify the active methodologies implemented in the teaching of Physical Education for students with physical disabilities in Ibero-America, proposing recommendations based on the findings. 
Methods: a systematic review was conducted following PRISMA methodology, analyzing studies on active methodologies in Physical Education for physical disability in Ibero-America. 
Results: of the 533 articles identified, 15 selected studies demonstrate various active methodologies. Three dimensions were analyzed: active methodologies by country, the effectiveness of the methodologies for inclusion, and inclusive approaches, highlighting the effectiveness of inclusion and the development of physical and social skills. A micro-curricular methodology called "Active Inclusive Mobility" is proposed to integrate effective strategies. 
Conclusions: the research revealed that active methodologies such as Cooperative Learning and Project-Based Learning are key tools to promote inclusion in Physical Education, although challenges such as lack of teacher training and institutional support remain.

References

1. Posso-Pacheco RJ, Barba-Miranda LC, Rodríguez-Torres ÁF, Núñez-Sotomayor LFX, Ávila-Quinga CE, Rendón-Morales PA. Modelo de aprendizaje microcurricular activo: Una guía de planificación áulica para Educación Física. Rev Electrónica Educ. 2020;24(3):1-18. Disponible en: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/11799

2. Aartun I, Walseth K, Standal ØF, Kirk D. Pedagogies of embodiment in physical education – a literature review. Sport Educ Soc. 2022;27(1):1-13. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13573322.2020.1821182

3. Posso-Pacheco RJ, Paz-Viteri BS, Cóndor-Chicaiza MG, Marcillo Ñacato JC, Ramos-Álvarez O. Physical education by competencies in the South American context: Pedagogical perspectives and curricular approaches for the integral development of children. Environ Soc Psychol. 2023;9(2). Disponible en: https://esp.apacsci.com/index.php/esp/article/view/1950

4. Posso Pacheco RJ, Pereira Valdez MJ, Paz Viteri BS, Rosero Duque MF. Gestión educativa: factor clave en la implementación del currículo de Educación Física. Rev Venez Gerenc. 2021;26(5 Edición Especial):232-47. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/36442/39099

5. Valencia-Peris A, Mínguez-Alfaro P, Martos-García D. La formación inicial del profesorado de Educación Física: una mirada desde la atención a la diversidad. Retos. 2019;(37):597-604. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/74180

6. Posso-Pacheco RJ, Ortiz-Bravo NA, Paz-Viteri BS, Marcillo-Ñacato J, Arufe-Giráldez V. ANÁLISIS DE LA INFLUENCIA DE UN PROGRAMA ESTRUCTURADO DE EDUCACIÓN FÍSICA SOBRE LA COORDINACIÓN MOTRIZ Y AUTOESTIMA EN NIÑOS DE 6 Y 7 AÑOS. J Sport Health Res. 2022;14(1):123-34. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/86055

7. Hernández-Beltrán V, Gámez-Calvo C, González-Coto V, Gamonales J. UNIDAD DIDÁCTICA PARA LA ASIGNATURA DE EDUCACIÓN FÍSICA: QUIDDITCH - DEPORTE ALTERNATIVO INCLUSIVO. EmasF Rev Digit Educ Física. 2023;14(81):10-31. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8855999

8. Gatti MR, Munster MDAV. Co-enseñanza e inclusión de estudiantes con discapacidad en las clases de Educación Física: la perspectiva de los docentes. Rev Reflexión E Investig Educ. 2023;5(1):119-28. Disponible en: https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/6269

9. Hernández Vázquez FJ, Labrador Roca V, Niort J, Berbel G, Trullols M. Respuestas del profesorado de Educación Física ante conflictos con alumnado con discapacidad intelectual y física (Answers of Physical Education teachers about conflicts that may occur with intellectual and physical disability). Retos. 2016;(31):123-7. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/39861

10. Posso Pacheco RJ, Paz Viteri BS, Figueredo Frutos LL, Muñoz Aguilar IDLM, Ortiz Bravo NA, Cóndor Chicaiza JDR, et al. Necesidades educativas especiales en el contexto de la Educación Física. Primera edición. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Barquisimeto «Luis Beltrán Prieto Figueroa»; 2022. Disponible en: https://publicacionesipb.investigacion-upelipb.com/index.php/libros/catalog/book/20

11. Rubinstein S, Franco V. El Campo de la Discapacidad Desde la Perspectiva de los Docentes Que Cursan la Especialización en Actividad Física Adaptada y Discapa cidad Del IUACJ. Rev Bras Educ Espec. 2020;26(1):17-34. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382020000100017&tlng=es

12. Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ. 2021 ;n71. Disponible en: https://www.bmj.com/lookup/doi/10.1136/bmj.n71

13. Fontana EC, Cruz GDC, Paula LAD. Plano Educacional Individualizado: uma estratégia de inclusão e aprendizagem nas aulas de Educação Física. Investig Às Práticas Estud Nat Educ. 2019;v. 9:118-131 Páginas. Disponible en: https://ojs.eselx.ipl.pt/index.php/invep/article/view/188

14. Toloi GG, De Souza AW, De Souza THF. Análise do desempenho social e da inclusão de alunos com deficiência nas aulas de educação física. Rev Assoc Bras ATIVIDADE Mot Adapt. 2018;18(2). Disponible en: http://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/7633

15. Soares W, Caetano L, Gomes P, Moura W. INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIANASAULASDEEDUCAÇÃOFÍSICA: VERDADE OU UTOPIA? Rev Eletrônica Nac Educ Física. 2024;15(23):1-15. Disponible en: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/7189/7187

16. Carvalho C, Araújo P. Inclusão escolar de alunos com deficiência: interface com os conteúdos da Educação Física. Educ Física Cienc. 2018;20(1):1-15. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8503/pr.8503.pdf

17. Campos Campos KI, Del Pino I, Peña E, Valderrama C, Wall C, Cáceres F. Efecto de una intervención basada en deportes paralímpicos sobre las actitudes hacia la inclusión de estudiantes con discapacidad en clases de Educación Física. Retos. 2023;50:644-50. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/99760

18. Naranjo-Naranjo EG, Torres-Palchisaca ZG, Barrachina-Fernández G. Estrategias Metodológicas de la Educación Física para la Inclusión de Escolares con Mono-Para y Tetraplejia. CIENCIAMATRIA. 2021;7(3):794-817. Disponible en: https://www.cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/623

19. Cedeño-Jama K, Rodríguez-Zambrano A. Educación Física como herramienta para la promoción de la integración de niños con discapacidad. Rev Interdiscip Humanidades Educ Cienc Tecnol. 2024;10(1):18-36. Disponible en: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/1200

20. Sevilla Morocho LE. El juego como estrategia inclusiva de aprendizaje en estudiantes de Educación General Básica. Lect Educ Física Deport. 2024;28(310):120-31. Disponible en: https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/7411

21. Espinosa IPLD, Seijo JCT, Martínez YM. Habilidades Sociales y Aprendizaje Cooperativo en la Inclusión de Estudiantes con Necesidades Educativas Específicas. Rev Bras Educ Espec. 2021;27:e0066. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382021000100343&tlng=es

22. Pérez-Torralba A, Guijarro Jareño E, Sierra De Los Ríos JV, Evangelio C. “El fútbol también puede ser inclusivo”: aprendizaje cooperativo en la enseñanza-aprendizaje de fútbol en Educación Física. SPORT TK-Rev Euroam Cienc Deporte. 2022;11:16. Disponible en: https://revistas.um.es/sportk/article/view/475211

23. Hernández-Beltrán V, Gámez-Calvo L, Luna-González L, Gamonales J. PROPUESTA DE UNIDAD DIDÁCTICA PARA EDUCACIÓN FÍSICA: “CONOCIENDO LOS DEPORTES PARA PERSONAS CON PARÁLISIS CEREBRAL”. Campo Abierto Rev Educ. 2022;41(1):35-50. Disponible en: https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/4173

24. Carbonero Sánchez L, Prat Grau M, Ventura Vall-Llovera C. Enseñar y aprender el deporte a través del aprendizaje cooperativo en Educación Física. Retos. 2022;47:164-73. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/94113

25. García-Martínez S, Ferriz-Valero A, Ruíz-Mira A. Beneficios del aprendizaje cooperativo en Educación Física en la etapa de educación primaria. Un análisis cualitativo. Transformar. 2(4):4-19. Disponible en: https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/39

26. Cañabate Ortíz D, Tesouro Cid. M, Puigggali Allepuz J, Zagalaz Sánchez ML. Estado actual de la Educación Física desde el punto de vista del profesorado. Propuestas de mejora. Retos. 2018;(35):47-53. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/63038

27. Fernández Cabrera JM, Jiménez Jiménez F, Navarro Adelantado V, Sánchez López CR. Cambios en el autoconcepto del alumnado con y sin discapacidad motriz a partir de una intervención docente inclusiva en Educación Física. Retos. 2019;(36):138-45. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/67717

28. Ruiz-Román C, Calderón-Almendros I, Juárez Pérez-Cea J. La resiliencia como forma de resistir a la exclusión social: un análisis comparativo de casos. Pedagog Soc Rev Interuniv. 2016;(29):129. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/54502

29. Delgado Valdivieso K, Vivas Paspuel P, Carrión Berrú C, Reyes Masa B. Educación inclusiva en América Latina: Trayectorias de una educación segmentada. Rev Cienc Soc. 2022;28(Especial):1-15. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/38142

30. León Díaz Ó, Martínez Muñoz LF, Santos Pastor ML. Metodologías activas en la Educación Física. Una mirada desde la realidad práctica. Retos. 2023;48:647-56. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/96661

31. Galarraga Triana EN, Padial Ruz R, De La Cruz Campos JC, Garza González KJ. Necesidad de capacitación de los docentes de Educación Física bajacalifornianos (Need for training of physical education teachers from baja california). Retos. 2023;49:835-44. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/96672

32. Pereira AMA, Celestino TFDS, Ribeiro EDRJ. Determinantes para uma Educação Física Inclusiva: perceção de um conjunto de professores especialistas em inclusão (Determinants for an Inclusive Physical Education: perception of a group of specialist teachers in inclusion) (Determinantes para una Educación Física Inclusiva: percepción de un grupo de docentes especialistas en inclusión). Retos. 2022;47:282-91. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/94755

33. Mundet Bolós A, Simó Solsona M, Crespo Forte R, Batalla Flores A, Lleixà Arribas T. Actividad física y resiliencia. Una práctica en Europa para la inclusión social (Physical activity and resilience. A practice in Europe for social inclusion). Retos. 2024;53:17-27. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/100245

34. Umar U, Okilanda A, Suganda MA, Mardesia P, Suryadi D, Wahyuni D, et al. Blended learning and online learning with project-based learning: Do they affect cognition and psycho-motor learning achievement in physical conditions? Retos. 2023;50:556-65. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/99965

35. Lamoneda Prieto J, Flores Aguilar G. Aprendizaje basado en juegos para la evaluación inicial en Educación Física en adolescentes españoles (Game-based learnig for initial evaluation in physical education in Spanish adolescents). Retos. 2022;46:683-93. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/94561

36. Martín GM, Jiménez PJ. Propuesta metodológica para implantar el aprendizaje cooperativo en las clases de Educación Física en base a los dominios de acción motriz (Methodological proposal to implement cooperative learning in physical education classes based on motor action doma. Retos. 2021;42:524-34. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/87860

37. Belando N, Burgos Postigo S, Ruano Arriaga K, Gostian LA. Aprendizaje basado en simulación de entornos profesionales en estudiantes de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte: estudio piloto (Simulation-based learning in Exercise and Sports Sciences degree students: a pilot study). Retos [Internet]. 6 de febrero de 2024 [citado 13 de marzo de 2024];53:288-95. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/102124

38. Silva R, Farias C, Moreno MP, Mesquita I. Modelos centrados en el alumno en Educación Física: pautas pedagógicas y tendencias de investigación (Student-centred models in Physical Education: pedagogical guidelines and research trends): Pautas pedagógicas y tendencias de investigación. Retos [Internet]. 1 de octubre de 2021 [citado 13 de marzo de 2024];42:331-43. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/86469

39. Solís García P, Borja González V. Actitudes del profesorado de Educación Física hacia la inclusión de alumnos con discapacidad (Physical Education teachers’ attitudes towards the inclusion of students with disabilities). Retos. 2020;(39):7-12. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/77841

40. Luarte-Rocha C, López-Casanova L, Navarro-Gajardo V, Pleticosic Y, Sagredo-Aravena R, Castelli Correia De Campos LF, et al. Awareness programs towards people with disabilities in the school context, physical education and health. A systematic review of the last 10 years. Retos. 2023;50:1281-8. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/99529

41. Martin-Lozano F, García-Fariña A, Jiménez Jiménez F. Aprendizaje cooperativo y entrenamiento en suspensión en Educación Secundaria: Incidencia en las necesidades psicológicas básicas (Cooperative learning and suspension training in Secondary Education: Incidence in the basic psychological needs). Retos. 2024;53:554-62. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/101117

42. Lamoneda Prieto J, González-Víllora S, Fernández-Río J. Hibridando el Aprendizaje Cooperativo, la Educación Aventura y la Gamificación a través de la carrera de orientación (Hybridizing Cooperative Learning, Adventure Education, and Gamification through orienteering races). Retos. 2020;(38):754-60. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/77276

43. Luzón-Sala H, Jiménez-Ramos FY, Rosario-Rodríguez JL. Niveles de Efectividad en la Aplicación del Currículo en Educación Física. MENTOR Rev Investig Educ Deport. 2023;2(Especial):872-93. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/6463

44. Morales Rincon CA. Deporteca (Dxtk) espacio de integración y participación social. MENTOR Rev Investig Educ Deport. 2024];3(7):95-114. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/6828

45. Díaz-Vásquez ME, Rosario-Rodríguez JL. Estrategias didácticas para trabajar la alfabetización física en alumnos con NEE y NEAE. MENTOR Rev Investig Educ Deport. 2023;2(6):968-92. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/6608

46. De La Rosa Ramírez DS. Acompañamiento pedagógico: pieza clave para la aplicación de los estándares del desempeño docente nivel secundario. MENTOR Rev Investig Educ Deport. 2023;2(Especial):673-97. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/6499

Downloads

Published

2024-10-01

How to Cite

1.
Posso-Pacheco RJ, Montaño Angulo IT, Maqueira Caraballo G, Caicedo-Quiroz R. Active Methodologies for Teaching Physical Education to Students with Moderate Physical Disabilities. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2024 Oct. 1 [cited 2024 Dec. 4];4:.1014. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/1014